Näytä kaikki artikkelit

Kotipizza tekee lisämyyntiä Postisen kuponkitarjouksilla

Kotipizzalla on lähes 300 ravintolaa ympäri maan. Postisella yritys tavoittaa kattavasti ja säännöllisesti koko kansan suoralla tarjousviestillä. Tulos näkyy lisämyynnissä.

Kotipizza tekee lisämyyntiä Postisen kuponkitarjouksilla

Viisi kertaa vuodessa Postisen kannet valtaa Kotipizza, kun se ilmoittaa kuponkitarjouksistaan. Keskiviikkoisin postiluukusta kolahtavan Postisen mukana tulevat kupongit voi käyttää sekä paperisina että digitaalisina. Markkinointijohtaja Rainer Lindqvistin mukaan Kotipizzan markkinointi perustuu brändillisen ja taktisen tekemisen tasapainoon. Kotipizzalla on lähes 300 ravintolaa ympäri Suomen, joten Postisen tavoittavuus mahdollistaa kattavat taktiset lähdöt. – Brändin rakentaminen vaatii useimmiten pidemmän ajan, kun taas myyntiin voi vaikuttaa lyhyelläkin jänteellä. Viisi kierrosta Postista rytmittää hyvin markkinointiamme, Lindqvist sanoo. Postin ja Kotipizzan yhteistyö alkoi vuonna 2016. Lindqvistin mukaan kuponkitarjoukset ovat Kotipizzalle tärkeitä, sillä niillä tehdään huomattavaa lisämyyntiä. Toisaalta saadaan kiinni tarjouksia arvostavat kuluttajat. Kampanjan vaikutusta myyntiin on helppo seurata. – Postisella tavoitamme koko kansan suoralla tarjousviestillä. Jakelusta alkaa noin kahden viikon kampanjajakso, jolloin tarjoukset voi käyttää useaan kertaan. Haluamme kommunikoida kampanjan kuponkiajattelun kautta, sillä se on henkilökohtaisempi ja laittaa kuluttajan toimimaan.

Markkinointikanavat optimoidaan tulosten perusteella

Kotipizzan kanavavalinnat ovat tarkan seurannan tulosta: markkinointitoimien tehokkuutta arvioidaan ROI-mallinnuksella. Kuukauden kokonaismyynti suhteutetaan mediainvestointeihin eri kanavissa. – Noin 80 prosenttia kokonaismyynnistä tulisi sisään, vaikka emme tekisi mediaostoja lainkaan. 20 prosenttia on lisämyyntiä. Seuraamme eri välineiden kaupallista toimivuutta suhteessa sijoitettuun rahaan. Postisen kuponkilähetystä tuetaan kertomalla siitä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. – Lisämyynnin osalta ROI oli syyskuussa 13,29, eli yksi euro näihin kanaviin toi 13 euroa lisämyyntiä. Syyskuu rikkoi ennätyksiä. Kotiin jaettu suora osoitti voimansa kesällä, kun kuponkikampanja toteutettiin koronan takia digitaalisena. Postista käytettiin ohjaamaan kuluttajat verkkokauppaan lunastamaan kupongit digitaalisessa muodossa. – Se ei toiminut läheskään yhtä hyvin kuin fyysiset kupongit. Vaikka digitaalisille kupongeille on löytynyt käyttäjäkuntansa, tietty kohderyhmä, joka tuo ison massan lisämyyntiä, haluaa kupongit yhä kuponkeina.

Hintamielikuvan rakentamista ja uusia asiakkaita

Räätälöityjä tarjouksia Kotipizza käyttää harkiten. Ilmaisten kuljetusten tarjoamista lukuun ottamatta alennushintoja ei juuri hyödynnetä muualla kuin Postisessa. Lindqvistin mielestä Postinen sopii tarkoitukseensa hyvin. – Ravintoloitamme pyörittää parisataa yrittäjää, joiden arkea tämä muokkaa lyhyellä jänteellä. Saamme generoitua lisämyyntiä ja samalla muokattua hintamielikuvaa. Saatamme saada jopa uusia asiakkaita, sillä kupongilla on helppo käydä kokeilemassa. Useimmiten tarjouksiin nostetaan Kotipizzan suosikkituotteet, mutta toisinaan mukana on myös uutuuksia tai kausituotteita. Ensi vuoden päivämäärät on jo lyöty lukkoon, sillä tulevat kampanjat on huomioitava kuukausittaisissa myyntitavoitteissa. – Hyvä esimerkki on Sienimestari, joka on myynnissä syyskuusta vuoden loppuun. Kupongeilla puristamme myynnistä viimeiset tehot irti. Myyntiluvuissa vaikutus näkyy heti, eikä muuta selittävää tekijää ole kuin kuponkitarjous. – Sekä yrittäjät että me talona luotamme välineeseen. Kun meillä on näyttöä sen toimivuudesta, jatketaan samaan malliin, Lindqvist lisää.