Näytä kaikki artikkelit

Laskutuskanavilla on väliä – koostimme listan asioista, jotka jokaisen tulisi tietää laskuttamisesta

Milloin olet viimeksi miettinyt laskutusta osana tarjoamaasi asiakaskokemusta? Laskutus on keskeinen osa mitä tahansa liiketoimintaa, mutta panostukset siihen ovat usein vähäisiä.

Meistä jokaisella on varmasti kokemusta yrityksestä, joka suostuu laskuttamaan asiakastaan vain yhdellä tavalla. Ne ovat lose-lose -tilanteita molemmille osapuolille: asiakas kokee palvelun jäykäksi, kun taas yritys antaa itsestään heikon kuvan ja samalla jää paitsi uusien laskutustapojen tuomista mahdollisuuksista. Usein kyse on siitä, että myös laskutuksessa olemme tapojemme vankeja: sama ratkaisu on toiminut hyvin jo vuosikymmenen, joten miksi tehdä muutoksia? Se on hyvä kysymys, johon vastaamme tässä artikkelissa. Haluan antaa asiakkaalleni mahdollisuuden päättää laskutustavasta. Miten se onnistuu käytännössä? Me Postilla olemme tuoneet kaikki laskutuksen relevantit kanavat yhden palvelun, monikanavaisen laskutuksen, alle. Se on palvelu, jossa koko laskutusaineisto välitetään Postille, josta se lähetetään vastaanottajan suosimaan kanavaan. Laskuttajan ei tarvitse itse huolehtia eri laskutuskanavien käyttöönotoista ja kehityksestä, vaan niin perinteiset kuin uudet modernit kanavat ovat laskuttajan käytössä yhdessä kehittyvässä palvelussa. Mitkä kanavat ovat palvelussa mukana? Palvelumme keskeinen kilpailuetu on, että sitä käyttämällä saat aina ensimmäisten joukossa käyttöösi uusimmat laskutuskanavat. Tällä hetkellä palveluumme kuuluvat paperilasku, verkkolasku, e-lasku, sähköpostilasku, MobilePay-laskut ja OmaPostin Älylasku. Mitä hyötyä on eri kanavista, jos laskutuksen voi hoitaa niistä millä tahansa? Jo edellä mainittu vapaus valita parantaa tarjoamaasi asiakaskokemusta merkittävästi. Mieti, jos menisit kaupan kassalle ja voisit maksaa vain käteisellä. Olisitko tyytyväinen? Samalla tavalla kuluttajat ovat tietoisia uusista laskutustavoista ja osaavat siksi vaatia niitä nykyään. Laskutuskanaviin liittyy tietysti myös muita etuja sinulle ja asiakkaallesi. MobilePay MobilePay on moderni maksutapa, jota varsinkin nuoret ovat tottuneet käyttämään muun muassa kaverimaksuissa, mobiilisovelluksissa ja verkkokaupassa. Sen tarjoaminen kertoo, että yrityksesi on ajan hermolla. Lisäksi MobilePay on yrityksellesi nopea tapa saada maksusuoritukset, sillä suuri osa MobilePayn käyttäjistä maksaa eräpäivälliset laskut heti. Koska puhelin kulkee aina mukana, voi laskun maksaa missä vain nopeasti pyyhkäisemällä ruutua. Älylasku Älylasku on OmaPostista löytyvä ominaisuus, joka mahdollistaa kohdennettujen viestien tai mainosten liittämisen laskuun. Asiakkaalle relevanttien viesti- ja mainossisältöjen lisäksi Älylaskuun on kehitteillä ominaisuus, jolla laskun vastaanottaja saa nappia painamalla yhteyden yrityksesi asiakaspalveluun. Se nopeuttaa esimerkiksi ongelmatilanteiden ratkaisua. E-lasku Sähköisesti pankkiin saapuva e-lasku on yleinen ja kätevä tapa saada laskut suoraan pankin digitaalisiin kanaviin, joista ne voi suoraan myös maksaa. Moni kuluttaja automatisoi laskunsa, jolloin laskun maksamista ei tarvitse joka kerta muistaa tehdä erikseen. Sähköpostilasku Osa kuluttajista haluaa laskunsa edelleen