Näytä kaikki artikkelit

Asiakastiedot ovat korvaamattomia – milloin päivitit ne viimeksi?

Monet luulevat, että asiakastiedot pysyvät ajantasaisina automaattisesti tai että asiakkaat muistavat aina itse toimittaa uudet tietonsa. Totuus ei voisi olla tästä kauempana.

Joka vuosi suomalaiset yritykset menettävät neljäsosan elintärkeästä datastaan – eikä sitä välttämättä edes tajuta. Osaatko arvata, mistä tiedosta on kyse? Oikea vastaus on tietysti asiakastieto. Noin 25 prosenttia asiakasrekisterin tiedosta vanhenee vuosittain muun muassa muuttojen, kuolemien ja nimenvaihdosten takia. Liiketoiminnan jatkuvuudelle tärkeää dataa on kerätty vuosien mittaan suurella vaivalla, mutta melko lyhyessä ajassa se muuttuu käyttökelvottomaksi: rekisteriin on ilmestynyt vaillinaisesti täytettyjä tietoja, spamtrap-sähköpostiosoitteita sekä vääriä henkilö- ja puhelinnumerotietoja. Sen lisäksi, ettei vanhentuneesta tiedosta ole mitään hyötyä, aiheuttaa se helposti tietosuojariskin. GDPR:n jälkeisessä maailmassa rekisterinpitäjällä onkin velvollisuus ylläpitää asiakastiedot ajantasaisina sakkojen uhalla. ”Eiköhän meillä se rekisteri ole kunnossa, ja kyllähän asiakkaat sitten ilmoittavat, jos heidän tietonsa muuttuvat.” Tällainen ajattelu kuulostaa edellä mainitun jälkeen omituiselta mutta on itse asiassa hyvin tavallista yrityksissä. Asiakastiedot eivät päivity automaattisesti, eivätkä asiakkaat niitä yleensä itse päivitä. Sen sijaan asiakkaat olettavat ja odottavat, että yrityksellä heidän tietonsa on oikein.

Päivityksellä yrityksesi tärkeä resurssi saa uuden elämän

Asiakasrekisterin puhtaana pitäminen ei ole koskaan ollut helppoa tai erityisen kannattavaa manuaalisena työnä ja vielä vähemmän se on sitä nykyään asiakastietomäärän jatkuvasti kasvaessa. Ei olekaan ihme, että moni yritys kipuilee asiakasdatan ylläpitämisen, ymmärtämisen ja hyödyntämisen kanssa. Jos tämä kuulostaa tutulta, kannattaa huolestua – mutta ei liikaa! Aina ajan tasalla oleva asiakasrekisteri on vain muutaman askeleen päässä! Aivan aluksi kannattaa tehdä asiakasrekisterin kuntotesti. Testi on ilmainen ja se kertoo, ovatko asiakastiedot ajan tasalla. Todennäköistä on, että tiedoissa on fiksattavaa. Seuraava askel onkin rekisterin päivitys, jonka voi tehdä joko kertapäivityksenä tai jatkuvana päivityksenä, jolloin tiedot pysyvät ajan tasalla automaattisesti. Lyhyen prosessin jälkeen yrityksen yksi tärkeimmistä resursseista onkin jo saanut uuden elämän! Artikkelin alussa kävimme läpi haittoja, jotka syntyvät vanhentuneista asiakastiedoista. Niistä eroon pääseminen on itsessään jo syy päivittää tiedot, mutta päivityksestä on paljon muutakin hyötyä. Ajantasaiset asiakastiedot tehostavat asiakaskohtaamista, viestien kohdentamista ja myyntiä. Ja kun asiakastiedot ovat kunnossa, niitä voi alkaa rikastaa lisätiedoilla, vaikka heti jo päivityksen yhteydessä. Rikasteet voivat kertoa esimerkiksi henkilön demografisista tiedoista tai käyttäytymisestä: miten asiakkaasi asuu, milloin hän todennäköisesti muuttaa, millaisen auton hän omistaa? Rikasteiden avulla myyntiin ja markkinointiin saa vielä merkittävästi lisätehoa.

Lue myös, miten Otavamedia luottaa osaamiseemme asiakasdatan päivittämisessä.