Skip to main content
Case Toyrock - Lasten Suuri Lelukirja – suoramainontaa, jota perheissä odotetaan
9/17/2019

Case Toyrock - Lasten Suuri Lelukirja – suoramainontaa, jota perheissä odotetaan

Luulitko jo, että printtiin ei enää kannata panostaa markkinoinnissa? Hui hai, Lasten Suuri Lelukirja on hyvä esimerkki edelleen vahvasta printistä, joka poikii kysyntää ja jota asiakkaat innolla odottavat. Lelukuvasto on tutkimuksen mukaan alan tärkein ostopäätökseen vaikuttava mainoskanava.

Article -Case Toyrock - Lasten Suuri Lelukirja – suoramainontaa, jota perheissä odotetaan

Toyrock Oy:n julkaisema Lasten Suuri Lelukirja on lajissaan klassikko, jonka ilmestymiseen ei vastaanottajien mielestä saa kajota. Toyrockin markkinointikoordinaattori Kati Mattelmäki kertoo esimerkin.

”Sain joulun alla puhelinsoiton mieshenkilöltä. Hän kysyi, haluaisinko ryhtyä rauhanturvaajaksi ja lähettää heidän kahden lapsen perheeseensä toisen Lelukirjan, etteivät lapset jatkuvasti riitelisi siitä yhdestä.”

Tapaus kertoo Suuren Lelukirjan merkityksestä. Kun katalogi ilmestyy noin 300 000 lapsiperheen postiluukkuun, otetaan se heti tarkkasilmäisten vastaanottajien syyniin. Kirjaa luetaan yhdessä vanhempien kanssa ja pieni kynää pitelevä käsi ruksaa toivotun joululahjan vieressä olevan laatikon.

”Lelukirjan ilmestyttyä lahjatoiveita on mahdollisuus ruksata myös netissä huoltajille tiedoksi. Viime vuonna verkossa tehtiin jopa 20 000 toivelistaa”, huomauttaa juuri seuraavan kuvaston taittoa läppärillään tekevä Mattelmäki.

Osoitteellisena postituksena lapsiperheille

Lasten Suuri Lelukirja postitetaan osoitteellisena vain lapsiperheisiin, joissa on alle 10-vuotiaita lapsia. Suoramarkkinointikiellon asettaneisiin talouksiin sitä ei lähetetä. Vastaanottajien lista päivitetään vuosittain väestörekisteristä.

Lelukirjan jakelukumppanista Mattelmäellä on selkeä mielipide. ”Kuvaston jakelija on aina ollut Posti. Mikään muu toimija ei kykene tekemään kohdennettua valtakunnallista jakelua samalla tavalla kuin Posti. Alueellisena ilmaisjakeluna ei saada samanlaista kohdennusta oikeisiin talouksiin”

Lelukirjaa julkaiseva ja tavaramerkin omistava Toyrock Oy on lelujen maahantuoja ja tukkukauppa. Kuvastossa ei kuitenkaan ole vain Toyrockin leluja, mukana on myös toistakymmentä kilpailijayritystä omilla tuotteillaan. Näin tarjonta kattaa valtaosan Suomessa myydyistä lelumerkeistä.

Kuvaston johtoajatuksena on olla aikuisille informatiivinen leluopas ja lapsille elämyksellinen lelumaailma. Lasten Suuri Lelukirja julkaistaan kaksi kertaa vuodessa. Vuodesta 1988 ilmestyneen joulukuvaston lisäksi muun muassa vesileluja sisältävää kesälelukirjaa on nyt julkaistu kahtena vuonna.

Tutkitusti ostopäätöksen ykkösvaikuttaja

Lasten Suuren Lelukirjan ilmestymisen jälkeen tehdään aina lukijatutkimus, jossa kysytään lukijoiden mielipiteitä sekä kuvaston sisällöstä että lelujen eri mainoskanavien merkityksestä lasten toiveisiin.

”Lelukuvastot ovat tutkimuksissa aina ykkösenä. Toisena tulee tv-mainonta ja sitten myymälämainonta. Internet-mainonta on aika hännillä, sillä loppuasiakkaat eivät ole vielä niin paljon netissä”, Mattelmäki luettelee.

Jälleenmyyjät ja maahantuojat näkevät Lelukirjan tehon myynnissään, mutta hyvä mittari on myös sosiaalinen media. Ilmestynyt kuvasto poikii runsaasti päivityksiä someen, kuvista voi päätellä Lelukirjan olevan monissa perheissä yhteisenä iltalukemisena.

Tutkimuksen mukaan 65% kyselyyn vastanneista säilyttää kuvaston vähintään kuukauden ajan.

Myös jälleenmyyjien käytössä

Lelujen jälleenmyyntiportaassa verkkokaupan kasvu on aiheuttanut muutoksia muutaman ison lelukauppaketjun lopettaessa kivijalkaliikkeensä. Vaikka myyntikanavat ovat muuttuneet, ei lelujen kokonaismyyntimäärä ole kuitenkaan laskenut Suomessa.

Yli 200-sivuinen Lasten Suuri Lelukirja on myös kauppiaiden suosiossa ja käytössä. Kauppiaat tekevät sen perusteella tilauksiaan, ja usein kuluttaja saapuu liikkeeseen lelukirja kainalossaan ruksattuja lelutoiveita toteuttamaan.

Netti ei vie lasten leikkejä

Entä minkälainen vaikutus digitalisaatiolla on lelualaan?

”Vaikka lasten leluilla leikkimisen aika on ehkä lyhentynyt, ovat nettipelit tuoneet myös lelualalle uusia tuulia. Esimerkiksi Fortnite-verkkopeli oli hitti, ja sitten teemasta tehtiin myös lasten leluja. Sama pätee myös elokuviin.”

Vakaassa kasvussa olevan Toyrock Oy:n tuotevalikoimiin kuuluu tunnettuja lelubrändejä, kuten juuri 60 vuotta täyttänyt Barbie-tuoteperhe, Hot Wheels -autot ja Fischer-Pricen lelut. Suomalaisten lasten lelumaku on Mattelmäen mukaan säilynyt pitkälti perinteisenä, mutta aina tulee jotakin ennennäkemätöntäkin.

”Joulumyynti on aika uutuusvetoista. Trendinä on nyt yllätyksellisyys. Lapsi saa esimerkiksi pallon, jonka sisältä paljastuu yllätys. Pysyvää ovat esimerkiksi hoivaleikit, joiden kohteina ovat pehmoeläimet ja eläinystävät.”

Vaikka ajat muuttuvat, pysyvät lapset lapsina. Iso muutos on tapahtunut siinä, että enää ei puhuta tyttöjen ja poikien leluista. Kaikki saavat leikkiä samoilla leluilla.

Vuoden 2019 joulun lahjavinkiksi Mattelmäki mainitsee paristoilla toimivan twerkkaavaan laaman.

”Jostakin syystä laamat ovat nyt suosikkeja”, hän naurahtaa.