Näytä kaikki artikkelit

Postinjakajamme Heidin 5 vinkkiä helteeseen

Kesä on hienoa aikaa myös postinjakelussa, kun pimeys ja teiden liukkaus eivät haittaa töiden tekemistä. Fyysistä työtä ja lomailua helteessä auttavat lohjalaisen työsuojeluasiamiehen ja postinjakaja Heidi Kinnusen 5 vinkkiä.

​​​​1. Estä nestehukka eli juo riittävästi

Nestehukka syntyy liian vähäisen nestemäärän seurauksena, siksi vettä tulisi helteellä juoda parisen litraa päivässä. Jo muutaman prosentin vaje elimistön sisältämän veden määrässä voi aiheuttaa ongelmia, joten ennaltaehkäisy on tärkeää: juo vettä, vaikka ei janottaisi: 1-2 dl kerralla 3-4 kertaa tunnissa. Huomaa, että kofeiinia sisältävät juomat, kuten kahvi, tee ja kolajuomat sekä väkevä alkoholi ovat diureetteja, jotka poistavat elimistöstä nestettä eli jos juot niitä, veden määrää tulisi vastaavasti lisätä.

Nestehukan ensioireita ovat päänsärky ja väsymys, lihaskrampit, raajojen turpoaminen, huimaus, pahoinvointi ja sekavuus voivat olla oireita nestehukasta. Lievissä tapauksissa hoitona toimii nesteen ja energian nauttiminen sekä lepääminen. Vakavissa elimistön kuivumistapauksissa kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin.

2. Totuttaudu kuumaan, tauota kuumakuormaa ja pukeudu oikein

Monen elimistö sopeutuu pikkuhiljaa tilanteeseen. Kuumaan totuttautuminen vie yleensä vähintään viikon. Ensimmäisinä lomapäivinä ei siis kannata ruveta kovaan kuumakuormitukseen, esimerkiksi hurjaan halonhakkuuseen mökillä, jos ei ole pakko. Työtä kannattaa rytmittää ja pitää riittävästi taukoja. Ohjeena on 10 - 15 minuutin tauko tunnissa. Hakeudu tauon aikana varjoisaan ja viileään paikkaan. Ota mahdollisuuksien mukaan viilentävä suihku tai käy uimassa.

Suosi helteellä väljiä, hyvin hengittäviä vaatteita. Materiaalin olisi hyvä olla hien läpäisevää, olipa kysymys työssä käytettävästä suojavaatetuksesta tai lomalaisen suojautumisesta auringolta. Ulkona oleminen ja korkea UV-säteily edellyttävät myös aurinkosuojavoiteiden käyttämistä, ettei iho pala.

3. Syö monipuolisesti ja helteellä riittävästi myös suolaa

Runsaan hikoilun aikana elimistöstä poistuu tärkeitä suoloja. Muista siis syödä monipuolisesti. Salaatit ja kasvikset ylipäätään sekä hedelmät sisältävät painoonsa nähden paljon nestettä ja tarvittavia suoja-aineita eli vitamiineja. Suolaisina välipaloina käyvät esimerkiksi oliivit, suolakurkut tai -pähkinät. Suolan saaminen on tärkeää, joten kivennäisvesi tai itse juomaveteen lisätty suola on joskus paikallaan. Jos helteellä ruoka ei oikein maistu, proteiinia voi nauttia esimerkiksi patukoina tai nesteinä.

4. Tunne terveydentilasi ja huolehdi kunnostasi

Lomalla kuntoilun ja levon rytmittäminen voi olla helpompaa kuin kiireisenä arkena. Kuntoilu kannattaa aloittaa maltilla, etenkin helteillä. Oma terveydentila vaikuttaa paljon. Raskaamman työrupeaman jälkeen on hyvä muistaa palauttavan liikunnan ja venyttelyn tärkeys. Kehonhuolto auttaa rentoutumaan myös lomalla. Vanha viisaus sanoo: ”Älä suorita, vaan puuhastele”.

5. Tee nukkumisympäristöstä rauhallinen ja lepää riittävästi

Helteellä makuutilan viilentäminen voi olla vaikeaa. Sulje ikkunat ja verhot päivän ajaksi, jotta lämpösäteily ei kuumenna tilaa. Viilentävä suihku tai uiminen voivat auttaa ennen nukahtamista. Monenlaisia kansanvinkkejä voi myös kokeilla, esimerkiksi lakanoiden viilentämistä pakastimessa. Ylipäätään on tärkeää, että pystyt lepäämään myös helteellä riittävästi, sillä väsyneenä tapaturmien ja vahinkojen riski kasvaa.