Posti selvitti kirjelaatikoiden käyttöä Haapajärvellä, Pyhäjärvellä ja Reisjärvellä

05.09.2017

Muutama vähäisessä käytössä ollut kirjelaatikko poistetaan

Posti on selvittänyt kirjelaatikoiden käyttöä Haapajärvellä, Pyhäjärvellä ja Reisjärvellä. Osa kirjelaatikoista poistetaan niiden vähäisen käytön takia. Haapajärvellä muutos koskee viittä kirjelaatikkoa, Reisjärvellä kolmea ja Pyhäjärvellä kuutta kirjelaatikkoa. Kirjelaatikot poistetaan syyskuussa.

- Muokkaamme kirjelaatikkoverkostoa vastaamaan asiakkaiden nykyisiä käyttötarpeita. Kirjepostin määrän vähentyessä myös kirjelaatikoiden käyttö on vähentynyt. Tavoitteenamme on sijoittaa laatikoita sinne, missä ne palvelevat kirjeitä ja kortteja postittavia asiakkaitamme parhaiten. Vähäisessä käytössä olevat laatikot poistamme katukuvasta, aluepäällikkö Tomi Huhtala Postista kertoo.

Kirjelaatikoiden muutoksista tiedotetaan niiden kyljissä olevissa infolapuissa. Tietoa saa myös Postin asiakaspalvelusta sekä Postin nettisivuilla olevasta kirjelaatikkohausta. Haapajärvellä kirjelaatikot poistetaan osoitteista Erkkiläntie 1, Karjakuja 8, Kuonalantie 1, Männistönkatu 10 ja Puistokatu 72. Pyhäjärvellä poisto koskee laatikoita osoitteissa Paavolantie 1, Pellikantie 430, Pyhäjärventie 424, Tornitie 8,Tunturitie 50, ja Vaskikellontie 420. Reisjärvellä poistetaan kirjelaatikot Savolanmäentie 20:sta, Sievintie 319:stä ja Susisaarentie 14:stä.

Haja-asutusalueella kuluttajat voivat postittaa tavallisia kirjeitä myös omasta postilaatikosta käyttämällä noutomerkkiä. Postinjakaja poimii valmiiksi maksetun kirjeen kuljetettavaksi silloin, kun postilaatikkoon jaetaan saapuvaa postia. Postin asiakaspalvelusta voi kysyä lisätietoa noutomerkkipalvelusta omalla asuinalueella.

Postilla on kaikkiaan noin 6000 kirjelaatikkoa eri puolilla Suomea. Postinjakajat ja kuljettajat keräävät postilähetykset laatikoista jakelu- ja keräilykierrosten yhteydessä. Kirjelaatikoiden tyhjentäminen tehdään mahdollisimman kustannustehokkaasti ja samalla ympäristöystävällisesti jakelu- ja keräilykierrosten yhteydessä. Kirjelaatikoiden käyttöastetta seurataan säännöllisesti ja laatikoita poistetaan ja siirretään uusille asiakaspaikoille, mikäli ne ovat vähäisessä käytössä tai vaikka jatkuvan ilkivallan kohteena.