Vanliga frågor om coronaviruset
Coronaviruset har väckt många frågor, och epidemin har påverkat människors och varors mobilitet ute i världen. På den här sidan har vi samlat svar på de vanligaste frågorna som kunder ställer oss. Vänligen ta del av dem innan du ringer till vår kundtjänst, där det råder stor rusning just nu.
Svar särskilt till konsumentkunder och företagskunder hittar du längre ned.
Frågor och svar
Jag har fått ett meddelande om ett paket som är på väg, men jag har inte beställt någonting. Är det fråga om ett bedrägeri?
Befordras posten normalt i Finland?
Går försändelser som kommer från utlandet normalt?
Går försändelserna på normalt sätt till utlandet?
Varför kom min julpost till utlandet inte fram till jul?
Jag märkte att Posti har börjat returnera utländska paket till avsändaren. Hur vet jag om det berör mina paket?
Transporterar Posti försändelserna hem på normalt sätt?
Vad är Postis beredskapsplan?
Var hittar jag aktuell information om avvikande öppettider för poster eller automater eller uppgift om de är stängda?
Svar till konsumentkunder
Mitt Hempaket levererades inte till mig på utlovad tid. När kommer paketet?
Varför har min försändelse styrts till ett annat uthämtningsställe än till det som jag önskade? Är det möjligt att flytta försändelsen till ett uthämtningsställe som finns närmare mig?
Är det tryggt att använda paketautomaten?
Om jag inte kan hämta ut min försändelse på grund av att jag är i karantän eller har blivit sjuk, flyttas försändelsen avgiftsfritt till ett annat uthämtningsställe?
Om jag hämtar en försändelse på Posti, måste jag kvittera försändelsen, även om jag vill undvika smittorisken?
När jag hämtar en försändelse från Posti, måste jag ge min telefon eller mitt identitetskort i säljarens hand?
Betalar Posti skadestånd för fördröjda eller bortkomna försändelser under pandemin?
Är det möjligt att skicka handsprit i ett paket?
Svar till företagskunder
Hur kan jag bäst hjälpa mina konsumentkunder som har svårt att röra sig på grund av karantän eller av någon annan anledning?
Är det möjligt att ta emot hemleveranser i kundtjänsten per telefon eller med formulär?
Hur fungerar installationstjänster?
Kan jag avbryta avhämtnings- och utdelningstjänsten tidsbestämt på grund av coronaviruset?
Hur säkerställer ni att försändelsen levereras ända fram till mottagaren?
Vilka instruktioner har personalen inom hemtjänsterna för undantagssitutationen?
Vårt företag måste stänga på grund av coronaviruset. Vart levererar ni försändelserna?
Kan jag hämta ett paket som adresserats till ett företag från servicestället?
Hur och var gör jag företagets adressändring?
Kan jag skicka Frakt med efterkrav eller Express Frakt mot postförskott under undantagssituationen?
Hur mycket uppskattar Posti att fraktmängderna minskar på grund av undantagsförhållandena?
Hur påverkar förändringar som sker i Postis Frakttjänster fraktkundernas verksamhet?
Hur kan jag som fraktkund ta hänsyn till undantagssituationen?
Var får fraktkunder information om ändringar i förfarandena?