Skip to main content
Yli puolet suomalaisista valmiita elintapojen muutoksiin ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi
4/28/2020

Yli puolet suomalaisista valmiita elintapojen muutoksiin ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi

Huoli ilmastonmuutoksen vaikutuksista on voimakkaassa kasvussa. Nyt kaikkien on aika tarttua toimeen ja tehdä oma osuutensa tulevaisuuden eteen. Lue, mihin asioihin Posti sitoutuu matkalla kohti kestävää verkkokauppaa.

Toinen toistaan hälyttävämmät uutiset ilmastomuutoksen ennakoitua paljon nopeammasta etenemisestä ovat ravistelleet maailmaa viime aikoina. Aika on käymässä vähiin planeettamme pelastamiseksi vakavilta, peruuttamattomilta seurauksilta. Suomen kansallisena tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2045 mennessä. Merkittävä käänne on onneksi jo tapahtunut kuluttajien asenteissa. Yli puolet suomalaisista on sitä mieltä, että ilmastonmuutoksen pysäyttäminen vaatii jokaiselta suomalaiselta oma-aloitteista elintapojen muuttamista, kertoo Ylen Taloustutkimuksella joulukuussa 2019 teettämä kysely (n = 1.006 vastaajaa). Vuoden 2018 nuorisobarometrin mukaan ilmastonmuutos oli nuorten suurin huoli. Nuoret pyrkivät myös vaikuttamaan asioihin yhä vahvemmin juuri ostopäätöksillään. Yrityksiltä odotetaan nyt entistä merkittävämpiä vastuullisia tekoja. Posti on jo vuosia panostanut ympäristöystävällisyyteen kaikessa toiminnassaan. Hyödyntämällä ympäristöystävällisiä palvelujamme voit helposti kutistaa yrityksesi hiilijalanjälkeä.

1. Postin kuljetukset 100 % hiilineutraaleja – vahva kilpailuetu verkkokauppiaille

Posti on ollut jo pitkään vihreän logistiikan edelläkävijä. Aloitimme ensimmäisenä postina maailmassa hiilineutraalin postinjakelun vuonna 2011. Tänä päivänä olemme niin pitkällä, että kompensoimme automaattisesti kaikki palveluistamme syntyneet päästöt ja saat nämä Posti Green-palvelut käyttöösi lisämaksutta. – Kun kuluttaja tilaa verkkokaupasta tuotteen, joka toimitetaan hänelle Postin kautta, voi hän olla varma, että kuljetus hoituu hiilineutraalisti eli hiilidioksidipäästöjä syntyy 0 grammaa. Palvelumme tuo näin selvää kilpailuetua ja erottautumistekijän verkkokaupoille, kertoo Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn.

2. Vähennämme jatkuvasti päästöjä sekä logistiikan että varastoinnin osalta

Posti Green on toimintamalli, jossa ympäristöystävällisyys ulottuu koko Postin toimintaan. Siihen sisältyvät kiinteistöjen energiankulutus, moderni ja tehokas kuljetuskalusto, polttoaineiden valinnat ja kuljetusten fiksu suunnittelu. Tärkeimpiä keinoja ympäristövaikutusten vähentämiseen kuljettamisessa ovat ajoneuvokaluston jatkuva uudistaminen ja viimeisimmän päästöjä vähentävän teknologian käyttöönotto. – Postin ympäristötehokkaaseen ajoneuvokalustoon kuuluu muun muassa 40 kotimaisella biokaasulla kulkevaa autoa, etanolidiesel-kuorma-auto ja nesteytetyllä maakaasulla kulkevia kuorma-autoja, luettelee Jägerhorn. Kalustoon kuuluu myös seitsemän sähköpakettiautoa ja 280 sähkörahtiskootteria, joilla kuljetetaan sekä printtiä että verkkokaupan pienlähetyksiä. Ajettuja kilometrejä ja polttoaineen kulutusta vähennetään reittien huolellisella suunnittelulla ja yhdistämällä kuljetuksia. Mitä tehokkaammin kuljetusautot saadaan pakattua täyteen, sitä enemmän luontokin kiittää. Postin kaikissa 4 000 ajoneuvossa on seurantalaite, jonka avulla seurataan ajotapojen taloudellisuutta. – Kaikki kuljettajamme on koulutettu taloudelliseen ajotapaan, jolla on mahdollista vähentää jopa 15 prosenttia päästöjä vuositasolla, Jägerhorn huomioi.

3. Posti tukee ilmastoystävällisiä hankkeita ympäri maailmaa

Posti on mukana vapaaehtoisessa päästökaupassa, jossa toiminnasta syntyneet kasvihuonekaasupäästöt hyvitetään tukemalla uusiutuvan energian projekteja. – Tällä hetkellä Posti on mukana kahdessa tuulivoimahankkeessa Turkissa, keittoliesiprojektissa Afrikassa sekä bioenergiaprojektissa Intiassa, selvittää Jägerhorn. Vaikka hankkeet sijaitsevat maantieteellisesti kaukana, kasvihuonepäästöt eivät kunnioita valtioiden rajoja – ilmakehä on meille kaikille yhteinen.

Laadimme vuonna 2019 laajan oppaan Aika toimia - Miten voimme yhdessä rakentaa kestävämpää verkkokauppaa? Se sisältää sekä monipuolista tutkimustietoa verkkokaupan ympäristövaikutuksista kuin myös vinkkejä ja ohjeita kuluttajille ja verkkokaupoille päästöjen vähentämiseksi.