Instruktionen och material för näthandlare

Att Postis leveranssätt presenteras på ett enhetligt sätt förbättrar kundens köpupplevelse. Med hjälp av dessa instruktioner kan du uppdatera uppgifterna om leveranssätt på din webbplats och använda dem i din egen marknadsföring. Då kan konsumenten enkelt hitta de leveranssätt han eller hon föredrar.

Posti logo och ikoner

Använd Postis logotyp när du erbjuder Postis leverans- eller betalningssätt i din webbutik. Utöver logotypen kan du också använda ikoner som beskriver våra tjänster.

Material för näthandlare

Med hjälp av färdigt material kan du enkelt informera dina kunder om att deras favoritleveranssätt är tillgängliga i din webbutik..

Ladda ner materialer och instruktioner som du kan redigera. Innehåll:

  • Postis leveranser från x,xx €-webbannonser (du kan själv bestämma priset för dina kunder)
  • Miljövänliga transporter-webbannonser
  • Leverans till paketautomat-webbannonser
  • Styrtjänst för paket-webbannonser
  • Hemleverans-webbannonser och mallar för butiksaffische

Så hän berättar du om Postis leveranssätt:

Vi har utarbetat färdiga texter som du kan använda för att presentera olika leveranssätt. Den kursiverade texten är en anvisning för dig - överför den inte till din näthandel.

Avhämtade leverans

Hämtning i postens automat

Hämta din beställning i en postautomat som du väljer själv. Du får anvisningar för hämtningen per sms när paketet anländer. Paketet är en klimatvänlig Posti Green-försändelse. Var finns närmsta automat?

Postis täta nätverk och affärernas och affärscentrumens långa öppettider på kvällarna och på veckoslut garanterar att du kan hämta ditt paket i automaten när det bäst passar dig själv. Den närmsta automaten kan finnas i ditt eget husbolag. Då levereras ditt paket till hallen i ditt eget våningshus mot normal postavgift, det innebär att du inte betalar extra för hemtransporten.

Se video: Hämta paketten i automat (på finska)

Saknar ditt husbolag en Smartpost-automat? Läs mera.

Postis produkt som du använder: Posti Postpaket

Hämtning från post

Hämtning från valfri post. Postis omfattande nätverk samt butikernas och köpcentrens långa öppettider på kvällarna och veckosluten garanterar att du kan hämta paketet nära dig och precis när det passar dig bäst. Då paketet anländer får du instruktioner för uthämtning via sms. Sök närmaste serviceställen.

Postis produkt: Posti Postpaket

Hämtning från butik

Webbutikens egen beskrivning

Postis produkt: Express paket

Leveranser till mottagaren

Levarans med daglig post

Delas ut i postlådan/brevinkast eller det närmaste postkontoret om försändelsen är för stor.

Postis produkt: Posti Småpaket eller Småförsändelse

  • Vi rekommenderar att du erbjuder denna möjlighet till kund i köpkorgen. I detta fall brevlåda är alternativ leveransmetod t.ex. för hämtning via paketautomat.
  • Din kund ger dig tillstånd för att skicka tillräckligt små paket till hemadress dvs.
  • Förberedda text för att lägga till i detta fall är: [ ] Det är ok att skicka mina inköp till min brevlåda om paketen är tillräckligt liten.

Postis hemtransport

Posti levererar din beställning till önskad adress som en klimatvänlig Posti Green-försändelse. Vi ringer upp dig och avtalar den lämpligaste leveranstidpunkten för dig

Postis produkt: Posti Hempaket, Posti Express Frakt Kväll eller Posti Frakt Hemutdelning

  • Tilläggstjänster för frakt tjänster är Installation, Transport till återvinning och Uppackning ur transportförpackning
asennuspalvelu

Installationstjänster

Installation för vitvaror och hemelektronik: Enheten levereras, bärs in och installeras så att den är färdig att användas. Vi lämnar in förpackningsmaterial till behörig återvinning. Ininstallationen ingår inte ändringar i inredning eller förstärkning av konstruktioner, ändringar i antenn- eller elnät, rörsystem eller avlopp.

