Skip to main content
Returnera en försändelse
Meddelande

Vi delar ut försändelser som inte kunde behandlas under PAU:s strejk så snabbt som möjligt. Läs mer Det råder rusning i produktionen och därför kan vi tyvärr inte utreda eller skynda på enskilda försändelser och leveranspartier i vår posthantering.

Returnera en försändelse

Alternativen för att skicka tillbaka webbutiksköp är i första hand att returnera dem med ett returadresskort från avsändaren eller med en Skicka enkelt-kod. Du kan returnera din försändelse i en av Postis automater eller på posten. En tunn och lätt försändelse kan du alltid lägga i en brevlåda för returnering.

Så returnerar du ett nätinköp

Du kan returnera en vara du köpt på nätet avgiftsfritt om näthandlaren erbjuder fri retur för sina produkter.

Har du ett returadresskort?

Fäst adresskortet på paketet och lämna paketet i en lucka för paket och returer i en av Postis automater eller på Postis serviceställe.

Saknar du returadresskort?

Om näthandlaren erbjuder fri retur får du en Skicka enkelt-kod som du kan använda för att lämna returpaketet smidigt i den av Postis automater eller på det serviceställe du vill. Kontrollera om näthandlaren erbjuder fri retur.

Erbjuder näthandlaren inte fri retur?

Om webbutiken inte erbjuder fri retur kan du köpa transport för paketet på posti.fi/laheta eller i appen OmaPosti.

Så returnerar du en brevförsändelse

Om du inte behöver ett kvitto för returen och försändelsen är mindre än maxstorleken för brev (3 × 25 × 35,3 cm, 2 kg) kan du lämna den i en brevlåda. Skriv mottagarföretagets kundreturkod, returadress och texten ”KUNDRETUR” på försändelsen.

För varor som är beställda i en webbutik anges returkoden oftast i paketets försändelseuppgifter eller i själva webbutiken. Vid behov kan du be butiken skicka dig koden.

Så här returnerar du en fraktförsändelse

Kontakta kundtjänsten på avsändarföretaget när du vill returnera en fraktförsändelse.