Skip to main content
4/22/2020

Kotiin jaettu mainos kiinnostaa

Poikkeustilanteen aikana moni yritys joutuu miettimään markkinointiaan uusiksi, mutta jarrua ei sentään kannata painaa. Tutkimus osoittaa, että kotiin jaettua paperipostia ja -mainoksia luetaan nyt tarkemmin kuin aiemmin.

Kotona pysyminen ja verkkokaupoissa shoppailu ovat olleet merkittävässä nousussa viimeisen kuukauden aikana, ja kaikki tietävät miksi. Postillakin muutos on näkynyt kasvaneina verkkokaupan pakettitoimituksina. Mutta miten uusi tilanne tulisi hyödyntää markkinoinnissa? Huomio saattaa keskittyä ennen kaikkea digitaaliseen markkinointiin, mutta vanhaa kunnon printtiäkään ei kannata unohtaa.

Paperimainoksiin keskitytään tarkemmin

Teetimme Kantar TNS:llä kyselyn, jossa selvitimme, onko paperipostin ja -mainosten huomioarvo muuttunut ihmisten viettäessä entistä enemmän aikaa kotona.

- Halusimme ymmärtää, miten postinsaajien arkielämä on muuttunut korona-aikana, kertoo Postin markkinointipalveluiden liiketoimintajohtaja Saara Pietilä.

Tulos ei ollut yllätys: kun aikaa vietetään entistä enemmän kotona, on myös enemmän aikaa keskittyä postiluukusta kolahtaneisiin mainoksiin. Kyselyssä 37 prosenttia vastaajista sanoi lukevansa paperipostin ja -mainokset tarkemmin kuin ”normaalitilanteessa”.

- Olen nähnyt tämän toteutuvan myös omassa arjessani. Esimerkiksi posteja lukiessani uppouduin sisustusmainokseen ja sain siitä inspiraation alkaa remontoida kodinhoitohuonettamme. Normaaliarjen kiireissä vastaavaan uppoutumiseen ei olisi ollut aikaa, Pietilä kuvailee.

Selvitimme kyselyssä myös, onko mainosten lukeminen innoittanut kuluttajia tekemään ostoksia verkkokaupassa. 16 prosenttia vastasi ostaneensa tuotteen verkkokaupasta paperimainonnan innoittamana. Erityisen innokkaita shoppailijoita olivat 18–34-vuotiaat vastaajat, joista jopa yli neljännes (28 prosenttia) kertoi mainontaan tutustumisen johtaneen ostotapahtumaan.

- Tämä on hyvä uutinen verkkokaupoille. Nyt on oivallinen aika hyödyntää printtimainonnan kasvanut huomioarvo ja kokeilla sen tehoa omassa mediamixissä, Pietilä kannustaa.

Printtimainos on toivottua postia

Toisessa tutkimuksessa selvitimme kohdennetun markkinointiviestinnän vastaanottoa. Tämänkin tutkimuksen tulos antaa selvän vinkin markkinoijille: printtiviestintää ei kannata vähentää. Tutkimuksen mukaan sekä osoitteetonta että osoitteellista printtiä toivotaan jaettavan ainakin saman verran kuin aiemminkin. Itsensä verkko-ostajien edelläkävijöiksi määrittelevät kuluttajat haluavat erityisesti saada printtimainontaa: 80 prosenttia verkko-ostamisen edelläkävijöistä tutustuu osoitteelliseen printtiin.

- Tutkimustulokset vahvistavat, että monikanavaisuus mainonnassa toimii. Kiinnostavaa verkkokaupoille on printin vaikuttavuus verkko-ostajiin. Printtiä voidaan myös kohdistaa hyvin tarkasti tavoiteltavaan kohderyhmään, toteaa Pietilä.

Haluatko kuulla, mikä markkinoita puhuttaa?

Tilaa sähköpostiisi kooste alan uusista trendeistä ja tuoreimmista tutkimuksista.

Pyydämme lomakkeella vain niitä tietoja, joita tarvitsemme asian käsittelemiseksi.
Lisää tietoa henkilötietojen käsittelystä Postissa.