Installation för möbler: Produkten installeras så att den är klar att tas i bruk, t.ex. montering av en soffa eller montering av fötterna på en säng. Lätt installation tar högst 15 min.

Kom ihåg: installationsarbetena kan dras av som hushållsavdrag.

kierrätys

Transport till återvinning

Din gamla enhet transporteras till behörig återvinning i samband med att en ny levereras.

Uppackning ur transportförpackning

Försändelsen packas upp ur transportunderlaget. Förpackningsmaterialet transporteras bort och förstörs på lämpligt sätt. Du slipper stora mängder förpackningsavfall.

Postis leverans till hemmet

Posti levererar din beställning till önskad adress. Försändelsen delas ut som en klimatvänlig Posti Green-försändelse i postlådan/brevinkastet eller det närmaste postkontoret om försändelsen är för stor.

Postis produkt: Posti Frakt Hemutdelning eller Express-frakt och överlämning utan kvittering

Leverans till arbetsplats

Gör beställningen senast kl. xxx. Posti levererar din beställning till önskad adress som en klimatvänlig Posti Green-försändelse följande vardag senast kl. 14 eller på beställningsdagen senast kl. 16 eller följande morgon senast kl. 9. Om du inte är på plats, kan du hämta försändelsen på det postkontor som är närmast din arbetsplats mot ankomstavi. Ta med dig identitetsbevis.

Postis produkt: Express Paket
Obs: Tid xxx och  erbjudande leveranstiden kommer att bero på näthandelns egen process.

Leveransalternativ för internationell näthandeln

Avhämtning på post (i utlandet)

Hämta produkter som du beställt på din post. Ta med dig identitetsbevis.

Postis product: Priority-paket

Hemleverans av paket (i utlandet)

Försändelserna levereras till adressatens adress efter eventuell importförtullning.

Postis product: EMS

Avhämtning på serviceställen (Sverige och Estland)

Hämta beställda produkter på ett serviceställe. Ta med dig identitetsbevis.

Postin product: Consumer Parcel

Avhämtning på SmartPOST-paketautomat (Estland)

Hämta beställningen från vald SmartPOST-paketautomat. Du underrättas per sms när paketet har ankommit.

Postis product: SmartPOST

 

Visa leveransalternativ i webbutikens användargränssnitt

Leveransalternativ kan visas i webbutikens användargränssnitt till exempel i en rullgardinsmeny eller med radioknappar. Oftast väljs leveranssättet i varukorgen.

Läs mera om integration av Postis pakettjänster till din webbutik.

Det är bra att i orderbekräftelsen berätta för kunden att han eller hon kan följa paketets gång med hjälp av Postis försändelsekod

Exempeltext:

Om du anger din e-postadress i beställningsuppgifterna får du en försändelsekod, med hjälp av vilken du kan följa din försändelses gång på adressen http://www.posti.fi/foretag/forsandelse/index.html#/?lang=sv

Returneringar av näthandelsförsändelser i Finland

Kundretur-tjänsten används i näthandeln för att göra kundreturer så att handlaren står för avgiften. Konsumenten kan returnera produkter som konsumenten förpackat antingen via posten eller en automat till den adress som anges av webbutiken. Vi rekommenderar att du skriver ut ett färdigt Kundretur-adresskort och bifogar det med försändelsen. Posti fakturerar dig för transport av försändelser som returneras. Enligt den nya lagen kan du fakturera kunden för returavgifter.

Kundanvisning för returnering, när webbutiken betalar returneringen:

Returnering

Du kan returnera din beställning avgiftsfritt via Posti. Förpacka försändelsen omsorgsfullt.

Att returnera till en automat eller till posten med en Skicka enkelt-kod.
Beställ returkoden på adressen posti.fi/palautapaketti genom att ange försändelsekoden (koden börjar med JJFI). Returnera paketet till posten eller till Smartpost-automaten enligt de anvisningar du har fått.

