Näytä kaikki artikkelit

Yli 2000 suomalaista kertoo verkko-ostamisesta Suomessa – neljä nostoa tutkimuksesta

Survey can be found in English here

Miten toinen koronavuosi on vaikuttanut verkkokauppaan? Mitä verkosta ostetaan ja kuinka usein? Suuri verkkokauppatutkimus luotaa verkko-ostamisen tämänhetkistä tilaa Suomessa jo neljättä kertaa.

1. Toisena koronavuonna kasvu kiihtyy yhä, eikä se pysähdy pandemiaan

Ensimmäisenä koronavuonna kiihtynyt verkkokaupan kasvu ei osoita laantumisen merkkejä. Keväällä 2021 verkko-ostosten määrä nimittäin kasvoi Suomessa edellisvuoteen verrattuna. Siinä missä keväällä 2020 verkko-ostamista oli lisännyt 26 prosenttia kuluttajista, vuonna 2021 vastaava luku oli 31 prosenttia. Suuren verkkokauppatutkimuksen mukaan verkkokaupan kasvukehitys ei myöskään pysähdy, vaikka pandemiasta päästäisiin. Vuonna 2025 kuluttajat ennakoivat verkko-ostoksille noin 40 prosentin kasvua.

2. Loppuvuoden sesongissa riittää otettavaa

Vuoden alkupuoliskon tasonnosto antaa viitteitä hyvästä loppuvuodesta, sillä lähes 70 prosenttia tutkimuksen vastaajista arvioi pitävänsä verkko-ostamisen loppuvuonna samalla tasolla. Kuluttajista 16 prosenttia aikoo jopa lisätä tuotteiden ostamista verkosta. Odotettavissa on jälleen vilkas loppuvuoden sesonki, etenkin, sillä verkkokaupassa riittää meillä Suomessa vielä otettavaa. Suomessa 28 prosenttia oli ostanut verkosta viimeisen viikon aikana, kun Ruotsissa vastaava luku on kaksinkertainen, 61 prosenttia.

3. Korona on nostanut kotiinkuljetusten suosiota kestosuosikin rinnalla

Pakettiautomaatti on toimitustavoista suomalaisten ikisuosikki ja kuluttajien mieluisin toimitusvaihtoehto verkko-ostoksille kaikissa ikäryhmissä. Vaikka automaattien suosio jatkaa kasvuaan, myös kotiinkuljetukset ovat korona-aikana olleet merkittävässä nousussa. Suosituimpia kotiinkuljetukset ovat pääkaupunkiseudulla, jossa ne valitsee 26 prosenttia kuluttajista.

4. Verkkokaupan kannattaa kertoa, mitä se tekee ympäristön eteen

Vastuullisten ja ympäristön huomioivien verkkokauppojen jalansija kasvanee jatkossa, sillä yli puolet kuluttajista uskoo, että toimintansa ympäristövaikutuksia miettivät verkkokaupat ovat tulevaisuuden menestyjiä. Silti esimerkiksi lisämaksu ympäristöystävällisestä kuljetuksesta jakaa yhä verkko-ostajien mielipiteitä. Ikäryhmistä nuoremmat, etenkin 18–24-vuotiaat, ovat halukkaimpia maksamaan muutaman euron kuljetuksen ympäristöystävällisyydestä. Miten verkkokauppa voi saada yli 70 prosenttia kuluttajista kasvattamaan ostoskoriaan? Entä millaisiin vastuullisuuteen liittyviin asioihin kuluttajat kiinnittävät huomiota ostopäätöstä tehdessään?

Kokosimme tuloksista yhteenvedon, jonka voit ladata ilmaiseksi käyttöösi.

Tutkimuksen tiedonkeruun toteutti Kantar TNS. Tutkimusaineisto on kerätty web-kyselynä Kantarin vastaajapaneeleissa 3.6.-14.6.2021. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 18-79 vuotiaat verkko-ostajat Suomessa, Baltiassa ja Ruotsissa. Vastaajien kokonaismäärä oli 4917.