Instruktionen och material för näthandlare

Att Postis leveranssätt presenteras på ett enhetligt sätt förbättrar kundens köpupplevelse. Dessa instruktioner hjälper dig att uppdatera uppgifterna om leveranssätt på din webbplats och använda dem i din egen marknadsföring. Då kan konsumenten enkelt hitta de leveranssätt han eller hon föredrar.

Posti logo och ikoner

Använd Postis logotyp när du erbjuder Postis leverans- eller betalningssätt i din webbutik. Utöver logotypen kan du också använda ikoner som beskriver våra tjänster.

Material för näthandlare

Med hjälp av färdigt material kan du enkelt informera dina kunder om att deras favoritleveranssätt är tillgängliga i din webbutik..

Ladda ner materialer och instruktioner som du kan redigera. Innehåll:

  • Postis leveranser från x,xx €-webbannonser (du kan själv bestämma priset för dina kunder)
  • Miljövänliga transporter-webbannonser
  • Leverans till paketautomat-webbannonser
  • Styrtjänst för paket-webbannonser
  • Hemleverans-webbannonser och mallar för butiksaffische

Så här får du Postis uthämtningsställen som leveranssätt i näthandel

Postis automater och post i butiker, stormarknader och kiosker fungerar som uthämtningsställen. Nätverket består av nästan 2 000 uthämtningsställen runt om i Finland. Det växer snabbt, speciellt i butiker, företagens kontor och i automater i våningshus.

Använd Postis Location Service-gränssnitt när du söker uthämtningsställen. Då kan du försäkra att din näthandel alltid har en uppdaterad lista om de användbara uthämtningsställena. Då kan du även använda de nyaste tjänsterna vi erbjuder för näthandel, såsom Fast track och helgleveranser.

 

Så här berettar du om Postis leveranssätt

Vi har utarbetat färdiga texter som du kan använda för att presentera olika leveranssätt. Ladda ner texter>

Den kursiverade texten är en anvisning för dig - överför den inte till din näthandel.

Visa leveransalternativ i webbutikens användargränssnitt

Leveransalternativ kan visas i webbutikens användargränssnitt till exempel i en rullgardinsmeny eller med radioknappar. Oftast väljs leveranssättet i varukorgen.

Läs mera om integration av Postis pakettjänster till din webbutik.

Returneringar av näthandelsförsändelser i Finland

Kundretur-tjänsten används i näthandeln för att göra kundreturer så att handlaren står för avgiften. Konsumenten kan returnera produkter som konsumenten förpackat antingen via Posti's automat eller posten till den adress som anges av webbutiken. Posti fakturerar dig för transport av försändelser som returneras.

Kundanvisning för returnering, när webbutiken betalar returneringen:

Returnering

Du kan returnera din beställning avgiftsfritt via Smartpost-automat eller Posti. Förpacka försändelsen omsorgsfullt.

Returnering med en Skicka enkelt-kod
Beställ returkoden på adressen posti.fi/palautapaketti genom att ange försändelsekoden (koden börjar med JJFI). Returnera paketet till posten eller till Smartpost-automaten enligt de anvisningar du har fått.

Returnering utan en Skicka enkelt-kod
Du kan returnera försändelsen via Postis serviceställe. Fäst på försändelsen Kundretur-adresskortet som du fått av oss. Eller skriv vår returkod xxxxxx (= din webbutiks logistikavtalsnummer) på försändelsen och för försändelsen till posten.

Returnering via Postis brevlåda
Fäst på försändelsen vår returkod xxxxxx (= din webbutiks logistikavtalsnummer) och vår returadress:

Oy Företag Ab
KUNDRETUR
Gatuadress 1
00000 Stad

Returneringar av näthandelsförsändelser från utlandet

En webbutik som ingått ett avtal om internationella returer (ERS) kan erbjuda sina kunder avgiftsfri returnering från utlandet till Finland. Returneringen kan lämnas in i returnerarens närmaste postkontor i utlandet. Portot för returneringen faktureras av den finska webbutiken, som ingått ett returavtal.

Kundanvisning för returnering när webbutiken betalar returneringen från utlandet:

Returnering från utlandet

Du kan returnera din beställning via Posti. Avtala om returen med vår kundtjänst och begär ett adresskort för returen. Förpacka försändelsen omsorgsfullt och fäst adresskortet på paketet. Därefter kan du lämna in paketet på närmaste postkontor.

 

Specialfall

Om det leveranssätt som konsumenten valt inte lämpar sig för sändning av produkten, rekommenderar vi till exempel följande tillägg till webbutikens allmänna leveransvillkor:

Vi förbehåller oss rätten att skicka små försändelser hem som brev.

Vi förbehåller oss rätten att skicka försändelser som överskrider maximimåtten för paketautomat till posten.

Försändelseuppföljning

Det är bra att i orderbekräftelsen berätta för kunden att han eller hon kan följa paketets gång med hjälp av Postis försändelsekod. Exempeltext:

Om du anger din e-postadress i beställningsuppgifterna får du en försändelsekod. Med hjälp av vilken du kan följa din försändelses gång på adressen http://www.posti.fi/foretag/forsandelse/index.html#/?lang=sv

 

Styrning av paket till ett uthämtningsställe

Berätta åt kunderna om styrtjänsten för paket, om din webbutik inte erbjuder möjligheten att välja avhämtningsställe. Med tjänsten kan kunden välja från vilken post och paketautomat han eller hon vill hämta sitt paket.

Du kan själv välja ett uthämtningsställe för ditt paket. Val av uthämtningsställe är en avgiftsfri tjänst. Välj ett postkontor eller en paketautomat.

 

 

Postis mobilapp

Med Postis mobilapp får dina kunder tillgång till automatisk försändelseuppföljning. Genom att aktivera det egna mobiltelefonnumret i appen får kunden automatiskt information om försändelserna utan att mata in försändelsekoderna. Appen anger även uppgifter om den ankommande försändelsens storlek, tid och plats samt styr till rätt avhämtningsställe med hjälp av kartan.

Så här berättar du om den behändiga tjänsten i din webbutik:

Börja använda Postis mobilapp. Välj i appen det lämpligaste avhämtningsstället för dina inköp och följ upp din försändelse.

Ladda ner Posti-appen till din smarttelefon i din telefons applikationsbutik.

 

Lataa sovellus App Storesta Lataa sovellus Play-kaupasta Lataa sovellus Windows Phone -kaupasta