Posti perusti palveluiden digitaalisen kauppapaikan

15.09.2017

- esimerkiksi suutaripalvelut ja kirjastojen aineistot tulevat asiakkaille Smartpost-automaatteihin

Posti aloittaa palveluiden digitaalisen kauppapaikan omalla lähettämisen ja vastaanottamisen automaattiverkostolla.

Smartpost.fi-palvelusta voi jatkossa tilata Postin yritysasiakkaiden tarjoamia, arkipäivää helpottavia palveluja. Palvelut ovat esimeriksi pesula- ja suutaripalveluja, näytönvaihto rikkoutuneeseen kännykkään, kodin remontissa tarvittavien koneiden ja laitteiden vuokrausta tai kirjaston aineistojen lainausta. Tilatut palvelut saa suoraan omassa taloyhtiössä olevaan Smartpost-automaattiin tai valtakunnalliseen Postin pakettiautomaattiverkostoon. Syyskuussa aukeava Smartpost.fi on palvelun beta-versio, jota kehitetään jatkuvasti. Lopullinen versio on valmis vuoden 2018 alkupuolella.

- Haluamme olla edelläkävijä palveluiden verkkomyynnissä ja -markkinoinnissa tarjoamalla yrityksille yhteisen palvelualustan ja toimitukset. Kuluttajan on helppo tilata arjessa tarvitsemansa palvelut, kun ne ovat tarjolla yhdestä ja samasta paikasta. Tämä palvelukokonaisuus on uniikki Pohjoismaissa, sanoo pakettiliiketoiminnasta vastaava johtaja Toni Laaksonen Postista.

Laaksonen toteaa, että Posti purkaa uudella palvelullaan verkkokaupan esteitä niin palvelukauppiaille kuin kuluttajille. Palveluja tarjoavat yritykset saavat halutessaan markkina-alueekseen jopa koko Suomen. Kuluttajat puolestaan saavat tilattua arkipäivää helpottavia palveluja yhdestä paikasta jopa suoraan omaan kotiin, eli kerrostalon omissa tiloissa oleviin Smartpost-automaatteihin.

- Paikallisesti toimivat yritykset voivat laajentaa tarjoamiensa palveluiden markkina-alueeksi koko Suomen. Esimerkiksi suutarinpalveluissa asiakas tilaa palvelun Smartposti.fi:stä, jättää huollettavat tai korjattavat kengät  taloyhtiön omaan Smartpost-automaattiin. Posti toimittaa kengät suutarille ja huollon valmistuttua takaisin asiakkaalle. Kenkien omistaja voi asua Joensuussa ja suutari toimia Helsingissä.

Enää palvelun käyttö ei ole sidottu yritysten tai kunnallisten palveluiden aukioloaikoihin. Asiakkaiden ei tarvitse siirtyä paikasta toiseen palveluiden saamiseksi, vaan palvelut tulevat asiakkaiden luokse. Laaksonen listaa mahdollisiksi esimerkkipalveluiksi kirjaston aineistojen lainaukset, pesulapalvelut, kodinremonteissa käytettävien pienkoneiden ja laitteiden vuokraukset tai erilaiset huoltopalvelut tietokoneelle ja puhelimelle.

- Palveluiden toimitusmaksu kotiin toimitukselle on edullinen, se on sama kuin paketin lähetyshinta. Yli 100 euron tilauksista toimitusmaksua ei peritä lainkaan. Palvelut, kuten esimerkiksi pesulasta palautuvat puhtaat vaatteet saa noutaa itselleen sopivana hetkenä, kun automaatit ovat käytössä 24/7.

Kuka saa palvelut myyntiin Smartpost.fi:n?
Postin sopimusasiakkaina olevat yritykset voivat julkaista palveluistaan myyntitiedot Postin rakentamassa verkkopalvelussa Smartpost.fi:ssä ja laittaa ne tilattavaksi maksua vastaan. Posti toimii verkkopalvelun markkinoijana sekä tietojärjestelmäpalvelun että kuljetuspalveluiden tarjoajana. Yritykset maksavat Postille kuukausimaksun sekä transaktiomaksun Smartpost.fi:ssä myydyistä palveluista.

Palveluja ja tuotteita myyvillä yrityksillä on Smartpost.fi-sivustolla kumppaninäkyvyys ja brändätty oma alasivu. Palvelussa on valmiina tilaustoiminnallisuudet sekä maksamiseen liittyvät toiminnot. Myös alennukset ja kampanjat voidaan helposti toteuttaa kohdistamalla ne joko yksittäiselle palvelulle tai kaikille myytäville palveluille ja tuotteille.

Saako muista verkkokaupoista paketit Smartpost-automaattiin?
Kyllä, automaattiin voi vastaanottaa paketit kaikista niistä verkkokaupoista, jotka käyttävät Postia logistiikkakumppanina. Verkkokauppa-ostaja aktivoi osoitteessa posti.fi/ohjaus pakettien noutopaikaksi oman Smartpost-automaatin. Näin paketit ja verkko-ostokset toimitetaan tähän valittuun automaattiin. Oma matkapuhelinnumero tulee lisätä verkkokaupassa vastaanottajatietoihin. Matkapuhelimeen tulevassa paketin saapumisilmoituksessa on lokeron numero ja avauskoodi. Paketin voi noutaa itselleen parhaiten sopivana aikana 24/7.

Missä on Smartpost-automaatteja?
Smartpost-automaatteja on taloyhtiöiden omissa tiloissa. Automaatteja voi sijoittaa myös toimistoihin. Lisätietoa: smartpost.fi