Näytä kaikki artikkelit

Himoitse asiakasymmärrystä ja kasvatat verkkokauppaasi

Moni alan tutkimus on osoittanut, että verkkokauppa kasvaa nopeasti, mutta tuskin kukaan osasi ennalta varautua koronakevään aikaansaamaan digitaalisen ostamisen buumiin, jonka seurauksena verkkokauppoja alkoi nousta kuin sieniä sateella. Mitkä heistä tulevat jäämään, kasvamaan ja menestymään? Usko minua kun sanon, että parhaiten pärjäämään tulevat ne, joilla on aito ymmärrys asiakkaista.

Uskomukseni perustuu paitsi intohimooni asiakasymmärryksestä myös yli vuosikymmenen mittaiseen kokemukseen mediamainonnan ja kohdennetun markkinoinnin ääreltä. Vuosien varrella olen oppinut ymmärtämään, miten arvokas aarre aito asiakasymmärrys onkaan – ja miten vaikeaa sitä on löytää ja kerätä varastoon. Sen vuoksi noin vuosi sitten siirryttyäni Postille olin haltioissani kuin Roope Ankka rahasäiliössään, sillä viimein pääsin sormet syyhyten työskentelemään todella kattavan asiakasdatan ääreen, onhan Postilla poikkeuksellisen tarkka tieto suomalaisista.

Kattava asiakasdata on aarrearkkumme

Asiakasymmärryksen olisi syytä olla intohimona myös jokaiselle suomalaisille markkinoille halajaville verkkokaupoillekin, sillä kaikista tärkein kilpailutekijä verkkokaupan markkinoinnissa on asiakasmassa – niin olemassa olevat asiakkaat kuin asiakaskannan kasvattaminen. Olet ehkä jo kartoittanut, että tuotteellesi otollisin asiakasryhmä koostuu vaikkapa tietyn ikäisistä miehistä, jotka asuvat suuremmissa kaupungeissa, omistavat tietyn merkkisen auton tai vaikka veneen, kuuluvat tiettyyn tuloluokkaan ja ovat hyvinkin merkkitietoisia. Usko pois, kokoamme dataan pohjautuen haluamiesi kriteerien mukaisen kohderyhmän, joka on luotettava ja täysin GDPR:n mukainen. Asiakasymmärrykseen kannattaa satsata, sillä se on markkinoinnin ja koko liiketoiminnan kannalta tärkeiden päätösten takana, vaikuttaen joskus jopa siihen, mitä lopulta otat verkkokauppasi valikoimaan. Tai olet ehkä jo jokunen vuosi sitten hankkinut kattavan kohderyhmän ja sitä käyttänytkin, mutta nyt mietit, uskaltaako samaa dataa vielä käyttää. Hyvä, että emmit, sillä peräti 25 % asiakasdatasta vanhenee vuosittain! Asia on helppo tarkistaa vaikkapa pyytämällä meiltä ilmainen kuntotestaus.

Löydä onnenlantti - Tavoita kohderyhmät printillä, digillä ja OmaPostilla

Saatat tuntea asiakkaasi jo niin hyvin, että tiedät valmiiksi, missä kanavassa hänet parhaiten tavoitat. Tai etkö sittenkään ole aivan varma? Meillä on syvä ymmärrys eri kanavien toimivuuteen eri kohderyhmien saavuttamiseksi. Vaikka verkkokauppiaat suosivatkin sähköposti- ja digimainontaa, tutkimukset ovat osoittaneet, että joskus omalla nimellä postilaatikkoon kolahtava asiakassuora voi olla tehokkaampi kuin kaikki digitaaliset kanavat yhteensä. Useimmiten viestin läpimenon varmistamiseksi kuluttajia kannattaakin lähestyä monikanavaisesti. Tunnetko jo OmaPostin? Se on Postin oma, aivan uniikki sovellus, vastaavanlaista ei tietääkseni ole missään muualla maailmassa. Vuonna 2019 OmaPosti oli 5 kertaa Suomen sovelluskappojen nro 1 ja se pääsi Appstoren listalle vuoden parhaasta sovelluksesta, jota kuluttajat käyttävät mm. sähköisenä postilaatikkona sekä lähetysten kulun seuraamiseen. OmaPosti toimii myös mainoskanavana, jossa voit kohdentaa mainoksesi suoraan asiakkaalle. Ilman mainoshälyä, joten huomio mainonnallesi ja tehokkuus uusasiakashankinnassa on taattu. Heräsikö mielenkiinto, haluatko kuulla lisää? Ole minuun yhteydessä, niin katsotaan mitkä ovat juuri sinun verkkokaupallesi parhaat keinot kasvattaa ymmärrystä suomalaisesta asiakaskunnasta. Jenni Korhonen (jenni.korhonen(at)posti.com) on Postin oma datan suitsinut mediakentän ammattilainen. Hän bloggaa jatkossakin datan hyödyntämisestä eri näkökulmista – ja siitä mikä hänet on Postissa yllättänyt.

Tehosta markkinointiasi laadukkaalla datalla ja tavoita oikeat kohderyhmät: