Skip to main content
Huomio

Kasvaneista pakettimääristä johtuen asiakaspalvelussamme on ruuhkaa. Luethan vastaukset yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin täältä.

Korvausperusteet

Lähetyksen kuljettajan vastuu on lailla rajoitettu (postilaki, Maailman postiliiton yleissopimuksen säännökset tai tiekuljetussopimuslaki). Valitse lähetyksesi sisällölle oikea lähetystapa ja pakkaa se huolellisesti. Nämä korvausperiaatteet koskevat myös Postivakuutettua lähetystä.

Tarkista lähetys aina vastaanotettaessa

Jos lähetys on vaurioitunut, tee vauriosta heti kuljettajan kanssa merkintä lähetysdokumentteihin.

Jos lähetys on kadonnut, kuljetuksen maksaja tekee vahingonkorvaushakemuksen.

Vahinkotilanteet

Katso toimitusehdot

Näin haet vahingonkorvausta - opas(Pdf)

Korvauskäytäntö vaihtelee sen mukaan, mitä em. säännöksistä sovelletaan kyseiseen lähetykseen. Kaikkien kuljetusten osalta kuljettajan eli Postin vastuu on rajoitettu. Säännökset myös määrittelevät sen, kuka on oikeutettu korvaukseen. Kansainvälisissä lähetyksissä korvausoikeus on lähettäjällä ja lähettäjän pitää hakea korvausta omalta sopimuskumppaniltaan.

Postin rajoitettu vastuu ei vaikuta lähettäjän ja vastaanottajan väliseen vastuuseen. Kuluttajansuojalain mukaisessa etäkaupassa myyjällä on aina vastuu tuotteen kuljetuksesta.

Vahingonkorvauksen edellytyksenä on, että voidaan todeta vahingon aiheutuneen lähetyksen ollessa Postin vastuulla. Ota aina mahdollisimman nopeasti yhteyttä asiakaspalveluun vahinkotilanteissa.

Korvattavaa on:

  • Esinevahinko

  • Vahinkoa vastaava osuus lähetyskuluista

  • Vahingon estämisestä ja suoranaisesta selvittämisestä aiheutuneet kulut kun esinevahinko on aiheutunut suoraan lähetyksen viivästymisestä, vahingoittumisesta tai katoamisesta, joka on aiheutunut lähetyksen ollessa Postin vastuulla.



Vastasiko artikkeli kysymykseesi?