Visa alla utgåvor

Näthandelssäsongen ser ut att bli livlig under slutet av året – Postis fem tips för smidiga paketleveranser

Näthandeln under slutet av året förutspås bli en aldrig tidigare skådad säsong. Coronapandemin var startskottet för en ökad aktivitet i näthandeln, den är fortfarande livlig och förändringen är bestående. Reaförsäljningarna Singles’ Day, Black Friday och Cyber Monday i november, som redan har etablerats i Finland, utgör den brådaste tiden på året för näthandeln och paketleveranserna. ”Enligt vår uppskattning kommer vi att under den livligaste veckan i november leverera upp till två miljoner paket. För oss är det verkligt viktigt att vi under säsongen kan leverera varje paket både snabbt och säkert, säger Postis affärsverksamhetsdirektör Tommi Kässi. Så här säkerställer du smidigare paketleveranser – Postis fem tips

  1. Kontrollera att uppgifterna på leveransen är rätta. I webbutiken väljer du önskat leveranssätt och och önskad ort (till exempel hemleverans, automat eller post). Fyll omsorgsfullt i adressatens namn, adress, e-postadress och mobilnummer. De här uppgifterna gör även en eventuell förtullning smidigare. Om du inte känner till telefonnumret får du en ankomstavi på papper, vilket tar lite längre.

  2. Ladda ned appen OmaPosti. Du kan enklare följa upp leveransens ankomst i appen OmaPosti. Du får ett meddelande i appen genast när du kan hämta försändelsen. Du kan också skicka eller returnera ett paket via appen.

  3. Var ute i god tid. De populäraste produkterna kan ta slut i webbutiken när efterfrågan är stor. Kom ihåg att utmaningarna inom internationell sjötransport också kan inverka på tillgången på vissa produkter. Var beredd på att betala mervärdesskatt på nätinköp från ett land utanför EU och kom också ihåg förtullningen. När du skickar något till utlandet ska du kontrollera sista sändningsdatum på Postis webbplats.

  4. Hämta ditt paket så fort som möjligt. Då ger du plats för följande paket. Under säsongen fylls automaterna flera gånger per dag.

  5. Undvik rusningstiderna på serviceställena. De flesta paket hämtas mellan klockan 16 och 18. Undvik rusningstiden om det är möjligt. Du kan kontrollera adresser och öppettider för alla Postis serviceställen på adressen posti.fi/sv/servicestallen-pa-kartan

Posti har förberett sig inför säsongen genom att utvidga nätverket av serviceställen, öka antalet leveranser och anställa julhjälp.

Posti har byggt upp ett större, mer omfattande nätverk av serviceställen under hela året och öppnat 5–10 nya automater varje vecka. Posti har nu 400 fler automater än för ett år sedan. Nästan varannan finländare (54 %) väljer automaten som det mest tilltalande leveransstället. Detta framgår av Postis Stora näthandelsundersökning 2021 som Posti lät göra hos Kantar TNS. I år har vi öppnat 100 nya uthämtningsställen. Posti förbereder sig inför säsongen också på andra sätt. Posti har ökat hyllplatserna på nuvarande serviceställen, tagit i bruk pop up-uthämtningsställen och ökat antalet serviceställen med personlig betjäning. Posten har sammanlagt 3 300 serviceställen. Avvikande från tidigare år utvidgade Posti leveranserna till automater och uthämtningsställen på lördagar redan i början av oktober. Lördagsleveranserna, som vanligtvis är i bruk på de 12 största orterna, utvidgas stegvis till att omfatta mer än 100 orter. Lördagsleveranserna pågår ända till jul. Tanken är att pakettrafiken ska löpa så smidigt som möjligt. Från och med Black Friday i slutet av november levereras paket också på söndagar i de största städerna. Också i år kommer vi att ha tusentals jularbetare runt om i Finland. Läs mer: Posti väntar sig en rekordlivlig paketsäsong under slutet av året: Lördagsleveranser startar på över 100 orter