OmaPosti Pro-tjänstens bruksanvisning
I OmaPosti Pro kan du skapa paket- och fraktförsändelser, skriva ut adresskort och följa upp dina försändelser. Du kan kontrollera rapporter om försändelser, deras kvalitet och fakturering. Du får kontakt med vår kundtjänst via chatten. Administratörerna kan hantera företagets behörigheter till OmaPosti Pro och andra Postis elektroniska tjänster.
Tjänsten utvecklas kontinuerligt och många nya produkter, tjänster och egenskaper kommer även i framtiden att läggas till.
Be först administratören för Postis tjänster i ditt företag att ge dig rättigheter att använda tjänsten. Om du själv är administratör och vill använda Pro måste du också aktivera rättigheterna för dig själv.
Du hittar instruktionerna för administratörer i slutet av det här dokumentet.
När rättigheterna är i ordning, kan du logga in här.

Välj ”Skicka” till vänster. För tillfället kan du skicka inrikes paket och frakt samt paket inom EU. Du kan också använda de vanligaste tilläggstjänsterna.

Om du använder Favoritsändningar kan du välja en i listan högst upp. I Favoritsändningar lagras all nödvändig information för återkommande leveranser. Du kan läsa mer om dina favoritsändningar i ett separat avsnitt nedan.
Fyll i avsändarens uppgifter
välj avsändare i adressbokens rullgardinsmeny eller
fyll manuellt i adressuppgifterna för en ny avsändare (du kan spara den nya avsändaren i dina uppgifter)
Välj om du tänker skicka till en privatperson eller ett företag.
Fyll i mottagarens uppgifter
välj mottagare i din adressbok genom att skriva namnet i fältet för mottagare eller
fyll manuellt i adressuppgifterna för en ny mottagare (du kan spara den nya mottagaren i adressboken)
Mer information om hur du använder Adressboken i slutet av denna anvisning.
Välj försändelsens storleksklass. Nedanför öppnas lämpliga leveranssätt och produkter för den valda storleken.
Välj önskat leveranssätt.
Om du väljer Postis uthämtningsställe, kan du välja leveransadress för ett visst uthämtningsställe under punkten ”Välj Postis uthämtningsställe”. Sök uthämtningsställen med ortens eller stadens namn eller postnummer.

Välj vid behov önskade ”Tilläggstjänster” och lägg till ”Ytterligare information”.
Under punkten ”Fakturering” i rullgardinsmenyn väljer du det logistikavtalsnummer, som faktureras för försändelsen.
Om du skickar last ser du en prisuppskattning innan du beställer. Uppskattningen baseras på kundnumret och den information du anger på ordern, och beräknas på grundval av de normala viktningskriterierna.
Gå till följande sida för att skriva ut ett adresskort för din försändelse genom att klicka på ”Skriv ut adresskort”. Om du skickar frakt kommer vi att be dig bekräfta beställningen först.
Om du använder Enkelt-koden, en betald tilläggstjänst, behöver du inte skriva ut adresskortet.

Skriv ut adresskortet genom att klicka på ”Skriv ut adresskort”. Du kan se försändelsekod och uppskattad leveranstid på sidan.

Om du ofta skickar försändelser med samma information, påskyndar Favoritsändningar ditt arbete och minskar risken för fel. Favoriter innehåller all information som behövs för försändelsen - avsändare, mottagare, paket- eller fraktprodukt, ytterligare tjänster etc. Du kan välja favoriten i listan i början av sidan Skicka. Informationen fylls i automatiskt och du kan fortsätta direkt att skriva ut addreskort.
Creating a favorite shipment
The shipment can be saved as a favorite from the print page. All information given for the shipment is stored in your favorite, except for one-time information, such as the desired pickup date.
Skapa en favoritsändelse
Sändelsen kan sparas som en favorit från utskriftssidan. All information som du har fyllt i för försändelsen lagras i din favorit - förutom engångsinformation, till exempel önskat upphämtningsdatum.

