Visa alla utgåvor

Förfarandet för utskrift av telefonnummer på Postis adresskort ändras

För att förbättra kundernas dataskydd skrivs adressatens telefonnummer i fortsättningen inte ut på adresskort för paket och brev som lämnas till ett serviceställe. Adressatens telefonnummer skrivs dock ut även i fortsättningen på adresskort för paket med hemleverans, så att föraren vid behov kan kontakta adressaten. Ändringen görs i Postis sändningssystem i höst. För användare av Smartship och Unifaun Online trädde reformen i kraft redan i somras. Vi rekommenderar att företagskunder som använder ett eget system avlägsnar telefonnumret från adresskorten för försändelser som lämnas till ett serviceställe. Det är dock viktigt att adressatens telefonnummer alltid finns i försändelsens elektroniska uppgifter (EDI-meddelandet). Telefonnumret skrivs i fortsättningen inte ut på adresskortet i de följande tjänsterna:

  • Postpaket

  • Småpaket

  • Självbetjäningspaket XXS

  • Retur

  • Postförskottsbrev

  • Rekommenderat brev

  • Assurerat brev

  • Brev med mottagningsbevis

  • Provförsändelse

Telefonnumret skrivs ut på adresskort för S-XXL Plus Självbetjäningspaket endast om försändelsen har tilläggstjänsten Till dörren.