Näytä kaikki artikkelit

Kolme myyttiä printtisuorasta – ja miksi ne voi kääntää parhain päin

Printti on markkinointikanavista siitä erikoinen, että siihen liittyy poikkeuksellisen paljon kuluneita käsityksiä. Siksi päätimme tuulettaa niitä – ja tuoda uutta faktaa tilalle. Nappaa vinkit onnistuneen monikanavaisen markkinoinnin tueksi.

Digitaalinen mainonta on kehittynyt ja monipuolistunut viimeisen vuosikymmenen aikana huikeasti. Printtisuora on jäänyt osin unohduksiin, vaikka sen huomioarvo on yhä korkea ja se jättää tutkitusti vahvan muistijäljen. – Printtisuoran osaaminen on kaventunut digimainontaosaamisen vallattua tilaa. Useat asiakkaamme ostavat digimainonnan mediatoimiston kautta ja printtimainonnan Postilta, kertoo Postin markkinointipalveluiden johtaja Saara Pietilä. Paperilta luetaan usein tilanteissa, joissa häiriötekijöitä on vähemmän, ympäristö stressittömämpi ja keskittyminen helpompaa. Tutkimusten mukaan printtimainontaan tutustutaan kaikessa rauhassa. Tässä kolme myyttiä printtisuorasta, murrettuna.

1. Perinteistä suoramainontaa ei voi mitata

Kyllä voi! Digi- ja printtimainontaa vain mitataan hieman eri tavoin. Digimainonnan tuloksia arvioidaan klikkausten ja näyttömäärien perusteella, printin mittaaminen painottuu konversioihin ja myyntilukuihin. – Verkkokauppiaat voivat mitata liikennettä käyttämällä suorakampanjassa lyhytosoitetta, josta kuluttaja uudelleenohjataan verkkokauppaan. Konversiota voi mitata kampanjakoodeilla. Konversioon johtaneita toimenpiteitä kannattaa pyrkiä ymmärtämään pitkällä perspektiivillä. Kotipizzan kampanjat Postisessa ovat hyvä esimerkki mitatusta suoramainonnan tehosta. Pietilän mukaan alalle on syntynyt markkinoinnin ROI:n mittaamiseen erikoistuneita yrityksiä, jotka auttavat myös suoramainonnan tulosten mittaamisessa tarkalla tasolla.

2. Printtisuoralla ei tavoita nuoria

Printti toimii myös nuoremmalle kohderyhmälle! Kantar TNS:llä viime keväänä teettämämme kyselyn mukaan 28 prosenttia 18–34-vuotiaista osti verkkokaupasta printtimainoksen innoittamana. Muissa ikäluokissa luku oli pienempi. Toisessa tutkimuksessa erityisesti työikäiset, työntekijäasemassa olevat ja hyvätuloiset kertoivat vastaanottavansa markkinointiviestintää mieluiten osoitteellisena tai osoitteettomana suorana. Niin printissä kuin digissä kohderyhmän voi muodostaa muun muassa iän, tulotason, asuinalueen ja elämäntilanteen mukaan. Kohderyhmiä voi haarukoida helppokäyttöisellä työkalulla osoitteessa posti.fi/reach. Miten olisi Posti Reachilla suunniteltu uusasiakashankinnan täsmäisku valitsemallesi kohdeyleisölle tai monikanavaisesti suunniteltu kanta-asiakasviestintä? – Uskon, että printin vahvuudet pätevät iästä riippumatta, kun viesti on kohderyhmälle osuva. Valittu kohderyhmä kannattaa hyödyntää printissä ja digissä. Paras mahdollinen kohderyhmän peitto saadaan käyttämällä kampanjassa molempia kanavia, sillä mahdollisten markkinointikieltojen vaikutus jää pienemmäksi.

3. Printtisuora ei johda konversioon

Vai johtaisiko sittenkin? Sillä voi tehokkaasti ohjata asiakkaan verkkokauppaan ja vaikutusta seurata kampanjakoodeilla. Etenkin taktisessa mainonnassa hyviä tuloksia on saatu juuri kuponkikampanjoilla. Kun tutkimme kohdennetun markkinoinnin vaikutusta ostamiseen, verkkokaupasta ostaneista kuluttajista viidesosa tunnisti osoitteellisen printtiviestin vaikuttaneen ostopäätökseen. Nimellä lähetetty printtiviesti tuntuu henkilökohtaiselta, ja sen voi kohdentaa tarkasti. Osoitteeton suora inspiroi: ruokakauppojen tarjouksista saa ideoita ruuanlaittoon, urheiluliikkeen mainoksesta löytää kauteen sopivia tuotetarjouksia. Esimerkiksi Postisen huomaa päivän aikana 2,5 miljoonaa ihmistä, joista yli 1,9 miljoonaa tutustuu sisältöön. Osoitteeton suora siis tavoittaa valitun alueen kattavasti, ja sillä on korkea huomioarvo. – Mediavalintoja kannattaa kuitenkin miettiä tavoitteista käsin. Parhaisiin tuloksiin pääsee usein monikanavaisella strategialla, kun printti ja digi tukevat toisiaan. Printtisuoraa voi tehostaa esimerkiksi digitaalisilla mainospinnoilla. Lopulta oikeat kanavat tavoitteisiin pääsemiseksi löytyvät testaamalla, Pietilä summaa. Kokeile siis rohkeasti monikanavaista markkinointia, mittaa ja analysoi – ja yhdistä kanavien parhaat puolet.