Kirje koskettaa – postimerkkien suunnittelukilpailu kalligrafisteille

01.12.2017

Posti järjestää postimerkkien suunnittelukilpailun teemalla "Kirje koskettaa". Kilpailu toteutetaan yhteistyössä Suomen Kalligrafiayhdistyksen kanssa.

Tavoitteena on löytää viisi kalligrafista työtä syksyllä 2018 ilmestyviin postimerkkeihin.

- Kalligrafia on tiiviissä vuorovaikutuksessa muihin taiteisiin ja graafiseen suunnitteluun, ja sopii siksi myös erittäin hyvin postimerkeiksi. Luotan ja uskon, että tällä kilpailulla saamme aikaiseksi postimerkit, jotka huomataan ja muistetaan, Postin Design Manager Tommi Kantola sanoo.

Kilpailuun voivat osallistua vain Suomen Kalligrafiayhdistyksen jäsenet. Kilpailutöiden määrää ei ole rajoitettu.

- Olen aina ihaillut kalligrafien tekemiä töitä, kirjaimet piirtyvät käsityönä paperille kapeita ja leveitä viivoja vaihdellen, lopputulos on parhaimmillaan silmiä hivelevää maalaustaidetta. Oikeanlaisen paperin, musteen ja tussin valinnoilla on lopputuloksen kannalta suuri merkitys, kalligrafia on siis muutakin kuin vain kaunista kirjoitusta, Kantola kertoo.

Kilpailun tuomariston muodostavat Posti Oy:n taidetoimikunta, sekä kaksi Suomen Kalligrafiayhdistyksen nimeämää henkilöä. Kilpailutöiden viimeinen jättöpäivä on 28.2.2018 ja voittaja julkaistaan maaliskuun lopussa.

Kalligrafia eli korutekstaus tai kaunokirjoitustaide on pitkän historian ja vahvan kulttuurillisen merkityksen omaavaa taiteenala. Sana kalligrafia tulee muinaiskreikan sanasta kaunokirjoitus. (www.kalligrafia.org)