Skip to main content
Försändelseuppföljning
Meddelande

Vår kundtjänst är för närvarande överbelastad. Om ditt fall rör den rådande situationen i coronaviruset, hittar du svar på vanliga frågor här.

Försändelseuppföljning

Följ upp försändelsens gång med Postis försändelseuppföljning.

Försändelsens gång kan följas upp med en försändelsekod i försändelseuppföljningen på Postis webbsidor samt i OmaPosti-appen. I mobilappen får du information om försändelsens gång med aviseringar. Du får en ankomstavi när leveransen kan avhämtas.

Endast försändelser med försändelsekod, såsom t.ex. paket och rekommenderade brev kan följas upp. Vanliga brevförsändelser har inte uppföljning och därför kan de inte lokaliseras. Kontrollera vid behov med adressaten om han eller hon har fått brevet.

Nya försändelseuppföljningstjänster som underlättar för mottagarna

Du kan själv styra dina paket till en lämplig Posti-automat eller något annat serviceställe. Du får tillgång till denna tjänst genom att aktivera tjänsten Eget uthämtningsställe. Vid registreringen ska du identifiera dig med en säker metod och uppge ditt mobiltelefonnummer, som du ännu måste bekräfta innan du kan ta tjänsten i bruk. På så sätt kan vi vara säkra på att numret är korrekt och att du har rätt att göra ändringar som gäller paketen.

En av våra populäraste tjänster – med nästan 30 miljoner besök 2017 – är försändelseuppföljningen. Du kan använda tjänsten som inloggad eller utan inloggning via Postis webbplats eller mobilapp.

Du kan beställa och betala för tjänster som anknyter till mottagande av paket direkt via försändelseuppföljningen.

Tjänsten kan användas av paketmottagare som är inloggade som Posti-kunder. Alternativen för betalningssätt för tjänsten är desamma som i nättjänsten för sändning, det vill säga nätbank, kreditkort eller Nordeas överföringsbetalning.

Lägg till ditt mobiltelefonnummer för att få dina ankomstavier snabbare

Som inloggad kund kan du lägga till ditt mobiltelefonnummer för paket i försändelseuppföljningstjänsten. Du får då sms när ditt paket har kommit. Detta gäller också paket för vilka du annars skulle få en ankomstavi i pappersformat.

Utländska avsändare förmedlar exempelvis ofta inga elektroniska kontaktuppgifter till adressaten till Posti, och därför kan vi bara skicka pappersavier för dessa paket. Dessa avsändare skickar ofta försändelsekoden till adressaten per e-post. Försändelsens adressat/kunden kan alltså logga in i vår tjänst, själv mata in försändelsekoden och lägga till sitt telefonnummer i försändelseuppgifterna (knappen Lägg till telefonnummer). Obs! För vissa försändelser är det inte ännu möjligt att få en ankomstavi per sms. Under 2018 lägger Posti till sms-avier för olika tjänster.

När du använder Postis mobilapplikation och lägger till ditt telefonnummer har du alltid möjlighet att följa ditt paket.