Använda en favoritsändelse
När du börjar skapa en ny sändning kan du välja en favorit i listan i början av sidan. Varje användare ser bara de favoriter vars kontraktsnummer de har tillgång till.

När du har valt en favorit importeras all information automatiskt till sändelsen och du kan fortsätta direkt till utskrift.
Alla favoriter visas också bekvämt i en separat vy, där de kan tas bort eller användas för att skapa en ny sändelse. Favoriter filtreras så att de visas bara med användarens kontraktsnummer.

Med Enkelt-koden kan du skicka Expresspaket, Postpaket eller Hempaket utan att skriva ut ett adresskort. Enkelt-koden kostar 1,50 €/styck. Om du vill använda koden markerar du den i avsnittet Tilläggstjänster.

På nästa sida får du Enkelt-koden för ditt paket.

Skriv koden och avsändarinformationen över paketet och ta paketet till Postis servicepunkt.
Adressboken finns under Skicka. Där kan du spara, redigera och radera både mottagare och avsändare. Här hittar du de uppgifter om avsändare och mottagare som har sparats vid sändning. Du kan hämta din adressbok i Smartship till OmaPosti via Hämta kontaktuppgifter.

Välj ”Uppföljning” till vänster.

Högst uppe på sidan kan du söka och filtrera försändelser. Skriv ett sökord i sökfältet och klicka på Sök eller på förstoringsglaset. Du kan söka med en del av ett ord eller ett ord som förekommer i försändelsen.
Mitt på sidan öppnas en uppföljning av redan skapade försändelser. Du kan välja i vilken ordning de visas och filtrera försändelserna enligt deras status. Försändelserna visas som standard från den senaste till den äldsta enligt den tidpunkt de har skapats. I menyn Sortera visas eventuella övriga kriterier för ordningsföljd.
Välj ”Rapporter” till vänster.
Försändelser
Under fliken ”Försändelser” kan du kontrollera antalet försändelser, fördelningen av uthämtningsställen och försändelsernas geografiska fördelning under en vald tidsperiod. Du kan välja endast de produkter du önskar till grafen ”Försändelser”. Genom att klicka på grafen ser du uppgifterna i tabellform.

Kvalitet
Under fliken ”Kvalitet” kan du spåra paketleveranstider i olika steg (Postpaket och Småpaket), paketbehandlingstiden (Postpaket), avvikelser i leveranser (Postpaket) och feedback från dina kunder (Postpaket, Småpaket, Hempaket och Express-paket).

Fakturor
Under fliken ”Fakturor” kan du på motsvarande sätt kontrollera faktureringen för en viss tidsperiod. Genom att klicka på grafen ser du noggrannare uppgifter om fakturorna:

Företagskontot visas för huvudanvändarna. Här kan du se företagets grundläggande information, faktureringsadresser och tjänsterna på ditt kontrakt. Om det behövs kan du göra ändringar i dina faktureringsadresser.

Redigera faktureringsadresser
Tryck på "^" om du vill visa logistikavtalsnummer och kundreturer kopplade till faktureringsadressen.

Knappen “Redigera” öppnar ett nytt fönster för att redigera faktureringsadressen. Du kan ändra faktureringsadressen eller ändra faktureringstypen. Ändringen av faktureringsadressen träder i kraft på nästa kommande faktura.

Välj ”Kontakt” till vänster. Du kan använda vår blankett för ärendehantering eller chatten i anslutning till ditt ärende.

För att ert företag ska kunna börja använda OmaPosti Pro, måste administratören för Postis tjänster aktivera användarnas behörigheter under punkten Användarhantering. Gör så här:
Välj Användarhantering i vänstra menyn.
Välj den person som du vill ge behörighet till Pro-tjänsten.
Välj ”Redigera”.
Aktivera önskad behörighet för användaren under punkten ”OmaPosti Pro”.
I användarhanteringen kan du också lägga till nya användare och vid behov ta bort användare.

Om du behöver mer hjälp kan du kontakta OmaPosti Pro-tjänsten via länken ”Kundtjänst”.