Näytä kaikki artikkelit

Innovointimatka alkaa – kuusi tiimiä matkaa kohti tuntematonta

Postin kaksi kuukautta kestävä innovointiohjelma X-celerator kokoaa eri puolilla organisaatiota työskentelevät ihmiset yhteen kehittämään innovaatioita ja oppimaan uusia taitoja. Osallistujat pääsevät näkemään, kun omat ideat toteutuvat.

”X-celerator on ohjelma, jossa etsitään ja vaalitaan kasvuideoita sekä ihmisiä, jotka haluavat kehittää innovointitaitojaan. Kehitämme liiketoimintaideoita voimakkaasti alhaalta ylöspäin vapaaehtoispohjalta, ja osallistamme useampia ihmisiä innovointityöhön. Käytännössä kaikille on tarjottu tilaisuutta lähteä mukaan”, kertoo avoimesta innovoinnista Postissa vastaava Eeva Tiainen. Toista kertaa järjestettävä X-celerator-ohjelma käynnistyi 14. huhtikuuta, ja mukana on kuusi innokasta tiimiä. Valittujen tiimien varsinainen koitos on kahden kuukauden mittainen ohjelma, jonka aikana innovoinnin ja yrittäjyyden asiantuntijat valmentavat ja tukevat osallistujia. 🚀

Osallistujat saivat postissa yllätyspaketin. Ilmassa oli jännitystä, kun tiimit ja valmentajat viimein tapasivat. Osallistujat olivat innostuneita, joskin hieman hermostuneita: ”Olen innoissani ja vähän jännittynyt, mutta parhaalla mahdollisella tavalla!” ”Utelias” ”Olen tosi täpinöissäni ja myös vähän hermostunut 😊 Odotan uuden oppimista ja uusien ihmisten tapaamista!” ”Minua kiinnostaa todella paljon nähdä työmme tulokset, mitä ikinä ne sitten ovatkaan.” ”Olen innoissani, tämän ohjelman alkamista on odotettu jo niin kauan. Toivottavasti opin paljon” Tiimit pääsivät heti ensimmäisessä kokoontumisessa testaamaan taitojaan ja esittämään myyntipuheita muille osaallistujille ja valmentajille. Uudet ideat liittyivät verkkokauppakokemuksiin, sujuvaan verkko-ostamiseen, toimituksiin ja tuotannon mahdollisuuksiin. Valmentajat antoivat arvokkaita oppeja liittyen asiakaspersooniin, arvoketjun kartoitukseen sekä ongelman määrittelyyn. Eeva Tiainen oli vaikuttunut X-celerator-ohjelman osallistujien innostuksesta ja heistä uhkuvasta potentiaalista. ”Posti on keskellä liiketoimintauudistusta, ja visiomme on olla nykyaikainen jakelu- ja logistiikkayhtiö. Kaikkien tiimien ideat linkittyvät tähän visioon ja keskittyvät asiakaslähtöisyyteen, helppouteen ja vastuullisuuteen. On jännittävä nähdä, miten ideat kehittyvät ohjelmamme aikana. Koronan takia tämä on ensimmäinen kerta, kun järjestämme kokonaan virtuaalisen innovointiohjelman, jossa on osallistujia useista eri kaupungeista ja maista. Yllätyin iloisesti huomatessani, miten itsevarmasti me jo työskentelemme virtuaaliympäristössä – mahtavaa energiaa ja osallistumista kaikilta tiimeiltä!” Tiainen toteaa. Seuraavaksi tiimit keskittyvät yhteiskehitykseen asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on määrittää todelliset ja ratkaisemisen arvoiset asiakasongelmat. Tervetuloa seuraamaan innovointimatkaa!