Skip to main content
Rikasta dataa – tunnistetun tunnet varmasti
Tiedote

PAU:n lakko viivästyttää osaa lähetyksiä. Lue lisää Lakko hidastaa postinkäsittelyä ja jakelua. Valitettavasti emme pysty lakon aikana selvittämään yksittäisen lähetyksen tai lähetyserän kulkua postinkäsittelyssämme.

10/22/2019

Rikasta dataa – tunnistetun tunnet varmasti

Data on yksinään vain nollia ja ykkösiä. Aito ja turvallisesti käsitelty tieto tuo markkinointipäättäjälle asiakastuntemusta, joka perustuu vahvaan tunnistamiseen. Voiko tunnistamattoman käyttäjän tuntea aidosti?

Jenni Korhonen

Takanani on vuosikymmenen mittainen ura mainonnan ja kohdennetun markkinoinnin äärellä. Postille siirryttyäni minut tuntevat ihmettelivät, mikä mediamainonnan moniosaajaa 400 vuotta vanhassa Postissa oikein kiinnostaa.

No juuri se: Suomen tarkin data, aito tieto suomalaisista. Uskokaa tai älkää - ei enää vain kultahippusina raporteilla pyöriviä ykkösiä ja nollia, vaan viimein löysin oikean kultakaivoksen markkinoijalle. Rehellisesti sanottuna en osannut edes odottaa tai uskoa pääseväni louhimaan näin rikasta dataa. 

Eikä näemmä usko kovin moni muukaan, sillä Postin hallinnoiman asiakastiedon laajuus yllättää järjestäen kaikki, joille siitä pääsen kertomaan, markkinointijohtajista mediatoimiston suunnittelijoihin. 

”Onko Postin kaltaisella toimijalla tosiaan näin hienoa tietoa?”, ihmettelevät maamme parhaat datalla ratsastavat markkinoinnin harvinaiset yksisarviset.

Aito tieto asiakkaasta auttaa osumaan oikeaan - ei paras arvaus tai höttöinen data

Nyt uskallan väittää, että vain tunnistetun tunnet varmasti. Evästepohjainen seuranta on parhaimmillaankin arvailua ihmisen käyttäytymisen perusteella. Myös löyhään kirjautumiseen perustuva raakadata on vääjäämättä epävarmempaa, kuin virallisesti ja vahvasti tunnistettu faktaan perustuva Postin laaja asiakastieto suomalaisista, jonka vastuullisesta käsittelystä olemme ylpeitä. 

Vastaavaa tietoa ei kenelläkään muulla toimijalla ole. Tarkka ja vastuullinen tieto esimerkiksi asuinpaikasta, muuttoliikenteestä, auton omistamisesta ja elämäntilanteesta löytyvät yhdestä paikasta, henkilötasolla.

”Osumme vääjäämättä oikeaan, kun tiedon taustalla on aito, oikea ja hengittävä ihminen, arkisine hankintoineen ja auton hajoamisineen, tunteineen. Ei keskiarvoistettu arvio-avatar. ”

Tämä Postin tarkasti vartioima valtava datamassa on markkinoijalle kultakaivos, josta pääsee turvallisesti ja vastuullisesti yksityisyyden suojaa ja kaikkia lakeja noudattaen louhimaan kultakimpaleita mutaisten hippusten huuhtomisen sijaan: datan taustalla on aito ihminen.  

Vain varman tiedon avulla supertargetoitu puhuttelu onnistuu 

Nykymaailmassa markkinoijan on oltava yllätyksellinen ja osuva erottuakseen ja puhutellakseen kohdennetummin yhä tarkempia marginaalisia kohderyhmiä, jopa tunnetasolla. Mitenpä muuten tämä onnistuisi, kuin tuntemalla asiakkaansa tarkimmalla mahdollisella tasolla? Voitko yllättää, jos et tiedä oikeita tietoja asiakkaastasi? Voitko herättää tunteen, jos et tunne asiakastasi? 

Näiden kysymysten äärellä ei siis ole ihme, että tarkka ja vastuullisesti käsitelty data saa markkinoijat innostumaan ja kaivamaan kuokkansa esille, jos heille pääsyä tällaiseen kultakaivokseen tarjotaan. 

Yllätysten aikakausi on vasta alkamassa

Monessa kohdin olemme valmiita. Mutta toisaalta emme ole valmiita. Emmekä halua olla. Kehitämme jatkuvasti uusia keinoja markkinoijien tueksi, joten haasta meitä! Datapoolimme on valtava, emmekä välttämättä edes itse hoksaa sen kaikkia mahdollisuuksia, vaikka virityksiä on jos jonkinmoisia, joista haluaisin jo nyt päästä kertomaan! Stay tuned!

”Sinun tehtäväsi on miettiä mitä haluat sanoa. Meidän tehtävämme on löytää he, joille puhua.”

Olemme muuten kutsuneet harvat ja valitut, Suomen parhaat markkinoinnin yksisarviset yhteen Tässä ja nyt-aamupalaseminaariin 5.11. Helsinkiin, ja on mukana tietenkin ainutlaatuisia puhujia: Jani Halme (ToinenPHD) aiheenaan “Oikeita keinoja, oikeita hetkiä: Luovuus asiakaskokemuksen salaisena mausteena” ja Tommi Lähde (The Other Danish Guy) puhuu yhteistyön mahtavasta voimasta: "Yhteistyön merkitystä korostetaan juhlapuheissa, mutta sen voima aliarvioidaan käytännön työssä. Miten tuhoon tuomittu yritys saatiin nousemaan yhteistyöllä?"  

Kiinnostuitko aiheesta ja haluat olla mukana Tässä ja nyt? Tule mukaan aamuseminaariin! Ilmoittaudu tästä.

Jenni Korhonen

Jenni Korhonen on Postin oma yksisarvinen: harvinainen ja ketterä datan suitsinut mediakentän ammattilainen. Hän bloggaa jatkossakin Rikasta dataa-blogisarjassa, jossa avataan datan hyödyntämistä erilaisista näkökulmista – ja siitä mikä hänet on Postissa yllättänyt.