Kundreturer

Du hittar information om returvillkoren i leveransvillkoren för respektive webbutik. Det kan vara bra att kontrollera vid beställning på vilka villkor produkten eventuellt kan returneras. Webbutikerna måste inte stå för returkostnaderna. Observera att du alltid ska meddela butiken om du ångrat ditt köp. Att låta bli att hämta ut paketet räcker inte som avbeställning. Outhämtade försändelser returneras efter förvaringstiden till avsändaren utifrån de avsändaruppgifter som anges på försändelsen.

Du kan returnera varan på fyra olika sätt:

1. Ett returadresskort följer med försändelsen. Klistra på adresskortet och lämna in paketet utan att köa på Postis serviceställe, antingen på den plats som är avsedd för förbetalda försändelser eller på disken.

2. Returnera paketet genom att lämna det i en paketautomat. Om avsändaren erbjuder returer via paketautomat kan du returnera försändelsen till valfri paketautomat med samma kod som du använde för att hämta ut den. Returnera paketet till automaten inom 14 dagar från uthämtningen. Om returtiden för paketet har gått ut och du ändå vill returnera paketet, kontakta det företag du beställt paketet ifrån.

3. Returnera med Skicka enkelt-koden. Om du inte fick något returadresskort med paketet, kan du kontrollera här om du kan returnera din försändelse från webbutiken utan kostnad. Ange försändelsekoden för paketet i fältet nedan, begynnelsebokstäverna JJFI alltid med versaler. Klicka på "Sök" så får du veta om ditt paket omfattas av avgiftsfri retur och för att få returanvisningar.

4. Returnera en tunn och lätt försändelse genom att lämna den i en brevlåda. Om returförsändelsen är tunnare än 3 cm och väger under 2 kg, kan du lämna den i en brevlåda med beteckningen "KUNDRETUR" eller "RETUR". Ange mottagarens avtalsnummer på försändelsen, om du känner till det.