Införande av OmaPosti

Ladda ner OmaPosti-appen och använd Postens tjänster var du än rör dig. Appen kan laddas ner för iOS- och Android-operativsystem.

För att använda OmaPosti, logga in med ditt Posti-användarnamn. Börja använda tjänsten.

Ladda ner OmaPosti-appen och använd Postens tjänster var du än rör dig. Appen kan laddas ner för iOS- och Android-operativsystem.

Google Play

App Store

Om OmaPosti-tjänsten

Samla alla dina fakturor på ett ställe och följ enkelt upp dina paket. OmaPosti är vardagens gränssnitt!

Du kan samla och styra alla dina pappersfakturor till OmaPosti. De fakturor som kommer till Netposti styrs automatiskt till OmaPosti. Andra fakturor som du fått lägger du enkelt in genom att ta en bild på fakturans streckkod med telefonen. Om du är kund hos OP, kan du betala fakturorna direkt i OmaPosti med hjälp av Pivo. Att använda OmaPosti och betala fakturor som kommit dit är snabbt, säkert och avgiftsfritt. Appen påminner om förfallodatum och arkiverar fakturorna.

Med hjälp av OmaPosti kan du följa upp paket som är på väg till dig. Appen visar leveransens faser och påminner dig när paketet finns att hämta. När du ska skicka paket kan du köpa sändningen smidigt i OmaPosti. Och om du betalar för transporten av ditt paket i OmaPosti sparar du upp till 5 €.

OmaPosti är en avgiftsfri tjänst för alla finländare som fyllt 15 år.

Försändelseuppföljning

I OmaPosti ser du automatiskt paket i vars uppgifter ditt telefonnummer ingår. Du kan själv lägga till försändelser i uppföljningen med hjälp av försändelsekoden.

Fakturor och brev

Du kan få brev och fakturor i elektroniskt format från valda avsändare till OmaPosti. Breven som tas emot kan vara till exempel myndighetsmeddelanden, fakturor, lönespecifikationer och hälsomeddelanden. Du får ett meddelande om ankomna brev eller fakturor till e-postadressen som är kopplad till din behörighetskod. Brev och fakturor som skickas till OmaPosti hanteras enligt post- och brevhemligheten samt banksekretessen, dataombudsmannen samt Posti-koncernens dataskyddspolicy. Standardiserade dataöverföringsmetoder och skyddade dataöverföringsförbindelser används.

Vilken information måste uppges vid det första användningstillfället?

För att användningen av OmaPosti ska fungera smidigt ber vi dig om några viktiga uppgifter vid det första användningstillfället. Du blir ombedd att uppge och bekräfta din e-postadress, eftersom du senare kan beställa ditt lösenord till e-posten om du glömt bort det. Du får också ett meddelande till samma e-postadress om du har fått en faktura eller ett brev i OmaPosti-tjänsten. Du kan ändra din bekräftade e-postadress via sidan Mina uppgifter. När du byter e-postadress måste du göra en säker identifiering igen.

Du blir ombedd att uppge och bekräfta ditt telefonnummer för att OmaPosti ska kunna lägga till försändelser som är på väg till dig eller paketförsändelser som du köpt i OmaPosti. När OmaPosti genom telefonnumret vet att du är paketets adressat får du även de koder som behövs för att hämta ut paketet. Du kan ändra ditt bekräftade telefonnummer via sidan Mina uppgifter.

Mobilappen frågar också om tillstånd för aviseringar. Aviseringar är meddelanden som visas på telefonens skärm. Om du ger appen tillåtelse att skicka aviseringar meddelar OmaPosti när du får en faktura eller ett brev, när en faktura förfaller eller när du kan hämta ut en försändelse. Du kan när som helst ändra inställningarna för aviseringar i OmaPostis inställningar.