Smidigt med elektronisk faktura

Den 1 maj 2017 inför Posti ett tillägg för pappersfaktura på 6,50 euro/faktura. Genom att lämna fakturauppgifterna elektroniskt slipper ditt företag tillägget för pappersfaktura och du kan effektivisera hanteringen av fakturor.

Den enkla och snabba elektroniska fakturan sparar tid och miljö, och du slipper tillägget för pappersfaktura. Genom att byta till elektronisk faktura får du mer tid att hantera dina fakturor och du kan enkelt flytta dem till ett elektroniskt arkiv..

 

  1. E-faktura - innehåller fakturadata och en bifogad csv-tabell, beroende på operatören. För att kunna ta emot e-fakturor behöver du ett program eller en tjänst för ekonomiförvaltning. Användningen förutsätter avtal med din bank eller e-fakturaoperatör. Läs mer om e-fakturering på exempelvis Tiekes webbplats.
  2. E-postfaktura - fakturan skickas till önskad e-postadress som e-postbilaga (PDF). Fakturan innehåller även bilagor. Allt du behöver är en giltig e-postadress.
  3. Pappersfaktura - du kan få din faktura på papper. För pappersfakturor debiterar vi ett tillägg på 6,50 euro/faktura.

Lämna in ditt företags e-faktureringsuppgifter

Du kan lämna in e-faktureringsuppgifterna på två sätt:

  1. Med beställningsblanketten för e-faktura på adressen posti.fi/bestallelektroniskfaktur
  2. Via dina kunduppgifter i Serviceportalen där du kan se och ändra faktureringsadresserna för ditt företag. Du loggar in med Postis ärendekoder. Ändringarna som görs i Serviceportalen träder i kraft omgående. Läs mer i bruksanvisningen.
    Du får ärendekoder av ditt företags administratör. Om ditt företag ännu inte har en administratör kan du beställa administratörskoder. Läs mer om ärendekodstjänsterna. Alla tjänster i Postis serviceportal finns på adressen posti.fi/foretag/serviceportal.

Mottagningsalternativ för Postis fakturor