Näytä kaikki artikkelit

Kekäle-lehti kiinnostaa, jää mieleen ja ohjaa tutustumaan tuotteisiin

Posti ja Kekäle tutkivat Kekäle-lehden huomioarvoa ja vaikutusta ostokäyttäytymiseen. Kävi ilmi, että osoitteellinen suora inspiroi, jää mieleen ja ohjaa käymään verkkokaupassa tai myymälässä.

Aluksi oli takkikatalogi. Ennen pitkää mainoslehtinen jalostui Kekäle-lehdeksi, joka lähetetään kanta-asiakkaille kotiin osoitteellisena printtisuorana kahdesti vuodessa. Sitä saa myös myymälöistä ja verkkokauppatilausten mukana. Kotimainen vaateliike Kekäle palvelee 11 paikkakunnalla ja verkossa 65 vuoden kokemuksella. Sen valikoimasta löytyy jopa sadan brändin vaatteita naisille, miehille ja lapsille. Kekäle-lehden tavoite on inspiroida asiakkaita ja saada heidät ostoksille. Kekäleen markkinointipäällikön Outi Marttisen mukaan lehden pukeutumiseen liittyvällä sisällöllä rohkaistaan lukijoita panostamaan pukeutumiseen ja tuntemaan olonsa hyväksi vaatteissaan. Kekäle ei puhu lyhytkestoisten trendien puolesta. Sen sijaan lukijoille tarjotaan ohjeita esimerkiksi vaatteiden huoltoon ja laadukkaan vaatteen valintaan. “Sisällöt linkittyvät kestävään pukeutumiseen. Emme vain esittele tuotteita, vaan haluamme luoda vastuullisempaa vaate- ja pukeutumiskulttuuria. Kannustamme asiakkaitamme viihtymään vaatteissaan ja käyttämään niitä pitkään. Pidetyimmät vaatteet on viesti, jota haluamme välittää”, Marttinen sanoo. Kekäle hyödyntää Postin palveluita asiakasrekisterinsä päivityksessä ja osoitteellisissa suoramainontakampanjoissa, kuten Kekäle-lehden jakelussa. Yhdessä haluttiin selvittää, miten lehti huomataan ja muistetaan, miten siihen suhtaudutaan ja miten se aktivoi lukijoita.

Osoitteellinen suora, joka huomataan

Huomioarvotutkimuksen mukaan kevään Kekäle-lehden huomioarvo oli 66 prosenttia – vastaajista kaksi kolmesta muisti saaneensa lehden. Lehden muistaneista kaksi kolmesta myös tutustui siihen ja runsas viidennes aikoi vielä tehdä niin. Marttinen uskoo, että kotiin kannettu, painettu tuote huomataan hyvin mainosärsykkeiden joukosta. Kekäle-lehdessä on panostettu houkuttelevuuteen, eli laadukkaaseen sisältöön ja kuviin. “Printtisuoralle annetaan eri tavalla aikaa keskellä media- ja mainoshälinää. Satsaamme siihen, että Kekäle-lehden sisältö tuottaa asiakkaalle oikeasti lisäarvoa.” Lehti aktivoi vastaanottajiaan tehokkaasti. Marttisen tulos yllätti positiivisesti: kolme neljästä oli jo tehnyt tai aikoi tehdä jotain lehden aktivoimana. Vastaajista lähes 40 prosenttia oli jo vieraillut tai aikoi vierailla verkkokaupassa mainonnan seurauksena, 56 prosenttia oli jo ostanut tai aikoi ostaa tuotteen myymälästä. “Päätavoite on, että asiakkaat ostavat myymälästä tai verkosta. Ostopolku on kuitenkin monipolvinen, eikä se välttämättä mene niin, että asiakas näkee mainoksen ja ryntää ostoksille. Tarkoitus on siksi pysyä asiakkaiden mielessä.” Kekäle-lehti oli pidetty, se herätti lukijoissa kiinnostusta yritystä kohtaan ja sen koettiin sopivan mainostajalle hyvin. Lähes 70 prosenttia vastaajista oli jokseenkin tai täysin samaa mieltä siitä, että lehti sopi Kekäleelle ja sen tuotteille. “Olen todella tyytyväinen siihen, miten Kekäle-lehti huomattiin ja muistettiin. Oli hienoa huomata, että lukijat kokivat sisällöt meille sopiviksi ja miellyttäviksi, sillä juuri sitä tiimimme tavoittelee”, Marttinen sanoo.

Osoitteellinen suora muistuttaa kanta-asiakkaita

Lehden muistivat parhaiten naiset ja 41–59-vuotiaat, siinä missä lehteen tutustuneissa korostuivat heidän lisäkseen yli 60-vuotiaat. Marttisen mukaan Kekäle-lehden pääkohderyhmää ovat työikäiset naiset. Kanta-asiakkaiden joukossa on myös paljon tätä iäkkäämpiä ihmisiä, minkä hän uskoo korostuvan tuloksissa. “Voisi ajatella, että heillä on enemmän aikaa tutustua tällaiseen lehteen verrattuna esimerkiksi ruuhkavuosia viettäviin. Uskon sen korostuvan tuloksissa.” Eri markkinointikanavilla on Kekäleelle oma roolinsa, Marttinen sanoo. Osoitteellista suoramainontaa hyödynnetään etenkin kanta-asiakkaiden muistuttamiseen ja aktivointiin. Olohuoneen tai keittiön pöydälle jäävä Kekäle-lehti pitää brändin asiakkaiden mielissä. Marttinen uskoo, että lehden teko ja jakelu maksavat itsensä takaisin. “Tutkimuksen valossa pääsimme osoitteellisella suoralla erinomaisen hyvin tavoitteisiin inspiroitumisen ja muistamisen osalta.” Yhteistyötä Postin kanssa Marttinen kehuu helpoksi ja ongelmattomaksi – kaikki menee aina maaliin sutjakkaasti. “Jatkamme ehdottomasti Kekäle-lehden jakelua ja sesonkeihin liittyviä, tuotelähtöisiä suoria.”

Lataa tutkimus: Ihastuttaako vai vihastuttaako kohdennettu mainonta?

Kiinnostuitko? Jätä yhteydenottopyyntö, jos haluat jutella lisää kanssamme.

Pyydämme lomakkeella vain niitä tietoja, joita tarvitsemme asian käsittelemiseksi.
Lisää tietoa henkilötietojen käsittelystä Postissa.