Skip to main content
Verkkokauppa yhä tärkeämpi suomalaisten arjessa vuonna 2020
1/27/2020

Verkkokauppa yhä tärkeämpi suomalaisten arjessa vuonna 2020

Digitaalisen kaupankäynnin kasvu on myös 2020-luvulla yksi suurimpia muutosvoimia yritysmaailmassa. Mitä viimeaikaiset tutkimukset kertovat verkkokaupan kehityksestä ja kuluttajien valinnoista? Löysimme selkeitä kehityssuuntia, jotka jokaisen yrityksen kannattaa ottaa huomioon.

Verkkokaupalla on yhä suurempi rooli kaikenikäisten suomalaisten arjessa

Vaikka reilu enemmistö suomalaisista asioi yhä mieluummin perinteisessä liikkeessä kuin verkkokaupassa, ero on alkanut nopeasti kaventua. YIT:n ja Prior Konsultoinnin vuosittain koostaman Kestävät kaupunkiympäristöt –barometrin tuloksissa suurin ero vuosien 2018 ja 2019 välillä oli se, että yhä useampi kuluttaja kertoi suosivansa verkkokauppaa perinteisen kaupan sijaan. Postin kesä-heinäkuussa 2019 toteuttaman Suuren verkkokauppatutkimuksen mukaan lähes neljännes suomalaisista kuluttajista oli ostanut tuotteita verkosta viimeisen viikon aikana. Verkosta kaiken tai lähes kaiken ostavien suomalaisten osuus on 10 %, ja heidän osuutensa on kasvussa – lähes viidennes arvioi ostavansa kaiken tai lähes kaiken verkosta vuonna 2025. – Kuluttajakäyttäytyminen on muuttumassa. IRO Research tekee meille kuukausittain analyysiä verkkokauppakäyttäytymisestä, ja tuoreen raportin mukaan liki puolet suomalaisista oli ostanut verkkokaupasta viimeisen kuukauden aikana. Niiden osuus, jotka eivät ole koskaan ostaneet verkosta, on pudonnut alle 10 prosentin. Lisäksi ostokset halutaan yhä useammin tehdä mobiilisti, pohtii liiketoimintajohtaja Arttu Hollmérus Postista.

Milleniaalit käyttävät eniten rahaa, 56+ -vuotiaat nopeimmin kasvava asiakasryhmä

Verkkokaupan suosiota eivät kasvata yksinomaan diginatiivit tai milleniaalit. Klarnan tekemän tutkimuksen mukaan verkkokaupan nopeimmin kasvava asiakasryhmä Suomessa ovat yli 56-vuotiaat. Eniten rahaa verkkokauppoihin käyttävät silti 18–35-vuotiaat. Naiset tekevät 71 % kaikista verkko-ostoksista Suomessa ja käyttävät 64 % verkkokaupan rahamäärästä, mutta miesten kertaostokset ovat noin kolmanneksen naisten tekemiä ostoksia suurempia. Suuren verkkokauppatutkimuksen mukaan verkko-ostamisen osuus kokonaisostoista kasvoi vuodesta 2018 vuoteen 2019 kaikissa tuoteryhmissä lukuun ottamatta ruokaa, juomia ja elintarvikkeita, jossa verkko-ostamisen osuus pysyi edellisvuoden tasolla. Tosin näidenkin kohdalla on selkeä kasvu lähivuosina odotettavissa.

Verkkokauppa menestyy, jos se helpottaa asiakkaan elämää

Yhä useampi suomalainen kokeili ruoan ja muiden päivittäistuotteiden verkko-ostamista vuonna 2019. Vaikka kasvu alalla on nopeaa, esimerkiksi Ruotsiin ja Britanniaan verrattuna ruoan verkkokauppa on Suomessa vielä marginaalissa. – Tällä hetkellä ruokakauppa on monelle itsepalveluvarasto. Ihmiset toivovat arkeensa lisää palvelua ja helppoutta sekä toisaalta elämyksiä. Ruoan verkkokauppaa kasvattavat etenkin kiireiset lapsiperheet, jotka haluavat saada ruokaostokset arkisten reittiensä varrelle tai suoraan kotiin, Hollmérus toteaa. Moni verkkokauppayritys onkin viime aikoina kokeillut asiakkaiden arkea helpottavia toimitusratkaisuja. Lue artikkelista Ruokakuljetusten kotiinkuljetus ja viimeisen metrin ongelma, millaista palvelukonseptia Posti on parhaillaan kehittämässä ruokaostosten toimittamiseksi suoraan asiakkaan jääkaappiin. Toki helppous ja ongelmattomuus ovat olennaisia ominaisuuksia myös verkkokaupan käytössä. Svea Ekonomin teettämä tutkimus kertoo, että 45 % suomalaisista on keskeyttänyt verkko-ostamisen viimeisen vuoden aikana, koska se on koettu liian vaikeaksi tai palveluntarjoajalla on ollut teknisiä ongelmia. Keskeytyksillä on verkkokaupalle merkittäviä taloudellisia seurauksia: 25 % asiakkaista siirtyi ostamaan tuotteen kilpailijan verkkokaupasta ja 30 % päätti olla ostamatta tuotetta lainkaan.