Skip to main content
Markkinoija - etsitkö mainonnallesi rauhallista ympäristöä ja taattua huomioarvoa?
7/9/2020

Markkinoija - etsitkö mainonnallesi rauhallista ympäristöä ja taattua huomioarvoa?

OmaPosti Inbox-mainos

Sinäkin olet varmaan huomannut, miten hurjaa vauhtia mainonnan kanavat koko ajan kehittyvät ja miten digikanavat samalla vievät mediabudjetistasi yhä suuremman osan? Eikä ihme – ratkaisut eri alustoilla ja kohdennuksilla kun ovat digitaalisen mainonnan puolella lähes rajattomat. Tämän vuoksi digitaalista mainontaa ei mielestäni pidä laittaa yhteen ”boksiin”, se kun kattaa kaikki mahdollisuudet muun muassa some-, mobiili-, hakusana-, video- ja sisältömainonnasta.

Digitaalisissa kanavissa tehtävässä mainonnassa on yksi merkittävä vahvuus: mitattavuus. Voit helposti arvioida mainoksesi tehokkuutta seuraamalla mainoksen nähneen henkilön matkaa verkkosivulla selailusta ostoskorin täyttämiseen ja aina kassalle asti. Digitaaliset mainosratkaisut ovat luonnollisia valintoja verkkokaupoille, sillä digimainoksesta on helppo ohjata ostamaan tuote suoraan verkossa. Mutta olemme huomanneet, että myös palvelujen tai kivijalkakauppojen digitaaliset tarjoukset herättävät ostokiinnostuksen ja saavat kuluttajat toimimaan.

Natiivimainos ei häiritse ja se huomataan

Mielestäni tämän hetken isoin ongelma digikanavissa mainostamisessa on huimasti kasvanut mainonnan määrä, jota voi seurata mainosähky. Eri kanavat tulvivat bannereita ja videoita niin paljon, että ihmiset ovat oppineet välttämään niitä tai tottuneet niihin niin, etteivät enää noteeraa digikanavissa vastaan tulevaa mainontaa. Mikä siis neuvoksi? Yksi hyvä lääke digimainosähkyyn on ympäristöön sopivien mainosformaattien, eli natiivimainosten käyttö. Natiivimainos ei häiritse samalla tavalla kuin sivuston sisällön jatkuvasti katkaiseva banner-mainonta, mutta silti sen huomioarvo on vähintään yhtä hyvä. - Natiivimainos on mainosmuoto, jonka ulkomuoto on yhteneväinen ympäristönsä kanssa, ja sen sisältö on linjassa sivuston muun sisällön kanssa. Yleisimmin natiivimainoksia on löydettävissä medioiden, sosiaalisten medioiden ja hakukoneiden sivustoilta. - IAB Finland Mutta riittääkö, että mainosformaatti istuu ympäristöön? Mainostajat etsivät usein ympäristöön sopivan mainosformaatin kaveriksi alustaa, jossa mainoksen huomioarvo on mahdollisimman hyvä. Huomioarvoltaan erinomaisia ovat usein hieman uudemmat palvelut, joissa mainontaa ei ole paljon – kuten OmaPosti-palvelu.

OmaPosti Inbox-mainonta

Uusinta uutta: Natiivimainonta OmaPostissa

OmaPosti on mainospaikkana vielä uusi, sillä ensimmäiset mainokset pilottiasiakkaiden kanssa menivät liveksi tämän vuoden helmikuussa. Nyt monet OmaPostin käyttäjät ovat nähneet mainontaa useamman kuukauden ajan ja ottaneet sen selvästi omakseen – alun ihmetys on kääntynyt voiton puolelle ja nyt mainosten kautta tehdään jo ostoja! Mainostajalle kanava on rauhallinen ja huomioarvo on taattu, mutta samalla se on myös turvallinen, sillä mainoksella ei ole vaaraa näkyä esimerkiksi epäedullisen uutisen yhteydessä. OmaPostin inbox-mainonta on natiivimainontaa ja muistuttaa hyvin paljon gmailissa näkyvää mainontaa. Mainostajana voit valita sisällöllisen mainoksen, jossa kerrot palvelusta enemmän, ennen kuin käyttäjä siirtyy sivustollesi ostamaan. Tämä mainosmuoto on ollut erityisen suosittu esimerkiksi vakuutuspalveluissa tai hotellilomissa. Toinen vaihtoehto on ohjata OmaPostin käyttäjä suoraan inboxissa näkyvästä mainoksesta sivustollesi, jolloin sivustollesi ohjautuva liikennemäärä on suurempi. Tämä on suosittu mainosmuoto verkkokauppojen keskuudessa silloin kun kyseessä ei ole ainoastaan yhden tuotteen mainostaminen, vaan käyttäjän halutaan tutustuvan koko valikoimaan. Toki, mainontasi huomataan kaikista parhaiten, kun hyödynnät eri kanavia. OmaPostin mainonta onkin helppo tapa esimerkiksi tehostaa printtisuorana lähetettävää mainontaa. Huomioarvo on suurempi, kun kohderyhmään kuuluvat henkilöt näkevät viestin useammasta paikasta. Lisäksi printtisuorakampanjaa voi laajentaa kustannustehokkaasti hakemalla OmaPosti-käyttäjistä isompaa kohderyhmää.

OmaPosti mainospaikkana toimii ja tuo tulosta

Mainonnan näkeminen edellyttää tietenkin, että kohderyhmäsi käyttää OmaPostia. Se on hyvin todennäköistä, sillä OmaPostissa on jo lähes 800 000 aktiivista kuukausittaista käyttäjää Suomessa. Suurin osa seuraa OmaPostissa verkkokaupoista tilaamiaan paketteja, joten mainospaikka sopii etenkin niille mainostajille, jotka haluavat tavoittaa aktiivisia verkko-ostajia. Lisäksi valittavissa on laajasti myös muita hyvin tarkkoja kohderyhmiä. OmaPostia mainospaikkana jo kokeilleet mainostajat ovat olleet tyytyväisiä tuloksiin. Mainoksen nähneistä noin 2 prosenttia siirtyy yrityksen sivulle, tutustuu tarjoamaan ja monesti myös ostaa. Onnistuneiden kampanjoiden myötä kesän varaustilanne näyttää hyvältä ja heinäkuussa, yleisesti hieman hiljaisempana mainostuskuukautena, lähes koko mainosinventaari on jo varattu.

Inka Touru

Inka Touru työskentelee tuotepäällikkönä Postin Digital Commerce -yksikössä ja vastaa OmaPostin mainosratkaisuista.