Skip to main content
Bilteman kuvaston jakelu tuo myyntipiikin – Postinen nostaa sesonkimyyntiä
9/26/2019

Bilteman kuvaston jakelu tuo myyntipiikin – Postinen nostaa sesonkimyyntiä

Markkinoinnilla on vaikutusta: Bilteman myymälöiden ovi käy ja verkkokauppa rullaa. Selvän myyntipiikin tuo kahdesti vuodessa jaettava kuvasto ja sesonkimyyntiä lisätään Postinen-medialla.

Bilteman kuvaston jakelu tuo myyntipiikin – Postinen nostaa sesonkimyyntiä

Siinä se on, liki 700-sivuinen katalogi, jota sekä selaillaan että tutkitaan tarkasti 1,3 miljoonassa suomalaistaloudessa.

”Puolivuosittain ilmestyvä kuvasto on toiminnan kivijalka. Erotumme joukosta: harva ketju julkaisee painettua kuvastoa. Biltema aloitti Suomessakin jo yli 30 vuotta sitten. Kuvastoa odotetaan ja se säilytetään pitkään”, kuvailee Bilteman toimitusjohtaja Jani Mahlakaarto.

Bilteman toimitusjohtaja Jani Mahlakaarto.

-Asiakkaan kotona kuvasto tekee myyntityötä sohvapöydältä käsin vielä pitkään jakelun jälkeenkin

Moni säästää katalogin tulevia tarpeita varten. Se tarjoaa tietoa tuotteista ja muuta sisältöä tuotekuvan ja hinnan lisäksi. Hintalupaus toteutuu: yhdenkään tuotteen hinta ei nouse seuraavan puolen vuoden aikana.

”Kuvasto jaetaan kotitalouksiin parin viikon aikana, ja suora myyntipiikki on noin kuukauden mittainen. Kuvaston kesto on kuitenkin pidempi kuin tarjouslehtisen. Se pannaan olohuoneen pöydän laatikkoon tai kirjahyllyyn ja siihen palataan aika ajoin”, kertoo Mahlakaarto. Vastikään koteihin kolahtanut syksyn ja talven kattava tietopaketti on järjestyksessään jo 142. kuvasto.

Sesonkimyynti vaatii jatkuvia ja nopeita toimenpiteitä

Autotarvikkeista ja -varaosista tunnettu Biltema on tänä päivänä paljon muutakin. Suurin osa Bilteman asiakkaista on miehiä, mutta yritys haluaa viestittää esimerkiksi Home-tuotevalikoimallaan, että naisillekin löytyy tarjontaa. ”Asiakaskohderyhmille on oltava näkyvillä. Biltema on koko perheen tavaratalo. Kaikille on tuotteita saatavilla,” määrittelee toimitusjohtaja. Biltema markkinoi kattavasti eri kanavissa ja medioissa tavoittaakseen kohderyhmät: hallussa ovat printti, tv, radio, some, ulko- ja bussimainonta sekä muut digikanavat. Vastikään käyttöönotettu Postinen on tuonut jo selviä tuloksia. Postinen-media osoittautui oivaksi ratkaisuksi, kun Mahlakaarto mietti, miten tavoittaa puuttuva miljoona kotitaloutta. Postisen levikki kattaa 2,3 miljoonaa suomalaistaloutta. Nyt Bilteman kausituotteita mainostetaan Postisessa kokosivun ilmoituksilla. ”Meille on tärkeää, että saamme nopeammalla aikataululla nostettua ajankohtaan eli sesonkiin tai säähän täsmääviä tuotteita. Kovilla helteillä tarjoamme tuulettimia ja uima-altaita, talvimyräkässä lumilinkoja ja -lapioita.”

Verkkokaupan myynti ja jakelutarpeet kasvavat jatkuvasti – kivijalkamyymälöitä lisätään

Posti on kumppanina myös verkkokaupassa ja hoitaa tuotteiden toimituspalveluita asiakkaiden suuntaan. Verkkokauppaa pyöritetään Bilteman Kaarinan myymälän yhteydessä, josta paketteja kulkeutuu ympäri maata.

”Verkkokauppa kannattaa. Tällä hetkellä se on liikevaihdollisesti Bilteman pienimmän yksikön luokkaa, mutta koko ajan kasvamassa. Verkkokauppasivusto uudistettiin vuosi sitten ja toimintaa kehitetään edelleen” kertoo Mahlakaarto.

Kehitystä tapahtuu kentälläkin: Bilteman 16. myymälä avataan ensi vuonna Porissa. Uusia kauppapaikkoja etsitään kiivaasti – nyt pohjoisimpana on Kempele, mutta Rovaniemikin kiinnostaa. ”Koska Biltemalla on laaja myymäläverkosto, on kaikkiin talouksiin jaettava Postinen hyvä markkinointityökalu, jolla voi valtakunnallisesti muistuttaa tärkeistä sesonkituotteista”, huomauttaa Postin myyntipäällikkö Taina Saarinen.

Koska Biltemalla on laaja myymäläverkosto, on kaikkiin talouksiin jaettava Postinen hyvä markkinointityökalu

- Biltemalle Postinen-media on osoittautunut oivaksi ratkaisuksi kausituotteiden myynnin kasvattamiseen.


Biltema

Biltema

Ruotsalainen tavarataloketju perustettiin vuonna 1963. Yrityksellä on yli 140 myymälää Ruotsissa (54), Suomessa (15), Norjassa (66) ja Tanskassa (13). Suomessa on postimyyntiä verkkokaupan kautta. Biltema Suomi Oy työllistää liki 300 henkilöä.