Näytä kaikki artikkelit

Ulkoistetuilla varastopalveluilla vauhtia verkkokauppaan

Syitä verkkokaupan varaston ulkoistamiseen on monia. Webinaarissamme kävimme läpi, miksi varasto kannattaa ulkoistaa, mikä on Postin uusi varastopalvelu ja kenelle siitä on hyötyä.

Ajan ja rahan säästöä, tehokkuutta sekä lisää tilaa, resursseja ja toimitusvarmuutta. Muun muassa nämä asiat nousivat esiin, kun kysyimme varastointiwebinaarimme yleisöltä, mitä hyötyjä yritys on saanut tai voisi saada ulkoistetusta varastosta. Yrityksillä ei ole yhtä syytä siihen, miksi ne ulkoistavat varastonsa tai harkitsevat tekevänsä niin. Transvalin logistiikan ulkoistusratkaisujen myyntijohtajan Janne Kylmäojan mukaan perinteisiä syitä ovat säästöt tai ydinliiketoimintaan keskittyminen – pääliiketoimintaa tukevan logistiikan voi hankkia ulkopuolelta. “Tänä päivänä haetaan kumppanuuksia ja verkostoja sekä lähdetään keräämään tiimiä, joka yhdessä toteuttaa ydinliiketoimintaa. Transvalille ja Postille logistiikka on toki sitä”, Kylmäoja kertoo.

Ulkoistettu varasto antaa joustoa

Kun verkkokaupan toimitusmäärät kasvavat, ulkoistettu varastopalvelu lisää joustavuutta ja mahdollistaa asiakkaalle hyvän toimitusaikalupauksen. Webinaarissa tehdyssä kyselyssä lähes 60 prosenttia vastaajista mainitsi, että varaston koon, henkilöstön ja hinnan jousto esimerkiksi sesonkien mukaisesti on yritykselle tärkeää. “Koronan ja Ukrainan sodan aiheuttamien toimitusketjujen aaltoliikkeiden takia jouston merkitys vain korostuu. Ulkoisessa varastossa on entistä paremmat mahdollisuudet joustaa ja tarjota väliaikaisia varastotiloja”, Kylmäoja kertoo. Ulkoistamalla yritykset hakevat tasapainoa epävarmoina aikoina: yhtäältä logistiikassa on juuri oikea määrä tekijöitä, toisaalta yritys ei investoi liikaa tai maksa tyhjästä tilasta. Tilojen käytön ja tavaran liikkumisen mukaan joustava laskutus antaa yrityksille toivottua joustoa.

Ketterää ja modernia logistiikka-alan osaamista helposti käyttöön

Ulkoistamalla varastojärjestelmät yritys voi myös kertaheitolla modernisoida tekemistään. Postilta se saa käyttöön logistiikka-alan ammattiosaamisen ja uusia digitaalisia työkaluja. Ulkoistettu logistiikka auttaa siis myös kehittämään yrityksen prosesseja ketterämmiksi ja parantamaan toimitusvarmuutta. Posti tarjoaa asiakkailleen paitsi asiakaskohtaisesti räätälöityjä toteutuksia, myös valmiita kokonaisuuksia, joilla yritykset saavat varastointipalvelut ja kuljetukset helposti käyttöönsä. “Emme ole keksineet uutta varastopalvelua, vaan uuden tavan käyttää sitä”, kertoo Postin tuoteomistaja Kari Nykänen. Verkkokaupan varastoinnissa yksi ensimmäisistä kysymyksistä on Nykäsen mukaan se, miten verkkokaupan saa liitettyä varastopalveluun. Sitä varten Posti tarjoaa WooCommerce verkkokauppa-alustalle valmiin integraation ja suunnitelmissa on tukea myös muita alustoja. Postin WooCommercen plugin vie automatisoidun tilausten välittämisen, toimituskuittaukset, lähetystunnukset sekä tuote- ja saldotiedot varastolta verkkokauppaan. Jos kauppiaan käytössä on jokin muu alusta, hyödynnettävissä ovat Postin avoimet rajapinnat ja PHP-kirjasto. “Nimenomaan varastopalvelua varten olemme tehneet hyvin yksinkertaisen api-rajapintaratkaisun, jotta saadaan tuote-, saldo- ja tilaustiedot välitettyä automaattisesti”, kertoo Nykänen.

Varastopalvelu käyttöön helposti

Kun asetukset ovat kunnossa, varastopalvelun käyttöönotto ja käyttö on helppoa. Käyttö onnistuu kirjautumalla verkkopalveluun, jossa voi tehdä osto- ja myyntitilauksia sekä seurata toimitusten tilaa ja tuotteiden saatavuutta. Arkisin kello 14 mennessä saapuneet tilaukset lähetetään vielä samana päivänä, jolloin vastaanottaja saa pakettinsa jo seuraavana arkipäivänä. Yrityksen käytössä ovat kaikki Postin pakettitoimitukset postiluukkuun toimitettavasta pikkupaketista noutopistepaketteihin ja jopa lavatoimituksiin. Postin varastolta kerätty ja pakattu tuote menee suoraan lajitteluun, mikä tuo kustannussäästöä. “Noutotilaus yrityksen omalta varastolta jää kokonaan pois. Myös käsittelyn määrä vähenee, sillä paketit menevät suoraan lajitteluun”, Nykänen kertoo. Olipa kyse verkkokaupasta tai jälleenmyyjille tuotteita myyvästä tavarantoimittajasta, uusi varastomalli mahdollistaa hyvin myös dropshippingin. Postin Glue-alustan kautta yritys pääsee käsiksi varasto- ja dropshipping-palveluun, jossa yrityksen omat tuotteet varastoidaan Postilla ja tuotevalikoimaa voidaan laajentaa tavarantoimittajan varastosta lähetettävillä tuotteilla.

Valmis varastointipalvelu vai räätälöity ratkaisu?

Milloin Postin varastointipalvelu kannattaa sitten ottaa käyttöön? Aina, kun tapahtuu jokin muutos, tiivistää Nykänen. Silloin on hyvä hetki miettiä, olisiko ulkoistettu varastoratkaisu omiin tarpeisiin sopiva. Parhaiten varastointipalvelu sopii yrityksille, joiden tilaukset mahtuvat Postipaketin mittoihin. Yksinkertaistetun käyttöönoton varastointipalvelu on rakennettu yrityksille, joilla on tarvetta päivittäiseen lähettämiseen. “Kun siirrytään suuriin massoihin, alkaa olla perusteltua rakentaa varastopalvelu räätälöidysti ja integroida se toiminnanohjausjärjestelmiin suoraan saumattomaksi kokonaisuudeksi”, Kylmäoja kertoo. Kylmäojan mukaan Posti on verkkokauppiaalle erinomainen varastointikumppani, sillä yritys pystyy hallitsemaan yhdeltä luukulta koko toimitusketjun logistisia tarpeita hankintalogistiikasta varastointipalveluihin, keräilyyn ja lähettämiseen. Katso myös varastopalvelun esittelyvideo.

Kiinnostuitko? Jätä yhteydenottopyyntö ja jutellaan lisää!

Pyydämme lomakkeella vain niitä tietoja, joita tarvitsemme asian käsittelemiseksi.
Lisää tietoa henkilötietojen käsittelystä Postissa.