Näytä kaikki artikkelit

Mikä on Postin sopimustunnus? Katso, miten eri asiointitunnukset toimivat

Mikä on Postin sopimustunnus? Entä tilausasiakasnumero? Sukellamme sopimusasiakkaan tunnuksiin ja neuvomme, milloin käytät mitäkin – jotta voit asioida kanssamme vaivattomasti.

Yritykselläsi saattaa olla useita Postin tunnuksia. Kun asioit kanssamme, saatamme pyytää eri tunnuksia tilanteesta riippuen. Katso, milloin mitäkin tunnusta tarvitaan, ja mistä löydät ne kätevästi.

Asiointitunnus on käyttäjätunnuksesi, jolla kirjaudut sisään

Asiointitunnus on käyttäjätunnuksesi Postilla. Sen avulla kirjaudut sisään Postin asiointikanaviin.

Yrityksesi pääkäyttäjä voi jakaa asiointitunnuksia muille OmaPosti Prossa. Jos pääkäyttäjä ei ole enää talossa tai hänen tunnuksensa ovat hukkuneet, saat tilattua uudet sivuiltamme. Huomaathan, että yritykselläsi voi olla useita pääkäyttäjiä.

Asiakasnumero kokoaa yhteen kaikki tietosi

Pituus: 6 merkkiä

Jokaisella sopimusasiakkaalla on asiakasnumero. Sen alle kuuluu kaikki yrityksesi tiedot, kuten sopimus- ja maksuehdot sekä muut Postin tunnukset.

Tarvitset asiakasnumeroa, kun asioit Postin kanssa tai otat käyttöön uusia palveluja. Tunnistamme asiakasnumeron perusteella yrityksesi sopimuksen.

Jos lähetät kirjeitä sopimusasiakkaana, tarvitset asiakasnumeron myös kirjekuorien tilaamiseen painotalolta. Asiakasnumero tulostuu kirjekuoren maksumerkintään.

Löydät asiakasnumeron Postin laskulta tai OmaPosti Prosta.

Laskutusosoitenumero kertoo, miten yritystäsi laskutetaan

Muoto: alkaa numerolla 4. Pituus: 7 merkkiä.

Laskutusosoitenumero määrittää sen, miten laskutamme yritystäsi.

Voit käyttää useaa laskutusosoitenumeroa, mutta suosittelemme, että käytät vain yhtä. Jos käytössäsi on esimerkiksi kolme laskutusosoitenumeroa, saat meiltä kolme eri laskua. Keskittämällä vältät laskutuslisää ja teet laskujen käsittelystä helpompaa.

Laskutusosoitenumeron löydät laskulta tai OmaPosti Prosta. Vinkki: haluatko muuttaa yrityksesi laskulle tulostuvaa osoitetta tai laskutustietoja? Päivitä tiedot helposti OmaPosti Prossa, jolloin ne astuvat voimaan heti ilman odotusta.

Logistiikan sopimustunnus on pakettien lähettämiseen

Muoto: alkaa numerolla 6. Pituus: 6 merkkiä.

Logistiikan sopimustunnus on paketin lähettäjän paras ystävä. Sillä saat matkaan paketit ja arvokirjeet, kuten kirjatun kirjeen ja saantitodistuskirjeen.

Tarvitset logistiikan sopimustunnuksen, kun lähetät paketteja OmaPosti Prossa tai SmartShipissä. Pyydämme tunnusta myös silloin, kun tilaat lähetyksillesi erillisnoudon.

Logistiikan sopimustunnuksia voi olla useampia. Voit esimerkiksi erotella eri kaupunkien toimipisteet tai asiakaspalautukset eri tunnusten alle. Jos logistiikan sopimustunnukset on kiinnitetty samaan laskutusnumeroon, lähetykset näkyvät samalla laskulla.

Löydät logistiikan sopimustunnuksen Postin laskulta tai OmaPosti Prosta. Yritykselläsi ei ole logistiikan sopimustunnusta, mikäli et ole tehnyt sopimusta Postin pakettipalvelujen käytöstä.

Kotimaan kuljetustunnus on rahdin lähettämiseen

Muoto: alkaa yleensä numerolla 8, mutta voi alkaa myös muilla numeroilla. Pituus: 6 merkkiä.

Kotimaan kuljetustunnus on rahdin lähettämistä varten. Huomaathan kuitenkin, että Express-rahti kulkee pakettien tavoin logistiikan sopimustunnuksella.

Tarvitset kotimaan kuljetustunnuksen, kun lähetät rahtia OmaPosti Prossa tai SmartShipissä. Se on hyvä olla käsillä myös silloin, kun tilaat meiltä rahdin erillisnoutoja.

Jos lähetät sekä rahtia että paketteja, saat halutessasi erittelyt kummastakin samalle laskulle. Tämä vaatii sen, että kotimaan kuljetustunnus ja logistiikan sopimustunnus ovat kiinnitettynä samaan laskutusosoitteeseen.

Löydät kotimaan kuljetustunnuksen laskulta tai OmaPosti Prosta, kun teet rahdin lähetystä. Yritykselläsi ei ole kotimaan kuljetustunnusta, mikäli et ole tehnyt sopimusta rahdin lähettämisestä.

Vastauslähetystunnus on vastauslähetyksille

Muoto: alkaa numerolla 5. Pituus: 7 merkkiä.

Vastauslähetystunnus on tarpeen, kun käytät vastauslähetyksiä. Tunnus on näkyvillä kirjekuorella, jolla vastaanottaja palauttaa dokumentteja tai lähettää vastauksen yrityksellesi.

Tilaa vastauslähetystunnus tai tee siihen muutoksia sivuillamme. Voit pyytää tunnuksen rinnalle myös infokoodeja, jotka ohjaavat lähetykset haluamaasi paikkaan tai valmiiksi lajiteltuna kampanjoittain.

Löysitkö listalta tunnuksia, jotka haluaisit yrityksesi käyttöön? Jätä yhteydenottopyyntö, niin autamme ottamaan uudet palvelut haltuun!

Pyydämme lomakkeella vain niitä tietoja, joita tarvitsemme asian käsittelemiseksi.
Lisää tietoa henkilötietojen käsittelystä Postissa.