Skip to main content
Ei mikään täydellinen kasvutarina
2/7/2020

Ei mikään täydellinen kasvutarina

Kosmetiikkatuotteita maahantuova Face Helsinki on kulkenut pitkän matkan vaatimattomista lähtökohdista Helsingin Vaasankadulta.

Juha Mertanen.

Vuonna 2007 ohjelmistoyrittäjänä Juha Mertanen ja englanninkieltä opiskellut Marika Heinänen päättivät ottaa riskin ja perustaa yhdessä kosmetiikan maahantuontiyrityksen. Yritystä varten nostettiin opintolainoja ja liiketila löytyi kotikadulta Helsingin Vaasankadulta. Yritys nimettiin Face Helsingiksi.

Puukkobulevardinakin tunnettu Vaasankatu oli vielä 2000-luvun alussa rankkaa aluetta, joka tunnettiin baareista, pizzerioista, halvoista tuopeista ja hierontaliikkeistä. Kosmetiikkaliike oli kadulla poikkeava näky. Juhan ja Marikan mukaan alussa monen epäilivät, voisivatko he toimia sellaisessa paikassa.

- Liikkeen edessä oli aina jotain hässäkkää, kuten joku myymässä juustopaketteja takin taskusta. Kuulimme usean vuoden ajan ihmisiltä, että he olivat uskoneet meidän menevän pian konkurssiin, Marika kertoo.

Face Helsingin yrittäjät.
Face Helsingin Marika Heinänen ja Juha Mertanen. Yrityksen graafikko Hanna Hyttinen pitelee sylissään Kehveli koiraa, joka viihtyy toimistolla.

Näinä vuosina alkoi alueen renessanssi, johon kuului useita yrityksiä. Ohjelmistoyrittäjä Robert Ramstedt perusti viereiseen liiketilaan Suomen ensimmäisen kasvishampurilaisravintolan Vegemestan, seuraavaan liiketilaan avautui taloyhtiön harmiksi spraymaalikauppa Geezers ja alueelle ilmestyi urbaaneja kampaamoja, kuten Miia Sorvojan Studio Ysi ja Mika Tarvaisen Hair Studio Presso. Katukuvaan tuli uudenlaisia klubeja, ravintoloita ja kulttuuria.

Postikärryt hajosivat Kurvissa

Face Helsinki markkinoi tuotteitaan kauneushoitoloille suoramarkkinointikirjeillä. Kiinnostuneille kosmetologeille lähetettiin tuotenäytteitä ja soiteltiin perään. Ensimmäisenä vuotena heillä oli muutamia kymmeniä yritysasiakkaita. 

Vaasankadun myymälässä kävi harvakseltaan kuluttaja-asiakkaita. Juhan äiti myi tuotteita muutamille kavereilleen ja kuului aluksi kymmenen suurimman asiakkaan joukkoon. 

- Meillä oli pienet kärryt, joilla kärräsimme asiakkaiden tilauksia myymälästämme päivän päätteeksi postiin. Kolmantena vuonna asiakkaita oli jo satoja ja paketteja oli niin paljon, että kärrymme hajosivat Kurvissa. Olimme yhteydessä Postiin ja saimme selville, että sieltä voitaisiin tulla noutamaan paketit liikkeestämme, Marika nauraa.

Liiketoiminnan kasvaessa Vaasankadun liiketila jäi pieneksi. Uusi varastotila löytyi ensin Mäkelänkadulta, josta seurasi pian muutto Herttoniemen teollisuusalueelle lähes 1 000 m2 tiloihin. Vaasankadun myymälä haluttiin muuttaa kampaamoksi, mutta siihen ei saatu taloyhtiön lupaa, joten Face Helsinki joutui hyvästelemään Vaasankadun vuonna 2018. 

Face Helsinki toimii nykyisin Herttoniemen teollisuusalueelta käsin.

- Kävimme porukalla siivoamassa myymälän, raaputimme ikkunateipit pois ja siirryimme muistelemaan menneitä Kallion kierrokselle, Juha kertoo.

Molempien yrittäjien mukaan Posti on ollut heille vuosikaudet tärkeä kumppani. Asiakkaiden tärkein toive on saada tilaukset perille nopeasti, koska kauneushoitoloiden ja kampaamoiden arki pyörii heidän tuotteillaan. 

- Varastollamme tehdään joka päivä kovasti duunia, jotta tuotteet lähtisivät oikein ja mahdollisimman nopeasti asiakkaalle. Meillä on ollut tosi mukavia Postin kuskeja ja arvostamme kaikkien päivittäistä työtä. Kampaajista ja kosmetologeista on tullut meille vuosien aikana todella läheisiä ystäviä, Marika sanoo.

Suutarin lapsella ei ole kenkiä

Marleena Lahti.
Varastotyöntekijä Marleena Lahti pakkaa asiakkaalle lähtevää pakettia.

Face Helsingin toiminta on kasvanut tasaisesti. Yritys maahantuo perheyritysten valmistamia kosmetiikkatuotteita, joita myydään yli tuhannessa kauneushoitolassa, kampaamossa, tavaratalossa ja marketissa ympäri Suomen. Tuotemerkkejä ovat Ziaja, Davines, Paese, Kent, Denova Pro ja Bielenda Professional. Yritystoiminta on myös kansainvälistynyt ja toimii nykyään kolmessa maassa.

Juha ja Marika olivat aloittaneet tietämättä kosmetiikka-alasta mitään, joten kaikki on opittu kantapään kautta, erityisesti se mitä asiakkaat toivovat. Työtä se on kuitenkin vaatinut. Samalla Marikasta ja Juhasta tuntuu, etteivät he ole saaneet valmiiksi vielä perusasioitakaan, kuten verkkosivuja ja verkkokauppaa. 

- Verkkosivumme ovat itsetehty versio 1.0 vuodelta 2007, jolloin perustimme yrityksen. Ohjelmistoyrittäjänä luulin, että tämän alueen ainakin hoitaisin kilpailijoita paremmin. Aina tulee vastaan tilastoja miten puolet pk-yrityksistä ei ole saanut aikaiseksi tehdä kunnollisia verkkosivuja itselleen, niin me voidaan nyt antaa kasvot tälle ilmiölle, Mertanen vitsailee.

NouNoun kosmetiikkaa.
Juha Mertanen esittelee Davinesin hoitoainetta.

Yrittäjien mukaan he ovat vuosien aikana oppineet yrittämisen kautta paljon itsestään. Omat arvot ja elämäntapa ovat muuttuneet vuosien aikana paljon aiempaa pehmeämmiksi. Menestymisen ja rahan sijaan eri asiat ovat tulleet tärkeiksi elämässä.

- Nautin tehdä vapaaehtoistyötä ja käytän yritystoiminnastamme saatuja voittoja eläinsuojelutyöhön Romaniassa. Haaveilin nuorena urheilusta ja it-miljoonista, mutta päädyinkin lahjoittamaan rahani ja syömään kasvishampurilaisia, Juha nauraa.

Ja entä ne uudet nettisivut ja verkkokauppa? Asiakkaille tiedoksi, että ne ovat suunnitteilla.

Haluatko kuulla, mikä markkinoita puhuttaa?

Tilaa sähköpostiisi kooste alan uusista trendeistä ja tuoreimmista tutkimuksista.

Pyydämme lomakkeella vain niitä tietoja, joita tarvitsemme asian käsittelemiseksi.
Lisää tietoa henkilötietojen käsittelystä Postissa.