Näytä kaikki artikkelit

Toimitusvarmuus verkkokauppiaan ykkösvaatimus

Huonekaluja ja sisustustavaroita tarjoavan Veken liikevaihto lähes kolminkertaistui 2017-2019, ja nopea kasvu edellytti myös logistiikalta uudenlaisia resursseja.

Huonekaluja ja sisustustavaroita tarjoavan pohjoissuomalaisen Veken päämääränä on toimintansa alkumetreistä lähtien ollut kaunis ja viihtyisä koti. Perheyritykselle myös eri elämäntilanteet huomioivat ratkaisut ovat osa palvelufilosofiaa.

- Ole kuin kotonasi -ajatukseen kiteytyy koko toiminta-ajatuksemme. Kannustamme asiakkaitamme tekemään eri elämäntilanteisiin sopivia valintoja ja tarjoamme niihin laadukkaita, mutta kohtuuhintaisia tuotteita, kuvailee yrityksen myyntiä johtava Matias Ranua.

Veke syntyi Ranualla, jonne isä Veijo ”Veke” Ranua perusti 30 vuotta sitten ensimmäisen huonekaluliikkeen. Vuosien varrella toiminta vähitellen kasvoi ja myymälät avattiin myös Posiolle ja Rovaniemelle. Vuonna 2008 pojat Markus, Matias ja Miikka tulivat toimintaan mukaan. Idea verkkokaupasta ja koko Suomen kattavasta myynnistä syntyi.

- Avasimme Veken ensimmäiset verkkosivut 2009. Tuolloin ei tuotteita voinut vielä suoraan verkkosivuiltamme ostaa, vaan sieltä lähetettiin tarjouspyyntöjä. Mutta se toimi silti ja asiakkaat ostivat, Matias jatkaa.

Kasvu valtakunnalliseksi toimijaksi

Vuonna 2017 yrityksen toiminta lähti hurjaan lentoon. Brändi uudistettiin ja verkkosivuista kehitettiin tehokkaasti palveleva verkkokauppa. Uusi logistiikkakeskus ja uudistunut myymälä tukivat myös valtakunnallista verkkokauppamyyntiä. Ouluun avattiin vuotta myöhemmin uusi myymälä ja viimeisin myymälä Vantaalle avasi ovensa tänä vuonna.

- Liikevaihtomme lähes kolminkertaistui 2017-2019 ja henkilökuntamme tuplaantui viime vuonna. Muutuimme hyvin lyhyessä ajassa paikallisesta valtakunnalliseksi toimijaksi, kertoo Veken toimitusjohtajana työskentelevä Markus Ranua.

Nopea kasvu ja muutos edellyttivät myös logistiikalta ihan uudenlaisia resursseja ja toimia. Veke oli tehnyt Postin kanssa yhteistyötä pakettikuljetusten osalta jo aiemminkin, mutta rahtipuolella ollut toinen kumppani ei enää vauhdissa pysynyt.

- Kilpailutusvaiheessa päätimme vaihtaa rahtipuolen kumppanin, sillä toimitusten kanssa oli haasteita. Koska kokemuksemme Postin pakettipalveluista olivat alusta lähtien olleet pelkästään positiivisia, päädyimme valitsemaan saman katon alta kumppanin myös rahtitoimituksiamme hoitamaan, kertoo logistiikkaa johtava Miikka Ranua.

Veken keskusvarastot ovat Ranualla ja Lahdessa. Muista poiketen Veke ei kerää toimituksia kerran viikossa lähteviin runkokuljetuksiin, vaan se lähettää päivittäin lähetykset eteenpäin.

- Paketti ja rahti yhdistettyinä meiltä lähtee joka arkipäivä kolme rekka-autollista tavaraa runkokuljetuksina ympäri Suomea. Erikseen sovittaessa myös lauantaisin. Posti hoitaa myös rahdin jakelukuljetukset asiakkaille sekä palautuskuljetukset.

Toimitusaika on nopea, sillä Veke lupaa asiakkailleen varastotuotteet 3-5 arkipäivässä kotiin.

- Kustannustason lisäksi meille erittäin tärkeää on toimitusvarmuus. Posti on onnistunut tässä oikein hyvin, vaikka etäisyydet ovat välillä pitkiä ja aikataulut tiukkoja, Miikka kiittää.

Matiaksen mielestä viime vuodet ja erityisesti koronapandemia ovat muuttaneet kaupankäynnin tapaa pysyvästi. Jos ennen ei verkosta huonekaluja niin paljon ostettu, on tilanne nyt kokonaan toinen. Miikka komppaa ja toteaa, että uusi arki on tullut jäädäkseen.

Molempien mielestä kivijalkamyymälän merkitys on silti verkkokaupalle todella suuri, sillä myymälät lisäävät toimitusvaihtoehtoja. Sen lisäksi, että asiakkaat voivat myymälöissä katsoa ja kokeilla, miltä esimerkiksi joku sohva näyttää tai tuntuu, he voivat halutessaan tilata sen myymälään, jolloin hakemisen voi tehdä itselleen parhaiten sopivana aikana.

- Olemme strategiassamme hitsanneet verkon ja kivijalan yhteen, mikä on osoittautunut oikeaksi valinnaksi. Verkkokaupan kehittäminen on jatkuvaa ja lisää uusia myymälöitä on edelleen tulossa, veljekset lupaavat.

Haluatko kuulla, mikä markkinoita puhuttaa?

Tilaa sähköpostiisi kooste alan uusista trendeistä ja tuoreimmista tutkimuksista.