Skip to main content
Vauhdilla verkkoon: näin koronaviruksen vaikutukset näkyivät toimitusdatassamme
6/23/2020

Vauhdilla verkkoon: näin koronaviruksen vaikutukset näkyivät toimitusdatassamme

Vertasimme toimitusdatamme lukuja helmikuulta ja huhtikuulta. Helmikuussa arki oli vielä varsin normaalia, ja huhtikuussa olimme olleet poikkeustilassa jo hyvän aikaa. Postin toimittamien pakettien määrä kasvoi kaikkiaan 42 prosenttia huhtikuussa.

Tänä keväänä olemme totisesti siirtyneet verkkoon. Monille se on ollut ainoa tapa olla yhteydessä muihin ihmisiin. Verkossa olemme tavanneet ystäviämme, kollegoitamme ja asiakkaitamme, kuunnelleet ja katselleet lempiartistiemme esiintymistä sekä juhlineet tärkeiden tavoitteiden saavuttamista.

Turvauduimme verkkoon myös silloin, kun ostoskeskukset ja kivijalkaliikkeet sulkivat ovensa. Katsotaanpa, miten verkkokaupan nopea kasvu näkyy toimitustiedoissamme kevään 2020 osalta.

Vertasimme toimitusdatamme lukuja helmikuulta ja huhtikuulta. Helmikuussa arki oli vielä varsin normaalia, ja huhtikuussa olimme olleet poikkeustilassa jo hyvän aikaa. Postin toimittamien pakettien määrä kasvoi kaikkiaan 42 prosenttia huhtikuussa. Kun vertailimme eri toimitusvaihtoehtoja, huomasimme toimipisteisiimme toimittujen pakettien määrän kasvaneen eniten. Tämä ei välttämättä tarkoita, että ihmiset suosivat toimipisteeseen toimitettavia paketteja poikkeustilan aikana. Se voi pikemminkin kertoa siitä, että verkkotilausten äkillinen valtava määrä ruuhkautti pakettiautomaattimme.

1. Kotiinkuljetuksia kotona oleville

Sosiaalinen eristäytyminen sekä kehotus jäädä kotiin ja välttää kontakteja johti luonnollisesti kotiinkuljetusten lisääntymiseen. Kun ihmiset pysyttelivät sisätiloissa ja monet verkkokaupat tarjosivat ilmaisia kotiinkuljetuksia, kotiinkuljetusten määrä kasvoi 25 prosenttia!

2. Postin toimipaikat tasasivat pakettiautomaattien ruuhkaa

Yllättäen Postin toimipaikkaan toimitettujen pakettien määrä kasvoi jopa 81 prosenttia helmikuun ja huhtikuun välillä. Se ei kuitenkaan välttämättä kerro siitä, että ihmiset olisivat yhtäkkiä halunneet jonottaa pakettejaan tiskillä, vaan pikemminkin siitä, että pakettiautomaattiverkostomme kapasiteetti oli täyttynyt. Jos pakettiautomaatit ovat täynnä, paketit ohjataan Postin tai yhteistyökumppanien toimipisteisiin. Kun pakettien määrä hipoo verkkokaupan ennätyslukuja, näin voi valitettavasti käydä.

3. Pakettiautomaatit täyttyivät

Mitä enemmän verkko-ostoksia tehtiin, sitä enemmän paketteja automaatteihimme saapui. Pakettiautomaatteihin toimitettujen pakettien määrä kasvoi 25 prosenttia! Tämä on suuri muutos näin lyhyessä ajassa. Onneksi pakettiautomaatteja avataan koko ajan lisää helpottamaan suurten pakettimäärien hallintaa ja ihmisten asiointia.

Vain aika näyttää, onko pandemia saanut ihmiset siirtymään pysyvästi verkkokauppaan vai tasaantuuko tilanne vielä. Seurataan yhdessä tilanteen kehittymistä!

Haluatko kuulla, mikä markkinoita puhuttaa?

Tilaa sähköpostiisi kooste alan uusista trendeistä ja tuoreimmista tutkimuksista.

Pyydämme lomakkeella vain niitä tietoja, joita tarvitsemme asian käsittelemiseksi.
Lisää tietoa henkilötietojen käsittelystä Postissa.