Visa alla utgåvor

Postis undersökning: Näthandeln växer efter corona – gratis leverans, tryckt reklam och försäljningskampanjer väcker uppmärksamhet

Näthandeln fortsätter att växa efter coronapandemin. Butikernas egna försäljningskampanjer intresserar, traditionell reklam har uppmärksamhetsvärde och avgiftsfri transport lockar till att köpa mer. Att handla på nätet förväntas inte anstränga miljön mer än fysiska butiker, men det anses svårt att bedöma transporternas ansvar. Resultaten framgår av Postis Stora näthandelsundersökning 2022 som Posti lät göra hos Kantar TNS. Undersökningen genomfördes redan för femte gången. I år utgjordes målgruppen av aktiva nätköpare och webbutiker.

Näthandeln växer, bekanta kategorier ligger fortfarande på topp

Postis affärsverksamhetsdirektör Tommi Kässi berättar att det bättre coronapandemiläget inte har minskat näthandelns popularitet – tvärtom.

”Näthandeln fortsätter att växa. Av köparna har 37 procent ökat mängden nätinköp under det senaste halvåret. Även butikerna är positivt inställda till tillväxten: näthandelns andel av omsättningen förväntas öka under de kommande sex månaderna. Redan nu uppger 44 procent av butikerna att de får mer än 70 procent av sin omsättning på nätet”, berättar Tommi Kässi.

Bekanta produktkategorier är fortfarande de mest populära. Kläder, skor och accessoarer (68 procent), hemelektronik (44 procent) och livsmedel (40 procent) köps ofta på nätet.

Digitala kanaler och egna försäljningskampanjer används för marknadsföring

Majoriteten av webbutikerna (92 procent) utnyttjar digital reklam. Dagstidningen är den näst populäraste marknadsföringskanalen (36 procent).

”Man satsar på digitala kanaler, men konkurrensen i dem är också kraftigast. En traditionell marknadsföringskanal kan vara ett sätt att skilja sig från mängden. Av nätköpare har 55 procent åtminstone sökt information om en produkt eller funderat på att köpa den tack vare tryckt reklam”, berättar Tommi Kässi.

Webbutikernas applikationer har hittat sig till konsumenternas telefoner: något under hälften av köparna (41 procent) har laddat ner minst en webbutiksapp, en del har laddat ner flera.

Vad gäller försäljningssäsongerna är köparna mer intresserade av butikernas egna försäljningskampanjer (66 procent) än allmänna säsonger som Black Friday (53 procent). Även butikerna prioriterar sina egna kampanjer.

Avgiftsfri leverans ökar antalet inköp

Nästan alla som handlar på nätet (90 procent) har lagt till produkter i varukorgen för att få gratis leverans. Av webbutikerna anmäler 60 procent att de erbjuder förmånligare leveranser när en viss köpgräns överskrids.

Det mest populära leveranssättet är fortfarande paketautomaten, som har använts av 90 procent av köparna. Populariteten av hemleveranser ökade i och med corona och ökar fortfarande: 24 procent berättar att de börjat utnyttja hemleveranser allt oftare under det senaste halvåret.

Av köparna vill 55 procent själv välja transportföretag vid kassan. Majoriteten av webbutikerna erbjuder minst två alternativ.

Transportföretag måste fortfarande förbättra sin rapportering om ansvar

Köparna antar inte att det är mer betungande för miljön att handla på nätet än att handla i fysiska butiker. Vad gäller miljöpåverkan är köparna mest oroade över produkternas dåliga kvalitet eller engångsbruk (54 procent).

En dryg tredjedel (39 procent) av köparna tar hänsyn till miljövänligheten när de väljer leveranssätt. 62 procent vet dock inte vilket transportföretag de anser vara det mest miljövänliga. Posti nämndes oftast.

”Transportföretag måste fortfarande förbättra sin rapportering om ansvar. Det finns många olika termer i bruk och de kan vara svåra att tolka. Jag rekommenderar att man tar bedömningar från tredje parter till hjälp. Till exempel har EcoVadis, den ledande bedömaren av företagsansvar, nyligen rankat Postis ansvarsfullhet bland de bästa i världen”, berättar Postis ansvarsdirektör Noomi Jägerhorn. "Internationella åtaganden är också viktiga. I klimatarbetet är Science Based Targets-klimatinitiativet det mest uppskattade."

Tills vidare används inte artificiell intelligens och automation så mycket

Av webbutikerna anser 71 procent att artificiell intelligens är framtidens framgångsfaktor. Det är dock endast få som för närvarande använder AI.

Endast 7 procent av webbutikerna utnyttjar lagerautomatisering. 13 procent har utkontrakterat sitt eget lager, och för närvarande övervägs utläggning av 10 procent.

Datainsamlingen till undersökningen utfördes av TNS Kantar i maj–juni 2022. Undersökningen genomfördes för femte gången, och denna gång ändrades innehållet. Målgruppen bestod av konsumenter som handlar på nätet minst en gång i månaden (2 083 svarande) och näthandlare (300 svarande).