Näytä kaikki artikkelit

Pk-yrittäjän markkinoinnin haasteet

Pk-yrittäjän arki on kiireistä. Vastuu niin yrityksen menestymisestä kuin työntekijöiden hyvinvoinnista lepää usein yrittäjän harteilla – markkinoinnista puhumattakaan. Useat yrittäjät pohtivat, kuinka käyttää markkinointibudjetti optimaalisesti ja tehdä oikeita mediavalintoja.

Näin varmistat, että kauppa käy verkossa

Pk-yrittäjät seuraavat kuitenkin yhtä lailla kilpailijoidensa markkinointia: jos yksi satsaa mainontaan, on muidenkin kynnys lähteä mukaan pienempi. Kynnys digimarkkinoinnin tekemiseen on monilla matala, sillä kanavana se on verrattain edullinen useampiin muihin verrattuna. Usein pk-yrityksissä digimarkkinoinnin tekeminen jää kuitenkin asiaan perehtymättömän yrittäjän tehtäväksi, jolloin kampanjointiin sijoitetuilla euroilla ei saada maksimaalista tulosta. Markkinointitoimiston mukaan ottaminen on lisäksi usealle yrittäjälle rahallisesti liian suuri panostus.

Posti haluaa osaltaan olla mukana kehittämässä ratkaisuja pienyrittäjän markkinoinnin tekemisen tukemiseksi. Uusi Posti Reach -palvelu onkin rakennettu juuri tätä ajatusta kunnioittaen. Markkinointitoimenpiteiden suunnitteluun tarkoitetun työkalun keskiössä on läpinäkyvyys: käyttäjä valitsee haluamansa kohderyhmän sekä markkinointikanavat ja palvelu antaa hänelle suoraan kampanjan hinnan sekä sen odotetut tulokset.

”Halusimme jättää kaiken ylimääräisen pois ja keskityimme tekemään mahdollisimman selkeän ja suoraviivaisen palvelun, jotta se palvelisi tunnistamiamme pk-yrittäjän tarpeita” kertoo projektissa mukana ollut Head of Business Saara Pietilä. ”Mikäli pk-yrityksen markkinoijalla on tiedossa tarkka budjetti, hän voi syöttää sen laskuriin, jolloin palvelu ehdottaa markkinointimixiä annetun budjetin raameissa. Laskurin luonteen mukaisesti eri vaihtoehtojen testaaminen on helppoa ja hauskaa ja tämä nopeuttaa markkinoijaa löytämään itselleen sopivimman kohderyhmän ja markkinointimixin heidän tavoittamiseensa” lisää tuotekehityksestä vastannut Leena Peltola.   

Postin ’avaimet käteen’ -ratkaisu markkinointikampanjan suunnitteluun on erityisesti pk-yrittäjille sopiva työkalu, sillä se säästää yrittäjän kallisarvoista aikaa ja hyödyntää kampanjaan allokoidun budjetin tehokkaasti juuri yrittäjän oikean kohderyhmän tavoittaen. Se ei myöskään vaadi yrittäjän perehtymistä markkinoinnin työkaluihin tai ohjelmiin. Laskurilla markkinoinnin suunnittelusta tulee hauskaa myös asiaan perehtymättömälle – kokeile vaikka itse!