Näytä kaikki artikkelit

Case DNA - Tehokasta laskutusta, mutkatonta maksamista

DNA lähettää asiakkailleen kymmeniä miljoonia laskuja vuodessa. Niistä yli 80 prosenttia kulkee digitaalisina Postin monikanavaisen laskujenlähetyspalvelun kautta.

Operaattorit tuntevat suomalaisten laskunmaksutavat ja -toiveet kenties paremmin kuin mitkään muut yritykset, sillä ne kuuluvat Suomen ahkerimpiin laskuttajiin. – Sekä meillä että sähköyhtiöillä on paljon kuluttaja- ja yritysasiakkaita, jotka saavat laskun säännöllisesti, yleensä kuukausittain. Suuret laskumäärät ovat seurausta myös siitä, että tarjoamme palveluita, joita ilman ei nykyään oikein tule toimeen, toteaa DNA:n laskutuksesta ja luotonhallinnasta vastaava johtaja Kalle Eriksson.

Yli 20 miljoonaa laskua vuodessa

DNA lähettää vuosittain kymmeniä miljoonia laskuja. Yli 80 prosenttia laskuista kulkee asiakkaille sähköisesti Postin monikanavaisen laskujenlähetyspalvelun avulla. Palvelun kautta lähetettiin esimerkiksi vuonna 2019 yli 20 miljoonaa DNA-laskua. Postin tarjoaman palvelun monikanavaisuus tarkoittaa käytännössä sitä, että DNA:n asiakas saa laskunsa aina haluamassaan kanavassa, esimerkiksi e-laskuna verkkopankkiin, sähköpostilaskuna, OmaPosti-laskuna tai perinteisesti paperilaskuna. – Kun Postin ja DNA:n välinen yhteistyö alkoi vuonna 2010, perinteinen paperilasku oli vielä voimissaan. Kymmenessä vuodessa digitalisoitumisen aste on kasvanut valtavasti ja tuonut laskutukseen huomattavaa kustannussäästöä. E-lasku on vuosikymmenen kuluessa noussut meillä suosituimmaksi kanavaksi, sähköpostilasku tulee kakkosena. Nyt ja jatkossa korostuvat myös erilaiset mobiilimaksamisen kanavat, Eriksson kertoo.

Sujuva prosessi tuo suuret hyödyt

Postin monikanavaisen laskujenlähetyspalvelun ytimessä on pitkälle automatisoitu ja optimoitu prosessointitapa, jonka avulla isotkin laskumäärät voi käsitellä virheettömästi eri kanavissa. DNA välittää Postin palveluun dataa useasta eri laskutusjärjestelmästä, jonka jälkeen laskujenlähetyspalvelu luo varsinaiset laskut ja ohjaa niiden lähettämisen yhdestä pisteestä loppuasiakkaille. Laskuihin voi myös liittää kohdennetusti esimerkiksi linkkejä, markkinointimateriaaleja ja bannereita. Laskut arkistoidaan automaattisesti, ja arkistot on liitetty DNA:n asiakaspalvelujärjestelmään. – Yhteistyö Postin kanssa on kehittynyt erittäin hyvälle tasolle. Yrityksenä odotamme laskujen toimittamisen sujuvan virheettömästi, nopeasti ja kustannustehokkaasti, ja näin on myös tapahtunut. Ajantasainen seuranta avaa selkeän näkymän laskun toimitusprosessiin. Koko prosessi on hyvin ennakoitavissa, ja kehitämme sitä eteenpäin yhteistyössä, Eriksson sanoo.

Loppuasiakkaan etu ratkaisee

Eriksson korostaa, että sujuva monikanavainen laskutuspalvelu avaa mahdollisuuksia myös asiakaskokemuksen parantamiseen. – Pyrimme koko ajan tuomaan loppuasiakkaalle lisäarvoa ja parantamaan hänelle tarjoamaamme käyttökokemusta, jotta laskunmaksu olisi mahdollisimman helppoa ja mutkatonta. Asiakkaalle on tärkeää nähdä laskusta juuri ne tiedot, jotka häntä eniten kiinnostavat. Jos lasku vaikuttaa epäselvältä, maksaminen viivästyy herkemmin. Asiakaskokemukseen liittyviä asioita käydään säännöllisesti läpi myös Postin kanssa, jotta se palveluntarjoajana voi syvällisemmin ymmärtää DNA:n loppuasiakkaita. – Postilta on esimerkiksi ollut väkeä asiakaspalvelussamme seuraamassa, miten kuluttajat laskuista puhuvat ja laskutuksen kokevat. Se on toiminut hyvin. On syntynyt yhteinen näkemys ja linja loppuasiakkaan odotuksista. DNA mittaa asiakastyytyväisyyttä kaikissa merkittävissä asiakaskohtaamisissa. Myös näiden tutkimusten perusteella sähköinen laskutusprosessi on onnistunut. – Saamme hyvin vähän laskutusprosessia koskevaa kriittistä palautetta.

Lue myös artikkeli Laskutuskanavilla on väliä – koostimme listan asioista, jotka jokaisen tulisi tietää laskuttamisesta.