Näytä kaikki artikkelit

Paperimainos pitää pintansa

Pitkittynyt poikkeustilanne on vaikuttanut paperipostin ja -mainosten huomioarvoon, kun ihmiset viettävät enemmän aikaa kotona. Printtimainonnalla onkin vahva asema monikanavaisessa markkinoinnissa.

Paperipostin huomioarvo

Tuoreen Kantar TNS:llä teettämämme tutkimuksen mukaan koronapandemian aiheuttama poikkeustilanne näyttää muuttaneen kuluttajien suhtautumista paperipostiin pitkäaikaisesti.

Lähes 30 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi lukevansa paperipostin ja -mainokset tarkemmin kuin koronaa edeltävänä aikana. Tulokset osoittavat, että paperisen mainonnan huomioarvo on säilynyt liki samalla tasolla verrattuna vuodentakaiseen tilanteeseen, jolloin toteutimme tutkimuksen ensimmäisen kerran.

– Kotona vietetty aika on lisääntynyt ja siinä mielessä on loogista, että myös postit luetaan tarkemmin kuin ennen. Tutkimustulokset todistavat, että printtimainoksiin tutustumisella on myös vahva kytkös verkosta ostamiseen, Postin markkinointipalveluiden liiketoimintajohtaja Saara Pietilä kertoo.

Printti ohjaa ostoksille verkkoon

Selvitimme kyselyssä lisäksi, olivatko vastaajat lukemiensa paperimainosten innoittamana ostaneet tuotteita verkkokaupasta.

Printtimainos innostaa ostamaan verkosta

"Olen ostanut verkkokaupasta printtimainoksen innoittamana."

Aivan kuten vuosi sitten, 16 prosenttia kertoi tehneensä ostoksia verkkokaupasta paperimainoksen perusteella. Kaikkein innokkaimpia ostajia olivat 18–34-vuotiaat.

– Tulos kertoo, että printtimainonta aktivoi hyvin vahvasti verkko-ostamiseen ja että se aktivoi verkko-ostamiseen kaikissa ikäryhmissä, Saara Pietilä vahvistaa.

Printtimainonnalla on siis tärkeä rooli, jota täydentävät ja tehostavat digitaalisen markkinoinnin kanavat.