Skip to main content
Boxiin kiteytyy Postin muutos
11/20/2019

Boxiin kiteytyy Postin muutos

Marraskuussa avattu kivijalkaliike Box tuo verkkokauppiaat ja kuluttajat samaan tilaan, mutta mitä muuta Boxista tulisi tietää?

Box, Keskuskatu 3.

Boxissa alakertaan johtavilta portailta voi vielä lukea vanhasta tarrasta jääneen jäljen. One Way. Nimi kuuluu kadun toisella puolella sijaitsevan Stockmannin tavaratalon brändiperheen vaatekauppaan, joka erikoistui urbaanin kulttuurin vaatemerkkeihin. Vanhasta One Waysta ei ole enää tilassa muuta jäljellä kuin tarrajäljet, mutta jotain yhteistäkin Boxilla ja edellisellä vuokralaisella on: sovituskopit.

Helsingin Keskuskadulle avattuun Box-tilaan on yhdistetty verkkokauppaa ja kivijalkaliikettä, sovituskoppeja ja pakettien kierrättämistä, kattavaa asiakaspalvelua sekä maailman suurin pakettiautomaattien seinämä. Samalla tila toimii uusien digipalveluidemme testitilana, showroomina sekä työskentely- ja tapahtumatilana. Boxista vastaava Postin Marketing Lead Mirela Stan näkee Boxin olevan alusta, joka muokkautuu helposti erilaisiin käyttötarkoituksiin. 

Marketing Lead Mirela Stan.
Marketing Lead Mirela Stan näkee Boxin alustana erilaisille toimijoille ja toiminnalle.

- Box on tila, jolla haluamme helpottaa kuluttajien arkea tarjoamalla kattavia postipalveluita lähellä ja vaivattomasti sekä sataprosenttisen hiilineutraalisti. Meille postilaisille Box on tila oppia ja kehittyä paremmaksi siinä mitä teemme, Stan sanoo.

Kun fyysisessä tilassa tuodaan yhteen verkkokaupan asiakkaat ja yritykset, mahdollistaa se Stanin mukaan kohtaamisia, joita ei muualla syntyisi.  

- Kun asiakkaamme tottuvat tilan käyttöön, toivomme voivamme heti nähdä millaisia tarpeita ja toiveita verkkokaupan pakettien vastaanottamisen ja lähettämisen suhteen syntyy, Stan jatkaa.

Kivijalkaliikkeet ja fyysisissä tiloissa tehdyt ostokset ovat kaikesta digitaalisuudesta huolimatta edelleen tärkeitä ihmisille. Asia selviää myös vuoden 2019 verkkokauppatutkimuksesta. Tutkimuksen mukaan kuluttajat haluavat usein käydä katsomassa tai kokeilemassa tuotetta kivijalkaliikkeessä ennen sen ostamista verkosta tai toisin päin, eli tuotteeseen tutustutaan ensin verkossa ja ostopäätös tehdään kivijalkaliikkeessä.

Vertaiskauppaa ja digitalisaatiota 

Boxissa on maailman suurin pakettiautomaatti.
Boxin pakettiautomaatti käytössä. Vertaiskauppa on valtava ja kasvava osa verkkokauppaa. Pakettiautomaattien kasvava verkosto pyrkii tekemään tavallisten kuluttajien välisen tavaravaihdon mahdollisimman helpoksi.

Verkkokaupan pakettien ja lähetysten osuus Postin liikevaihdosta on selvässä kasvussa. Samoilla markkinoilla kilpailevat kansainväliset suuryritykset sekä eri maiden kansalliset posti- ja logistiikkayritykset. Tällä hetkellä meneillään on koko neljäsataavuotisen Postin suurin rakennemuutos: kuluttajien tarpeet sekä kulutuskulttuuri muuttuvat ja digitalisaatio lisääntyy samalla kun paperiposti vähenee kiihtyvällä tahdilla. 

Kilpailu alalla on erittäin kovaa. Erottuaksemme kilpailijoista Postin tulee pystyä tarjoamaan asiakkailleen parasta asiakaspalvelua ja -kokemusta. Juuri tähän tarpeeseen Box vastaa. 

- Siinä on aina riskinsä, kun kokeillaan jotain täysin uutta, kuten tämä tila. Ymmärtääkö suuri yleisö sitä tarvetta muutokselle, jota Box edustaa? Stan pohtii.

Emme ole aina onnistuneet viestimään muutostarpeistamme, mutta paras tapa kertoa jokin asia on usein sen näyttäminen. Tässä mielessä Box on Postin uusi visio tuotuna käytäntöön.

Henri Salonen Kirjoittaja on Postin markkinoinnin Content Specialist