Näytä kaikki artikkelit

Suomalaisen verkkokaupan kärkikasti kokosi voimansa uudessa kampanjassa – ja ajoi tuhannet ostoksille

24.7.2022 vietettiin suomalaisen verkkokaupan juhlapäivää. Viiden verkkokaupan ja Postin yhteinen ponnistus kannatti, sillä kampanjan tulokset ylittivät odotukset.

Verkkokauppa on aina auki, vuoden jokaisena päivänä ja tuntina. Siinä piilee myös verkon vahvuus: asiakas saa valita, missä ja milloin hänelle sopii tehdä ostoksia. Siitä syntyi ajatus 24/7-kampanjasta, heinäkuun 24. päivänä, tiivistää Dermoshopin toimitusjohtaja Suvi Markko. Pari vuotta Dermosil pilotoi uutta verkkokaupan sesonkipäivää verkkokaupassaan, hyvällä menestyksellä. Markko oli alusta asti toivonut, että muut innostuisivat ja lähtisivät mukaan. Tänä vuonna niin kävikin – juhlapäivän kampanjaan osallistuivat Dermosilin lisäksi Finnish Design Shop, Keskisen Kello, NOSH, Scandinavian Outdoor ja Posti. “Halusimme koota yhteen toisiaan täydentävän porukan alansa parhaita tekijöitä. Samalla nostamme kuluttajalle esiin yrittäjiä verkkokauppojen takana ja kotimaisen verkkokaupan merkitystä”, Markko sanoo. Viisi kotimaista eturivin verkkokauppaa tuo työtä ja osaamista Suomeen. Yhdessä ne työllistävät yli 400 henkilöä ja vaihtavat yli 140 miljoonaa euroa.

Yhteistyöllä lisää näkyvyyttä kampanjalle

Markko kuvailee, että yksittäiset kampanjat lisäävät myynnin volyymia ja ovat ennen kaikkea otollinen uusasiakashankinnan työkalu. Verkkokaupat mainostivat kampanjaa ja ajoivat liikennettä toistensa kanaviin. Posti valjasti kampanjalle näkyvyyttä Postisella ja digipinnoilla. Postisen kantta myöten vallannut kampanjakatalogi lähetettin 1,5 miljoonaan kotitalouteen. Kampanjapäivänä 24/7-mainos koristi Helsingin Sanomien etusivua. “Posti oli alusta asti vahvasti mukana. Me kauppiaat tiedämme, että Posti on paitsi kumppanimme, myös isossa osassa omien asiakkaidemme asiakaskokemuksen luomisessa. Posti oli ainoa toimija, joka ei ollut verkkokauppa, joten oli upeaa, että sieltä lähdettiin kampanjaan suurella sydämellä”, Markko kiittelee.

120 000 kävijää, yli 10 000 ostoa

Kaikki kampanjapäivässä mukana olleet verkkokaupat tekivät edellisvuoden vastaavaan päivään verrattuna moninkertaisen myynnin. Markko muistuttaa, että heinäkuu on keskellä lomakautta ja kaupan kannalta usein hiljainen kuukausi. “24/7 oli hieno osoitus onnistuneesta joukkuepelistä ja siitä, että uskallettiin kokeilla yhdessä jotain isoa. Kaikki tekivät ennätyspäivän. Yhteensä päivän myynti oli euroissa yli nelinkertainen vuodentakaiseen verrattuna.” Päivän aikana verkkokaupoissa ostoksia tehneitä oli 10 300, lähes yhtä paljon kuin asukkaita Maarianhaminassa. Kävijöitä oli 120 000. ”Mukana olleet kaupat edustivat hyvin erilaisia tuoteryhmiä. Ostokäyttäytyminen esimerkiksi kosmetiikan ja arvokkaampien sisustustuotteiden välillä on aika erilainen. Siksi oli jännittävää, että kaikki kaupat onnistuivat kampanjapäivänä yhtä hyvin”, Markko sanoo. Olisiko suomalaisen verkkokaupan juhlapäivästä uudeksi verkkokaupan sesongiksi? Jatkoa on tulossa varmasti, sanoo Markko. Asiakasta ei haluta kuitenkaan aliarvioida, vaan aina on tilaa kehittyä ja etsiä uutta kulmaa.

Näin verkkokaupat kommentoivat sesonkipäivää:

“Finnish Design Shop lähti kampanjaan mukaan, koska mielestämme on arvokasta, että Suomessa on, nyt ja tulevaisuudessa, elinvoimaisia ja vastuullisia verkkokauppoja, jotka työllistävät, luovat hyvinvointia ja pystyvät tarjoamaan parasta asiakaskokemusta täällä kotimaassa. Kampanja tavoitti ja puhutteli selvästi asiakkaitamme, ja tämä näkyi kerrassaan loistavina tuloksina!” Reetta Noukka, Chief Operating Officer, Finnish Design Shop “Kotimaisena palvelevana retkeilyn ja ulkoilun erikoistavaraliikkeenä meille oli kunnia-asia päästä mukaan suomalaisten verkkokauppojen juhlapäivään. Juhlapäivän myynti oli meillä kirkkaasti heinäkuun paras, ja se saavutettiin loistavalla yhteispelillä kampanjassa mukana olleiden verkkokauppojen kanssa. Uskomme, että 24/7-kampanja vahvisti kuluttajien silmissä kotimaisen verkkokaupan asemaa. Kotimaisissa verkkokaupoissa on voimaa!” Kuutti Haapanen, Head of eCommerce & Marketing, Scandinavian Outdoor “Olimme iloisia, että saimme mahdollisuuden yhdistää ensimmäistä kertaa voimamme kotimaisten, vastuulliset arvot jakavien verkkokauppojen kanssa ja luoda monipuolista näkyvyyttä kotimaisille tuotteille ja palveluille. Näimme mahdollisuuden lisätä brändinäkyvyyttämme ja tavoittaa uusia asiakkaita, joissa kummassakin onnistuimme. Kampanjassa on ehdottomasti potentiaalia vakiintuneeksi kotimaiseksi verkkokauppojen juhlapäiväksi, jolloin asiakkailla on mahdollisuus keskittää ostoksensa kotimaisille toimijoille ja tukea samalla korkealaatuista suomalaista osaamista.” Jaana Pesonen, eCommerce & Growth Marketing Manager, NOSH “Idea kampanjasta ja kotimaisen verkkokaupan edistämisestä resonoi meillä vahvasti, ja mikäs sen hienompaa, kuin olla tekemässä sitä upeiden toimijoiden kanssa. Myynnillisesti kampanja oli menestys – siitä kuuluu kiitos asiakkaillemme sekä loistavalle yhteistyölle muiden kauppojen ja Postin kanssa. Oli upeaa nähdä, miten innostuneesti kuluttajat lähtivät mukaan. 24/7-kampanja osuu mukavasti keskelle kauneinta kesää, jolloin suurella osalla kuluttajista on aikaa keskittyä ja tehdä harkittuja ostopäätöksiä.” Joonas Tallniemi, Chief Operating Officer, Keskisen Kello

Kiinnostuitko? Jätä yhteydenottopyyntö ja jutellaan lisää!

Pyydämme lomakkeella vain niitä tietoja, joita tarvitsemme asian käsittelemiseksi.
Lisää tietoa henkilötietojen käsittelystä Postissa.