Skip to main content
Tiedote

Puramme PAU:n lakon aikana käsittelemättä jääneitä lähetyksiä mahdollisimman ripeästi. Lue lisää Tuotannon ruuhkautumisen vuoksi emme valitettavasti toistaiseksi pysty selvittämään tai kiirehtimään yksittäisen lähetyksen tai lähetyserän kulkua postinkäsittelyssämme.

Osoitteellinen jakelu tavoittaa juuri haluamasi ihmiset

Osoitteellisella jakelulla voit puhutella henkilökohtaisesti ja saada parhaan mahdollisen huomioarvon.

Kenelle palvelu sopii?

Osoitteellinen jakelu on sopiva valinta, kun haluat kohdentaa viestin kohderyhmällesi mahdollisimman tarkasti.

Hyödyt

Osoitteellisella jakelulla tavoitat nykyiset tai uudet asiakkaat tehokkaasti ja saat mahdollisimman hyvän huomioarvon viestillesi. Autamme yritystäsi löytämään sille sopivat kohderyhmät.

Osoitteellinen jakelu eli nimellä ja osoitteella lähetettävä Asiakassuora mahdollistaa markkinointiviestinnän juuri oikeille ihmisille. Tavoitat nykyiset ja uudet asiakkaasi tehokkaasti, voit puhutella heitä henkilökohtaisesti ja saada parhaan mahdollisen huomioarvon viestillesi.

Asiakassuoran voi kohdentaa tarkasti kuluttajalle tai yritykselle. Käytössämme on laajat datalähteet, esimerkiksi väestötieto- ja ajoneuvoliikennerekisterien tiedot, joten voit poimia kohderyhmäsi lukuisten tietojen pohjalta. Kampanjan päälähetystä kannattaa tehostaa tiiserillä, eli ennakko- tai jälkilähetysviestillä.

  • Hämmästyttävän tarkka kohdennus

  • Kaikki kerralla

Asiakassuoran perustiedot

Asiakassuora-lähetykset jaetaan vastaanottajille 5:nteen arkipäivään mennessä postiinjätöstä. Ei jakelua tiistaisin. 31.12.2019 asti on mahdollista ostaa konelajiteltavalle lähetyserälle määräpäiväjakelu 2 arkipäivän nopeudella.

1.1.2020 alkaen Asiakassuora-lähetykset jaetaan vastaanottajille 2–4 arkipäivän aikana postiinjätöstä. Ei jakelua tiistaisin.

Lähettäminen

  • Jättö viimeistään klo 17:ään mennessä työpäivinä lajittelukeskukseen tai terminaaliin. Asiakassuora Määräpäiväjakelun postiinjättöpaikat ovat Helsingin, Tampereen, Kuopion ja Oulun postikeskukset. Vaihtoehtoisesti Posti voi noutaa lähetykset (maksullinen noutopalvelu). Lähetyksiä ei saa jättää kirjelaatikkoon.

  • 1.1.2020 alkaen Asiakassuora-lähetysten postiinjättöpaikat ovat Helsingin, Tampereen, Kuopion ja Oulun postikeskukset. Lähetysten jättö Postin terminaaleihin on mahdollinen käyttämällä Terminaalikuljetus-palvelua. Tällöin palvelutasoon tulee + 1 arkipäivä.

Vastaanottaminen

  • Jaetaan perusjakelussa, postilokerojakelussa, maksullisessa jakelupalvelussa tai Poste restanteen.

Konelajiteltava: 350g Käsinlajiteltava: 2000g

Tarkemmat tiedot konelajiteltavien lähetysten erilaisten lähetys-formaattien enimmäispainoista löytyvät Konelajiteltavien lähetysten oppaasta.

Konelajiteltava, suljettu lähetys 31.12.2019 asti *

Max. 250 x 328 x 10 (mm) Min. 105 x 148 x 0,2 (mm) Kappalepaino 5-350 g

Konelajiteltava, pienikokoinen suljettu lähetys alkaen 1.1.2020 *

105 mm x 148 mm - 162 mm x 229 mm, paksuus 0,2-5 mm, kappalepaino 5-75 g Konelajiteltava, avoin lähetys 31.12.2019 asti Max. 250 x 310 x 10 (mm) Min. 148 x 210 x 0,4 (mm) Kappalepaino 40- 350 g

Konelajiteltava, monisivuinen avoin lähetys alkaen 1.1.2020 *

148 mm x 210 mm - 250 mm x 310 mm, paksuus 0,4 – 10 mm, kappalepaino 30 – 350 g

*Tarkemmat koko ja painorajat löytyvät Konelajiteltavien lähetysten oppaasta

Käsinlajiteltava Max. 250 x 353 x 30 (mm) Min. 90 x 140 x 0,2 (mm) Max. paino 2000 g

Kun käytetään lähetyslistaan perustuvaa sopimuslaskutusta, Asiakassuorat on varustettava Posti Oy:n maksumerkinnällä.

Lue lisää maksumerkinnästä

Postimaksu määräytyy hinnaston mukaan, jos ei ole muuta sovittu. Hinta sisältää jakelun aiheuttamien päästöjen hiilineutraloinnin.

Hintaan vaikuttavia tuoteominaisuuksia ovat eräkoko, yksittäisen lähetyksen paino, käsiteltävyys ja mahdolliset lisäpalvelut. Postimaksu muodostuu asiakkaan valitsemien ominaisuuksien mukaan ja mahdollisista muista lisäpalveluista (esim. Tiedotuspalvelu).

