Näytä kaikki artikkelit

Älykkäät automaatit ennustavat lokeroiden täyttöastetta nyt valtakunnallisesti

Pakettiautomaattien taustalle tuotu tekoäly ennustaa jo 96 prosentin tarkkuudella, mitkä paketit noudetaan automaatista vuorokauden aikana. Oppivalla ennustemallilla paketit jaellaan ilman hukka-ajoa, lähelle kuluttajaa.

Pakettiautomaattien taustalle tuotu tekoäly ennustaa jo 96 prosentin tarkkuudella, mitkä paketit noudetaan automaatista vuorokauden aikana.

Lokakuussa Postin automaatit ympäri maata ovat saaneet taakseen älyä, kun dynaaminen pakettien ohjausjärjestelmä otettiin käyttöön valtakunnallisesti. Jatkossa tekoäly ja koneoppiminen ennakoivat muutoksia pakettiautomaattien täyttöasteessa.

Pakettiautomaattien täyttöä rajoittavat lokeroiden määrän lisäksi niiden koot: siinä missä pienet paketit voi laittaa erikokoisiin lokeroihin, isommat paketit mahtuvat vain osaan. Sadat automaatit täyttyvät joka päivä, tai vähintään useina päivinä viikossa.

“Suosittuja automaatteja ei aina pystytä laajentamaan, jos ne sijaitsevat rajatussa tilassa esimerkiksi kaupan sisällä. Siksi aloimme kehittää ja hyödyntää tekoälyä”, Postin pakettien ohjausjärjestelmästä vastaava hankepäällikkö Jari Paasikivi kertoo.

Pakettikohtainen ennustetieto optimoi lajittelua

Aiemmin paketti yritettiin toimittaa kuluttajan toivomaan automaattiin kahdesti ennen uudelleenohjausta. Jos automaatti oli yhä täynnä, paketti palautui lajittelukeskukseen, josta se siirrettiin postinumeroalueen kotipostiin.

Ennuste automaattien täyttöasteesta perustui kiinteään keskiarvoon, joka ei ottanut huomioon automaatti-, päivä- tai sesonkikohtaista vaihtelua. Osassa automaateista vapautui tilaa keskiarvoa hitaammin, osassa nopeammin.

“Jos automaatin täyttöaste ei vastannut keskiarvoa, kuljettajalle tuli hukka-ajoa ja kuluttaja saattoi joutua odottamaan ylimääräistä, ennen kuin sai paketin.”

Dynaaminen pakettien ohjausjärjestelmä ennakoi automaatin kapasiteetin kehittymistä. Jo lajittelussa arvioidaan, mitkä paketit mahtuvat yksittäiseen automaattiin. Jos tilaa ei ole, paketti ohjataan suoraan toiseen, lähimpään mahdolliseen noutopisteeseen postinumeroalueen sisällä.

Ohjausjärjestelmä ennustaa AI:n avulla, kuinka moni automaatissa jo olevista paketeista noudetaan, ennen kuin kuljettaja tuo seuraavan pakettilastillisen. Ennuste elää jatkuvasti.

“Kun taustalla on tekoälyä ja koneoppimista, kuluttajien käyttäytyminen on aiempaa paremmin tiedossa.”

Ennen valtakunnallista käyttöönottoa järjestelmää pilotoitiin Pirkanmaalla puolen vuoden ajan. Ensin pienessä noutopisteessä Tampereen Koivistonkylässä, toisessa vaiheessa Ylöjärvellä ja lopulta Tampereen keskustassa.

“Olemme halunneet oppia lisää ja varmistaa, että tekoäly todella tuottaa paremman tuloksen kuin aiempi, niin sanottu geneerinen ennustekaava.”

Tekoälyn ennustetarkkuus lähes 100 prosenttia

Entistä tarkemman kapasiteettiennusteen ansiosta prosessi nopeutuu ja paketit toimitetaan kuluttajille luvatussa ajassa.

“Lähetys pystytään viemään yhdellä viimeisellä maililla niin lähelle asiakasta kuin mahdollista, mikä vähentää hukka-ajoa ja sen aiheuttamia päästöjä. Voimme toimittaa sen, mitä asiakas pyytää.”

Paketit saadaan toimitettua entistä useammin asiakkaan toivomaan noutopisteeseen, Paasikivi lisää. Tekoäly ennustaa jo 96 prosentin tarkkuudella, mitkä paketit haetaan automaatista ensimmäisen vuorokauden aikana.

“Pilotin perusteella uusi järjestelmä toimii ehdottomasti paremmin kuin aiempi. Nyt tiedämme jo lähes sataprosenttisesti, mitkä lokerot automaatista tyhjenevät ja osaamme varata seuraavalle päivälle lähetyksiä oikean määrän.”

Seuraava kehitysvaihe on jo käynnissä

Posti on kehittänyt tekoälyosaamistaan yli kahden vuoden ajan. Paasikivi uskoo, että tekoälyn hyödyntämiskohteita löytyy jatkuvasti lisää, etenkin kun mukaan liitetään koneoppimista. Jatkossa tekoäly tehostaa esimerkiksi verkostosuunnittelua.

“Olemme olleet toimialamme suunnannäyttäjä siinä, että olemme panostaneet tekoälyyn aikaisessa vaiheessa ja luottaneet, että tämä on oikea polku kehittää palveluita.”

Paketinohjauksessa käynnissä on jo seuraava kehitysvaihe, jota pilotoidaan vuoden 2022 alussa. Ennen kuin paketti saapuu Postin jakelukoneistoon, verkkokauppa lähettää siitä ennakkoviestin – toiset viikkoa, toiset tuntia ennen. Tekoälyn avulla ennustetaan, milloin paketti oikeasti saapuu Postin lajittelukeskukseen.

“Kun ennustamme kellontarkkuudella paketin saapumisen, pystymme tekemään ennakkovarauksia automaatteihin ja huomioimaan asiakkaiden toiveita entistä paremmin."

Älykkäät automaatit pähkinänkuoressa