Returnering från automat
Om din försändelse levererades via Postens paketautomat, kan du returnera försändelsen med samma boxkod som du använde när du hämtade försändelsen. Skriv dina kontaktuppgifter (namn och telefon) på paketet. Du behöver inte skriva en returadress. För försändelsen till en paketautomat och följ automatens instruktioner.
Om du inte längre har boxkoden, eller om du fick din beställning till Smartpost-automaten i din egen fastighet kan du returnera försändelsen med en Skicka enkelt-kod. Hämta returkoden på adressen posti.fi/palautapaketti och för försändelsen till posten eller till din egen Smartpost-automat.

Returnering via ett postkontor
Du kan returnera försändelsen via Postis serviceställe oberoende av hur du tog emot försändelsen.
Fäst på försändelsen Kundretur-adresskortet som du fått av oss eller skriv vår returkod xxxxxx (= din webbutiks logistikavtalsnummer) på försändelsen och för försändelsen till posten.
För försändelsen till posten och berätta att det är fråga om kundretur till Oy Företag Ab. Om det ursprungliga adresskortet finns på förpackningen gör Posti de nödvändiga ändringarna i kortet, och försändelsen returneras med det ändrade kortet.
Du kan även kostnadsfritt returnera paketet med en Skicka enkelt-kod. Beställ returkoden på adressen posti.fi/palautapaketti genom att ange försändelsekoden (koden börjar med JJFI). Returnera paketet till posten eller till Smartpost-automaten enligt de anvisningar du har fått.

Returnering via Postis brevlåda
Fäst på försändelsen vår returkod xxxxxx (= din webbutiks logistikavtalsnummer) och vår returadress:

Oy Företag Ab
KUNDRETUR
Gatuadress 1
00000 Stad

Returneringar av näthandelsförsändelser från utlandet

En webbutik som ingått ett avtal om internationella returer (ERS) kan erbjuda sina kunder avgiftsfri returnering från utlandet till Finland. Returneringen kan lämnas in i returnerarens närmaste postkontor i utlandet. Portot för returneringen faktureras av den finska webbutiken, som ingått ett returavtal.

Kundanvisning för returnering när webbutiken betalar returneringen från utlandet:

Returnering från utlandet

Du kan returnera din beställning via Posti. Avtala om returen med vår kundtjänst och begär ett adresskort för returen. Förpacka försändelsen omsorgsfullt och fäst adresskortet på paketet. Därefter kan du lämna in paketet på närmaste postkontor.

 

Specialfall

Om det leveranssätt som konsumenten valt inte lämpar sig för sändning av produkten, rekommenderar vi till exempel följande tillägg till webbutikens allmänna leveransvillkor:

Vi förbehåller oss rätten att skicka små försändelser hem som brev.

Vi förbehåller oss rätten att skicka försändelser som överskrider maximimåtten för paketautomat till posten.

 

Styrning av paket till ett uthämtningsställe

Berätta åt kunderna om styrtjänsten för paket, om din webbutik inte erbjuder möjligheten att välja avhämtningsställe. Med tjänsten kan kunden välja från vilken post och paketautomat han eller hon vill hämta sitt paket.

Du kan själv välja ett uthämtningsställe för ditt paket. Val av uthämtningsställe är en avgiftsfri tjänst. Välj ett postkontor eller en paketautomat.

 

Postis mobilapp

Med Postis mobilapp får dina kunder tillgång till automatisk försändelseuppföljning. Genom att aktivera det egna mobiltelefonnumret i appen får kunden automatiskt information om försändelserna utan att mata in försändelsekoderna. Appen anger även uppgifter om den ankommande försändelsens storlek, tid och plats samt styr till rätt avhämtningsställe med hjälp av kartan.

Så här berättar du om den behändiga tjänsten i din webbutik:

Börja använda Postis mobilapp. Välj i appen det lämpligaste avhämtningsstället för dina inköp och följ upp din försändelse.

Ladda ner Posti-appen till din smarttelefon i din telefons applikationsbutik.

 

Lataa sovellus App Storesta Lataa sovellus Play-kaupasta Lataa sovellus Windows Phone -kaupasta