Hinnoittelurakenteena on eräkoko- ja painoluokkaportainen kappalehinnoittelu.

Maksutapana sopimuslaskutus, jolloin lähetyserä ilmoitetaan lähetyslistalla (sähköisellä tai maksullisella paperisella).

Ks .Toimitus-, sopimus- ja kuljetusehdot

Asiakassuoraa, jota ei ole voitu toimittaa vastaanottajalle, käsitellään perillesaamattomana. Sille ei tehdä Postipalvelulain mukaista henkilökohtaisille lähetyksille edellytettyä osoiteselvitystä. Posti hävittää lähetyksen, ellei muuta ole sovittu (Tiedotuspalvelu).

Luottamuksellisten / henkilökohtaisten viestien lähettämiseen käytetään Priority- tai Economy-kirjettä, joille tehdään osoiteselvitys.

Konelajiteltava

  • Lähetykset laatikoidaan osoitepuolet samansuuntaisesti

  • Laatikot tulee merkitä Erälajiteltujen lähetysten oppaan mukaisesti 19 suunnan mukaan (esim "03-14 HELSINKI POK")

  • Laatikot yksiköidään kuljetusyksiköihin Erälajiteltujen lähetysten oppaan ohjeiden mukaisesti.

  • Laatikot yksiköidään rullakoihin tai lavalle. Mikäli erässä käytetään Lajittelupalvelua, erä voidaan yksiköidä myös dolleihin eli kuljetusalustoille.

Käsinlajiteltava

  • Lähetykset kimputetaan, poikkeuksena Lajittelupalvelun kautta tulevat erät, joiden osalta "avattavat kimput" voidaan laatikoida

  • Kimppumerkinnät Erälajiteltujen lähetysten oppaan mukaisesti

  • Kimput yksiköidään kuljetusyksikköihin Erälajiteltujen lähetysten oppaan mukaisesti. Avattavat kimput suositellaan yksiköitävän erikseen.

  • Kimput yksiköidään rullakoihin, lehtihäkkiin tai lavalle.

Asiakassuoran postitusohjeet 2019 (pdf) Konelajiteltavien suoramainosten suunnitteluopas 2019 (pdf) Erälajiteltujen lähetysten osoite-, kimputus- ja yksiköintiopas (pdf)

Asiakassuoraan liitetään Lisäkäsittely-lisäpalvelu alla mainituissa tapauksissa

  • Lähetyksiä ei ole esikäsitelty Postin ohjeiden mukaisesti (Erälajiteltujen ja Konelajiteltavien lähetysten oppaat sekä Asiakassuoran postitusohje)

  • Lisäkäsittely lisätään, jos käsinlajiteltavat lähetykset postitetaan laatikoituna tai konelajiteltavat lähetykset kimputettuna

Asiakassuoraan voi liittää Tiedotuspalvelun ja halutun palvelutason sen mukaan, miten lähetyksiä käsitellään. Jos Asiakassuoraan on liitetty Tiedotuspalvelu, käsitellään perillesaamaton lähetys merkityn palvelutason mukaisesti Osoiteselvityspisteessä.

Palvelun perustiedot

Kohdemaat Palvelu toimii kotimaassa. Ulkomaille edelleenlähetetään vain 1. Ja 2. luokan sekä Priority- ja Economy - kirjeet.

Merkinnät ja tunnukset Tiedotuspalvelu on palvelu, jonka käyttö edellyttää:

  • Tiedotuspalvelun tunnusta, ns. i-tunnusta, Lataa tunnus (zip)

  • palvelunumeroa ja palvelutasoa.

  • yksilöintitiedon ja viivakoodin käyttöä suositellaan Palvelunumeron saat ottamalla yhteyttä: yritysasiakaspalvelu@posti.com

Hinnoittelu ja maksutavat Hinnoittelu perustuu korjattujen osoitteiden kappalemäärään ja muuttuneiden tietojen toimitustapaan. Palvelutason 0 (nolla) hinnoittelu perustuu perillesaamattomien lähetysten kappalemäärään.

  • Palvelutaso 0 (nolla) - 1,15€/kpl

  • Osoitteenmuutos jos toimitustapa Kontakti, email tai ftp - 1,10 €/kpl

  • Osoitteenmuutos jos toimitustapa paperikirje - 1,50 €/kpl

  • Yksilöintitiedon manuaalinen tallennus - 0,30 €/kpl

Palvelussa on sopimuslaskutus. Kirje-, suoramarkkinointi- ja lehtipalvelut – Sopimusasiakkaille 1.1.2020 alkaen

Toimitustavat ja -muodot Tietojen toimitustapa: Nouto Kontaktista, ftp tai paperikirje tilanteissa, joissa muut toimitustavat eivät ole mahdollisia.

Tiedoston muoto: PDF, CSV (Excel) tai kiinteämittainen tekstitiedosto. Kontaktissa toimitusmuoto on aina CSV. Jos CSV tai kiinteämittainen tekstitiedosto, valitse haluamasi tietuekuvaus:

Toimitamme lisätietoja Saat myös lisätietoja koskien asiakkaitasi esim.

  • vastaanottaja kuollut/täysi-/ala-ikäinen

  • yritys tai yrityksen toimipiste toiminnassa/päättynyt

Muuta huomioitavaa Palvelun toimivuus edellyttää että lähetyksessä Tiedotuspalvelun merkinnät ovat oikein. Testaamme mielellämme viivakoodien ja tunnuksien toimivuuden.