Näytä kaikki artikkelit

Näin suunnittelet vaikuttavan suoran

Hyvin suunnitellulla suoramarkkinoinnilla voit saavuttaa suurempaa sitoutuneisuutta, paremman vastausprosentin ja siten myös parempia tuloksia. Kokosimme yhteen vinkit, joiden avulla onnistut vaikuttavan suoran tekemisessä.

suoramarkkinointi ja vaikuttava suora - Posti

Nopeasti muuttuva digitaalinen maisema ei suinkaan lyö viimeistä naulaa perinteisen suoramarkkinoinnin arkkuun. Päin vastoin, digillä voit rikastaa suoramarkkinointiasi ja tehdä siitä entistäkin tehokkaampaa!

Kuluttajat haluavat mainokset mieluiten printtinä

Digitaalisten viestien lisääntyessä käsin kosketeltava, ihmisaisteihin vetoava, henkilökohtaisesti puhutteleva viesti jää tutkitusti mieleen ja aktivoi toimimaan. Keväällä 2020 teettämämme tutkimuksen mukaan lähes 90 % kuluttajista tutustuu kotiin saamaansa suoramainokseen. Tutkimuksen mukaan varsinkin yritykset, jotka eivät ole vastaanottajalle entuudestaan tuttuja, tavoittavat kuluttajat todennäköisimmin printtimainoksen kautta. Kuluttajille printtimainonta on edelleen halutuin markkinointiviestinnän keino, ja erityisen suosittu se on silloin, kun se kolahtaa omalla nimellä varustettuna postilaatikkoon.

Perinteinen suora sopii sekä taktiseen mainontaan että mielikuvan luomiseen. Erityisen hyvin se palvelee kuluttaja-asiakkaiden huomion herättämisessä. Painettuun suoramarkkinointiin luottavat varsinkin vähittäistavarakaupat ja ketjuliikkeet, mutta se on myös varsin tehokas keino laajaan ja kiireelliseen tiedottamiseen.

Tunnista, kenelle haluat puhua – ja puhu siitä, mikä heitä kiinnostaa

Kampanjan suunnittelu alkaa tavoitteen ja oikein kohderyhmän määrittämisellä. Jälkimmäiseen kannattaa todella panostaa, sillä jos viestisi on kohdennettu väärin, ammut haulikolla kärpäsiä.

Älykkäästi asiakasdataa hyödyntävän suoramarkkinoinnin tehokkuus piilee brändättyjen viestien välittämisessä henkilökohtaisella tavalla. Kun tunnistat todennäköisimmin tuotteitasi tai palveluitasi tarvitsevat tai haluavat kuluttajat, on helppo kohdentaa markkinointiponnistuksesi sinne, missä niillä on paras mahdollisuus tuottaa tulosta. Suoramarkkinointikampanjan onnistumisen kannalta on myös tärkeää, että viestin vastaanottajat kokevat sen sisällöltään merkitykselliseksi. Me Postilla autamme sekä asiakasprofiilin tekemisessä että parhaimman kohderyhmän löytämisessä uusasiakashankintaan. Kun tunnet asiakkaasi, voit tunnistaa parhaimmat ja hankkia uusia, juuri tiettyyn profiiliin sopivia asiakkaita.

Valitse tehokkain kanava tai kanavien yhdistelmä

On tärkeää, että suunnittelemasi suora on linjassa markkinointistrategiasi kanssa ja se on osa markkinointisi kokonaissuunnitelmaa. Printtisuoralla voit tukea muissa kanavissa välittämiäsi viestejä tai ohjata kuluttajan suorasta digitaalisiin kanaviin. Esimerkiksi alennuskoodit ovat tehokas keino opastaa kuluttajat ostamaan verkosta. Kampanjasi ajoituksella on merkittävä vaikutus vastausprosenttiin. Huomioi esimerkiksi koulujen loma-ajat, juhlapyhät, sesongit tai muut ajankohtaisuudet, joilla on vaikutusta tuotteesi tai palvelusi kysyntään.

Seuraa tuloksia ja opi niistä

Muista arvioida suoramarkkinointisi onnistumista. Kerää palautetta, tutki ja analysoi ja hyödynnä tiedot seuraavan suoran suunnittelussa. Hyvin kohdennettu suoramarkkinointikampanja antaa sinulle ennen kaikkea ajantasaista ymmärrystä siitä, miten asiakkaasi vastaavat tarjontaasi. Jotta et olisi yksin suunnittelutyössä, laadimme avuksesi suoran suunnittelukirjan. Siitä löydät käytännön esimerkkejä tuloksellisen suoran luomiseen ja paljon vinkkejä tekemiseen. Sinua saattaa kiinnostaa myös artikkeli Kotiin jaettu mainos kiinnostaa.