Ändra uppgifterna för en skickad försändelse
Endast avsändaren kan beställa ändring av en försändelse som vi har under transport. Kontrollera försändelsens uppföljningsuppgifter innan du gör begäran om ändring. Ändringen kan inte göras om:
försändelsen har nte har kommit till oss (i uppföljningen syns inga uppgifter om försändelsen, eller endast EDI/SSI)
försändelsen redan lämnats ut till mottagaren
försändelsen redan är på väg tillbaka till avsändaren
försändelsen har skickats till ett företagspostnummer.
Ändring av felaktigt telefonnummer är avgiftsfritt. För andra begäran om ändring som gått vidare till behandling tar vi ut en avgift enligt vår gällande prislista. Förutom ändringsavgiften tar vi också ut eventuella nya transportavgifter och övriga serviceavgifter. Avgiften tas också ut om vi hittar din försändelse men upptäcker att den begärda ändringen inte kan genomföras.
Vi behandlar beställningar som kommit innan kl. 14 under samma dag. På grund av det stora antalet försändelser och postbefordringsprocessens natur kan vi inte med 100 % säkerhets lova att tjänsten kan genomföras.
På blanketten ber vi endast om de uppgifter som vi behöver för att kunna behandla ärendet.
Läs mer om hur Posti behandlar personuppgifter.