posti logo

Dataskyddsbeskrivning för Postis företagskundregistret

1.1.2023

För behandlingen av personuppgifter i Postis företagskundregister ansvarar Posti Group Abp

Syftet med och den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifter

I Postis företagskundregister förs uppgifter om företag som är Posti-koncernens kunder eller potentiella kunder eller som har levererat en ansökan om skadeersättning, kundrespons eller förfrågan om förkommen försändelse till Posti. I systemet förs utöver uppgifter om företag även uppgifter om kontaktpersoner på företag.

Posti behandlar personuppgifter om kontaktpersoner på företag inom Posti-koncernen:

  • För skötsel av kundrelationen, till exempel - försäljning/administration av kontakter - marknadsföring - marknadsundersökningar - information - kundstöd och rådgivning - administration och annan skötsel av kundförhållandet samt utveckling och underhåll av Postis funktioner och produkter

  • För operativa behov i Postis affärsverksamhet, till exempel - kundrapportering - poststyrning

Uppgifterna kan även behandlas för utbildning, kvalitetskontroll, säkerhet samt statistikföring.

Grunden för behandlingen av uppgifter är då fullgörande av Postis rättsliga skyldigheter (t.ex. postlagen och bokföringslagen), fullföljande av ett avtal med kunden eller Postis berättigade intresse (till exempel marknadsföring, kundenkäter, produktutveckling och statistikföring).

Uppgifter som behandlas i företagskundregistret och tiden för deras lagring

Registret innehåller följande uppgifter om kontaktpersoner och yrkesutövare på Postis kundföretag samt potentiella kunder:

  • Kontaktpersonens identifierare/kundnummer (specificerar kontaktpersonen)

  • Personens ställning på företaget (ställning och/eller beslutsfattarkategori)

  • Titel

  • Förnamn och efternamn

  • Direktmarknadsföringsförbud

  • Kontaktuppgifter

  • Sändlistor (till exempel kundtidning eller nyhetsbrev)

  • Kunduppgift kopplad till köp av tjänster

  • Kontaktpersonens intressen

Utöver basuppgifter om kunden kan uppgifter samlas från avtal, användningen av tjänster och tjänsternas användningsområden.

Uppgifter i företagskundregistret lagras under den tid som avtalsförhållandet varar samt därefter som potentiella kunder, om kontaktpersonen inte kräver att uppgifterna raderas eller avbeställer nyhetsbrevet.

Regelmässiga datakällor

Uppgifterna i registret kommer från kundföretaget eller dess kontaktperson själv.

Uppgifter kan också skaffas från Posti-koncernens företag och deras underleverantörer, från webbplatsens användaruppföljning, från offentligt tillgängliga datakällor eller externa leverantörer, som katalogtjänstföretag.

Säkert utlämnande av uppgifter

Företagskundregistret används på alla företag som ingår i Posti-koncernen. Personuppgifter om kundens kontaktpersoner lämnas inte ut till aktörer utanför Posti för direktmarknadsföring.

Uppgifterna kan dessutom behandlas av företag som fungerar som underleverantörer till Posti, till exempel företag som sköter indrivning av fakturor. På grund av det tekniska genomförandet av behandlingen av uppgifterna finns en del av uppgifterna fysiskt på utomstående underleverantörers servrar eller enheter, där de behandlas med hjälp av en teknisk anslutning. Då kan personuppgifter överföras utanför Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. En förutsättning för överlåtelse och överföring av uppgifter är alltid att de parter som mottar och behandlar uppgifter har ingått ett avtal med Posti som innehåller standardbestämmelser som antagits av EU-kommissionen och som säkerställer att uppgifterna behandlas lagenligt.

Principer för skydd av registret

Postis datasystem där kundernas personuppgifter lagras skyddas med personliga användarnamn och lösenord. Systemet används inom Posti-koncernen. En person som ett användarnamn och ett lösenord för systemet överlåts till måste först ha genomgått en utbildning om användningen av systemet, varav ett avsnitt består av Posti-koncernens gemensamma instruktioner för behandling av affärshemligheter och kunduppgifter.

Alla uppgifter om kontaktpersonen hos Postis kund behandlas konfidentiellt och de får inte yttras till någon annan än dem som behöver uppgifterna i sitt arbete. Dessa personer är bundna av tystnadsplikt.

Utöver medarbetare på företag inom Posti-koncernen har endast särskilt namngivna medarbetare hos underleverantörer tillgång till personuppgifterna i registret. Dessa medarbetare är bundna av sekretessavtal.

Den registrerades rättigheter

Den registrerade har rätt att få information om behandlingen av sina personuppgifter, och att få veta om hans eller hennes personuppgifter behandlas. Dessutom har den registrerade rätt att få tillgång till och få en kopia av sina personuppgifter som är under behandling och att kräva att felaktiga eller felaktiga uppgifter rättas och att uppgifterna kompletteras. Den registrerade kan begära radering eller överföring av personuppgifter eller, i vissa situationer, begära begränsning av behandlingen eller motsätta sig behandlingen av personuppgifter av skäl som hänför sig till hans eller hennes särskilda situation. När behandlingen av personuppgifter grundar sig på samtycke kan samtycket återkallas när som helst.

Om du är kund i OmaPosti-tjänsten kan du kontrollera och korrigera dina egna uppgifter i avsnittet Mina uppgifter. När du är inloggad i tjänsten kan du också ändra dina samtycken till marknadsföring.

Du kan be om att få information om de personuppgifter om dig som lagrats i Postis personregister och utöva dina övriga rättigheter på följande sätt. Vi rekommenderar att du gör en begäran om information med identifiering, eftersom det gör att din begäran kan behandlas snabbare. Det är möjligt att identifiera sig både med Postis användarnamn och med nätbankskoder eller mobilcertifikat. (Stark autentisering sker på sidan Meddelande om flytttjänst.) Om du inte använder våra elektroniska tjänster eller gör en begäran, t.ex. för din vårdnadshavares räkning rekommenderar vi att du använder en utskrivbar blankett. Skicka den ifyllda blanketten i ett frankerat kuvert till den adress som står på blanketten. Du kan också göra en begäran till exempel genom att personligen besöka Postis huvudkontor på Postintaival 7A i Helsingfors. Du kan också kontakta Postis kundtjänst.

Vi kommer att behandla din begäran utan onödigt dröjsmål och svara på den inom en månad efter att vi mottagit din begäran. Som huvudregel har du rätt att få dina personuppgifter utan kostnad. Om du begär flera kopior av informationen eller gör upprepade förfrågningar kan de rimliga kostnaderna för att tillhandahålla informationen debiteras.

Om den registrerade anser att behandlingen av personuppgifter som rör honom eller henne strider mot dataskyddslagstiftningen, har den registrerade rätt att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet, särskilt i den medlemsstat där den registrerade har sin vanliga vistelseort eller arbetsplats eller där den påstådda överträdelsen av dataskyddsförordningen har inträffat (i Finland dataombudsmannen). Mer information finns på dataombudsmannens webbplats: tietosuoja.fi

Personuppgiftsansvarig

Posti Group Abp (FO-nummer: 1531864-4) PB 1, 00011 POSTI

Besöksadress: Postrutten 7 A, Helsingfors Tfn 0100 5577 (lna/msa, för kötid också)

Kundtjänst

Dataskyddsombud: tietosuoja@posti.com