Näytä kaikki artikkelit

Verkkokaupan kannattaa tehdä vastuulliset valinnat näkyväksi kuluttajalle

Keskustelua hiilineutraaliudesta ja nettonollapäästöistä käydään yrityksissä yhä enemmän, ja myös kuluttajat odottavat yrityksiltä hyviä tekoja. Mitä verkkokauppiaan pitää tietää vastuullisuudesta?

Nettonollapäästö ja vastuullinen verkkokauppa

Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhornin mukaan vastuullisuudesta puhuttaessa kannattaa ensin tarkistaa, ettei eksy väärille jäljille termiviidakossa. Hiilineutraaliudella tarkoitetaan tilannetta, jossa yrityksen toiminta ei muuta ilmakehän hiilipitoisuutta. Toisin sanoen hiilijalanjälki on nolla. Yritys voi tuottaa päästöjä, mutta ne kompensoidaan päästöjä vähentävillä ilmastotoimilla, kuten tuulivoiman käyttöä edistävillä ilmastoprojekteilla. Hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin IPCC:n määritelmän mukaan nettonollapäästöt tarkoittavat sitä, että ihmisten aiheuttamat hiilidioksidipäästöt ovat yhtä suuret kuin ihmisperäiset nielut, eli ihmiset poistavat ilmakehästä kaiken sinne päästämänsä hiilidioksidin. Fossiiliperäiset hiilidioksidipäästöt pitää saada lähes nollaan ja jäljelle jäävät päästöt poistaa ilmakehästä ihmistoimin, myös teknologisia hiilensidontamenetelmiä käyttämällä.

Mitä verkkokauppiaan tulee tietää vastuullisuudesta?

Asiakkaat ovat yhä tiedostavampia, ja verkkokauppiaisiin kohdistuu yhä suurempi paine olla vastuullisia. Kansainvälisessä verkkokauppatutkimuksessa kuluttajat odottivat verkkokauppiailta vastuullisempia pakkausvaihtoehtoja ja olivat valmiita tinkimään nopeasta toimituksesta, jos kuljetus on ympäristöystävällinen. Verkkokauppiaan on Jägerhornin mukaan tärkeä ymmärtää oman toiminnan hiilijalanjälki ja sen jakautuminen eri toimintojen välillä. Näin kauppias pääsee kiinni päästöjen vähentämiseen. Kun logistiikan ja varastoinnin hiilijalanjälki on selvillä, päästään keskustelemaan siitä, miten logistiikkakumppani voi auttaa hiilijalanjäljen pienentämisessä. Tähän on lukuisia vaihtoehtoja. Postilla kaikki kotimaan rahti- ja pakettipalvelut ovat hiilineutraaleja Posti Green -palveluita, ja käytössä on uusiutuvalla dieselillä, sähköllä ja nesteytetyllä biokaasulla kulkevia rekka-autoja. – Verkkokauppiaan kannattaa ensin tunnistaa päästöt ja sitten ulkoistaa päästöä aiheuttavat toiminnot kumppanille, joka on sitoutunut hiilineutraaliuteen tai jopa nettonollapäästöihin, Jägerhorn neuvoo.

Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn

Vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn.

Verkkokauppa voi erottautua kertomalla ilmastoteoista

Suomalaiset ovat vastuullisuuden edelläkävijöitä, mutta siitä kuluttajille kertomisessa on vielä tekemistä. Tässä Posti voi auttaa verkkokauppiaita, Jägerhorn vinkkaa. – Verkkokauppiaiden kannattaa miettiä, miten sanoittaa omaa ilmastotekemistä kuluttajille. Jos kuljetus on hiilineutraali, siitä kannattaa kertoa esimerkiksi kuljetuspakkaukseen liimattavalla tarralla. Näin verkkokauppiaan vastuulliset valinnat näkyvät kuluttajalle. Tämä parantaa asiakaskokemusta ja tuo kilpailuetua. Postilla on Suomen kattavin ja vastuullisin logistiikkaverkosto, ja verkkokauppiaiden kannattaa hyödyntää sitä myös omien palveluiden parantamisessa. – Haluamme ideoida yhdessä asiakkaidemme kanssa, miten voimme yllättää asiakkaat positiivisesti varastoinnin, pakkaamisen ja kuljettamisen hiilineutraaleissa ratkaisuissa, Järnhorn summaa. Vastuullisuus on kaikkien agendalla ja kilpajuoksu nettonollapäästöjä kohti kova. Edelläkävijät, jotka onnistuvat tekemään toiminnoistaan vastuullisia ja viestimään siitä asiakkailleen ymmärrettävällä ja inhimillisellä tavalla, voivat saavuttaa huomattavaa kilpailuetua.

Viisi tapaa vähentää verkkokaupan päästöjä

Kuluttajat ovat kiinnostuneita tuotteiden alkuperästä ja vastuullisuudesta. Yhä useampi kuluttaja arvostaa ympäristöystävällistä kuljetusta ja mahdollisuutta kierrättää tuotteet. Kiinnitä huomiota ainakin näihin: 1. Suosi kotimaista tuotantoa ja tunnista tuotteen päästövaikutukset. 2. Valitse oikean kokoiset pakkaukset. Kun et kuljeta ilmaa, säästät myös kuluissa. Jopa 40 prosenttia verkkokauppalähetyksistä on niin pieniä, että ne voitaisiin jakaa suoraan postiluukkuun. 3. Tarjoa ilmastoystävällistä kuljetusvaihtoehtoa. Näin tavoitat myös ympäristöasioita arvostavat kuluttajat. 4. Tarjoa monipuolisia jakeluvaihtoehtoja. Suurin osa kuljetuksen päästöistä syntyy ketjun loppupäässä, kun kuluttaja hakee paketin noutopisteestä. 5. Laita palautusprosessit kuntoon. Palautukset voivat kuormittaa ympäristöä merkittävästi. Mieti, miten palautukset voidaan ohjata tehokkaasti uudelleen myyntiin tai kierrätykseen esimerkiksi paketinohjauksella.