Näytä kaikki artikkelit

Lataa tutkimus: 2000 kuluttajaa ja 300 verkkokauppiasta kertovat suomalaisen verkkokaupan nykytilasta

The survey can be found in English here.

Suuri verkkokauppatutkimus luotaa verkko-ostamista Suomessa jo viidettä kertaa, tällä kertaa päivitetyllä sisällöllä. Lue nostot tuloksista ja lataa tutkimus.

Uudet ja nopeat palvelut verkkokaupalle –  saman päivän toimitus ja lauantaijakelu

Tänä vuonna Suuri verkkokauppatutkimus avaa suomalaista verkko-ostamista uudistetulla sisällöllä ja kysymyksillä – tiheämmin ostavien kuluttajien ja verkossa myyvien yritysten näkökulmasta. Runsaat 2000 vähintään noin kerran kuussa verkosta ostavaa kuluttajaa ja 300 verkossa myyvää yritystä vastasivat kysymyksiin muun muassa verkko-ostamisen aktiivisuudesta, ostokokemuksesta ja ympäristöystävällisyydestä.

1. Koronapandemian helpottaminen ei ole vähentänyt verkko-ostamista

Koronapandemia väistyy hiljalleen, mutta rajoitusten poistuminen ja maailman avautuminen eivät ole palauttaneet kuluttajia ostoksille yksinomaan kivijalkaan. Tutkimukseen vastanneista kuluttajista 85 prosenttia ostaa verkosta vähintään kerran kuussa, 14 prosenttia viikoittain. Kuluttajista 37 prosenttia on puolestaan lisännyt verkko-ostoksia viimeisen puolen vuoden aikana. Myymälässä asioinnin sijaan verkossa houkuttelevat etenkin valikoima, ostosten teon joustavuus ja ajansäästö.

2. Verkkokauppojen omat kampanjat kiinnostavat sesonkipäiviä enemmän

Suomalaisessakin verkkokaupassa erilaiset myyntisesongit, kuten Black Friday, Cyber Monday ja Singles’ Day, ovat kasvaneet vuosi vuodelta. Kuluttajista 53 prosenttia piti myyntisesonkeja kiinnostavina. Huomionarvoista verkkokauppiaille on kuitenkin se, että yleisiä sesonkipäiviäkin kiinnostavampina kuluttajat pitivät verkkokauppojen omia myyntikampanjoita. Tätä mieltä oli 66 prosenttia kuluttajista.

3. Yli kolmannes kuluttajista arvioi ympäristöystävällisyyttä toimitustapaa valitessaan.

Pakettiautomaatti on yhä suosituin toimitustapa, mutta kotiinkuljetusten suosio jatkaa kasvuaan. Kuluttajista 39 prosenttia kertoi, että tieto kuljetusyrityksen ystävällisyydestä vaikuttaa toimitustavan valintaan. Naisille ympäristöystävällisyydellä oli suurempi merkitys kuin miehille: naisista 44 prosenttia sanoo ympäristöystävällisyyden vaikuttavan toimitustavan valintaan. Vastuullisuuden näkökulmasta kuljetuspalvelun valintaan vaikuttivat juuri maininta ympäristöystävällisyydestä, oma mielikuva kuljetuspalvelusta ja kuljetuspalvelun päästökompensointi. Millaisia kasvuodotuksia verkkokauppiailla on? Millainen markkinointi aktivoi ostamaan? Mitkä vastuullisuusasiat huolettavat ostajaa? Tutustu tuloksiin ja lataa tutkimus tästä:

Pyydämme lomakkeella vain niitä tietoja, joita tarvitsemme asian käsittelemiseksi.
Lisää tietoa henkilötietojen käsittelystä Postissa.