Näytä kaikki artikkelit

Viisi nostoa kansainvälisestä verkkokauppatutkimuksesta

Yli 35 000 verkkokaupan asiakasta 40 maasta kertoo IPC:n kansainvälisessä verkkokauppatutkimuksessa, mitä he ostivat verkosta vuonna 2020. Tässä viisi nostoa Suomen tutkimustuloksista.

Postin kansainvälinen verkkokauppatutkimus

1. Korona ajoi suomalaiset ostoksille verkkoon, mutta kasvupotentiaalia riittää yhä.

Korona kiihdytti paitsi kansainvälistä verkkokauppaa myös suomalaisten kuluttajien verkkokauppa-aktiivisuutta. Lähes 60 prosenttia suomalaista osti verkkokaupoista vähintään kerran kuussa. Koronan myötä verkosta ostettiin aiempaa enemmän ruokaa, vaatteita ja kenkiä. Muuhun maailmaan verrattuna Suomessa on kuitenkin vielä paljon potentiaalia jäljellä. Siinä missä 25 prosenttia suomalaisista ostaa verkosta vähintään kaksi kertaa kuussa, vastaava luku Saksassa oli jo 60 prosenttia ja Britanniassa 65 prosenttia. Viikoittainen ostaminen voi Suomessa lähitulevaisuudessa 2–7-kertaistua.

2. Vaikka korona nosti kotimaisia verkkokauppoja, kuluttajien hintatietoisuus ajaa yhä ostoksille ulkomaille.

Korona-aika lisäsi kotimaisten verkkokauppojen merkitystä, mutta hinta ohjaa verkko-ostamista yhä ulkomaisiin kauppoihin. 65 prosenttia shoppaili ulkomaisessa verkkokaupassa edullisempien hintojen vuoksi, 37 prosenttia halpojen toimitusten perässä. Kolmannes ei löytänyt etsimäänsä tuotetta kotimaasta. Yhä useampi kansainvälinen verkkokauppa tarjoaa kuljetukset osana tuotteen hintaa. Kotimaisille verkkokauppiaille voisi olla napattavissa kilpailuetua edullisista hinnoista, nopeista toimituksista sekä kattavasta valikoimasta.

3. Globaalien verkkokauppa-alustojen suosio yltää myös Suomeen.

Suomessa globaalien markkinapaikkojen johtopaikkaa pitää Whiz, josta oli tehty 18 prosenttia viimeisimmistä verkko-ostoksista. Toiselle sijalle ylsi eBay (13 prosenttia), jaetulle kolmannelle Amazon (10 prosenttia) ja AliExpress (10 prosenttia). Koko 40 maan tutkimusotoksessa keskimäärin 26 prosenttia viimeisimmistä rajat ylittäneistä tilauksista oli tehty Amazonista. Suomessa Amazon ja AliExpress ovat vielä moneen muuhun Euroopan maahan verrattuna aliedustettuja, joten rivakkaakin kasvua on odotettavissa. Suomalaisille merkeille ja valmistajille verkon markkinapaikat voivat niin ikään tarjota mahdollisuuksia kasvuun.

4. Älypuhelimella ostaminen kasvaa tasaisen varmasti.

Kuluttajat suosivat yhä ostamista tietokoneella, mutta älypuhelimen merkitys kasvaa tasaisesti. Mobiilin suosio on ollut vuodesta 2016 vuoteen 2020 nousujohteinen: älypuhelimella tehtyjen ostosten osuus oli vuonna 2016 vasta 10 prosenttia, vuonna 2020 jo 31 prosenttia. Vielä älypuhelimen ohittaa niukasti kannettava tietokone. Mobiilia kannattaa seurata myös siksi, että sosiaalisen median kanavat puuhaavat tapoja siirtää verkko-ostamista omille alustoilleen. Yhdysvalloissa Instagram tarjoaa jo Checkout-ominaisuuden, jolla koko ostoprosessi hoituu sovelluksessa.

5. Suomalaiset näyttävät tietä pakettiautomaattien edelläkävijöinä.

Siinä missä esimerkiksi Keski-Euroopassa pakettiautomaatit ovat varsin tuore asia, Suomi ja naapurimme Viro ovat pakettiautomaattien luvattuja maita. Postilla automaatteja on jo noin 2300, ja vuonna 2022 tavoitteena on 4000 automaatin verkosto. Suomalaisista 71 prosenttia ja virolaisista 92 prosenttia laskevat automaatit toivottujen noutopaikkojen joukkoon, kun vastaava luku muissa maissa on keskimäärin 10 prosenttia. Miltä verkkokauppa näytti maailmalla viime vuonna? Lataa kansainvälinen verkkokauppatutkimus.