sähköpostiinsa, mutta heitä olisi hyvä kannustaa siirtymään helpomman maksamisen mahdollistamiin kanaviin. Sähköpostilaskuihin liittyy muutamia riskejä. Ensinnäkin laskut voivat helposti hukkua muiden sähköpostien joukkoon, mikä voi johtaa turhiin viivästymismaksuihin. Toiseksi jotkut sähköpostipalvelut voivat ohjata lähetetyt laskut roskapostien joukkoon tai jopa hylätä ne automaattisesti, jolloin vastaanottajat eivät saa laskun sisältäviä viestejä lainkaan. Paperilasku Paperilaskulla on edelleen vahva paikkansa jokaisen laskuttajan työkalupakissa. Digitaaliset kanavat ovat nopeampia ja niihin voi liittää lisäpalveluita, mutta joskus ne eivät tavoita asiakasta –joitain asiakkaita eivät koskaan. Paperilasku menee perille jokaiselle, ja se onkin välttämätön kanava, jos haluat palvella koko väestöä. Lisäksi paperilaskulla on korkea huomioarvo, joka on vain kasvanut samalla, kun postilaatikkoon tulee yhä vähemmän postia. Myös paperilaskuihin voi lisätä kohdennettua viestintää, jolloin siitä tulee myös markkinoinnin väline. Säästänkö ottamalla käyttööni monikanavaisen laskutuksen vai tuleeko se minulle kalliimmaksi? Voit säästää kustannuksissa helposti, jos saat esimerkiksi vähennettyä asiakaspalveluusi tulevien puheluiden määrää. Alla olevat esimerkin luvut pohjautuvat asiakkaidemme kertomiin tietoihin. Esimerkkiyrityksen asiakaspalveluun tulevista puheluista 30 prosenttia liittyvät laskuihin. Yksi puhelu maksaa yritykselle keskimäärin 8 euroa. Jopa puolet näistä puheluista ovat sellaisia, joista päästäisiin eroon, jos asioista informoitaisiin laskulla. Jos yrityksen asiakaspalveluun tulee esimerkiksi 10 000 puhelua kuussa, joista 3 000 koskee laskuja ja joista voitaisiin poistaa 1 500, säästäisi yritys jopa 12 000 euroa kuussa. Miten muuten voin hyötyä monikanavaisesta laskutuksesta? Digitaaliset työkalut tarjoavat mahdollisuuden tehostaa laskujen lähetysprosessia. Esimerkiksi DNA ja Posti ovat yhdessä kehittäneet ratkaisun, joka on operaattorille kustannustehokas ja antaa laskun saajan valita hänelle mieluisan laskutuskanavan. Vuonna 2019 yli 20 miljoonaa laskua eli yli 80 prosenttia DNA:n lähtevistä laskuista siirtyi asiakkaille sähköisesti Postin monikanavaisen laskujenlähetyspalvelun avulla. Pitkälle automatisoidun ja optimoidun prosessin avulla isotkin laskumäärät voidaan käsitellä virheettömästi. Yksi etu liittyy myös älylaskulla tehtävään lisämyyntiin. Esimerkiksi energiayhtiöt, teleoperaattorit ja vakuutusyhtiöt saattavat lähettää monta miljoonaa laskua kuukaudessa, ja näistä laskuista 60–70 prosenttia on sähköisiä. Näihin laskuihin voidaan liittää kohdennettua asiakasviestintää. Teleoperaattori voi esimerkiksi viestiä houkuttelevan tarjouksen uudesta puhelimesta niille, joiden laitesopimus on päättymässä. Näin yritys saa ohjattua merkittävän määrän liikennettä verkkokauppaansa, kun kohderyhmä ja viesti kohtaavat hyvin toisensa. Uudet laskutuskanavat voivat aiheuttaa yrityksille päänvaivaa ja lisätyötä, joka ilman apua voi osoittautua yllättävän haastavaksi. Postin ratkaisu asiakkailleen on monikanavainen laskujen välityspalvelu. Se on tapa saada nykyiset laskutuskanavat helposti käyttöön – ja uudet ensimmäisten joukossa. Lisäksi se on tapa tehdä laskuista kohdennettu markkinointikanava.