Skip to main content
Kirjautuminen uudistuu
Huomio

Kasvaneista pakettimääristä johtuen asiakaspalvelussamme on ruuhkaa. Luethan vastaukset yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin täältä.

Kirjautuminen Postin sähköisiin palveluihin uudistuu

Vuoden 2020 aikana toteutettavan uudistuksen jälkeen Postin asiakkaat voivat kirjautua kaikkiin Postin sähköisiin palveluihin yhden käyttäjätunnuksen avulla. Uudistus selkeyttää Postin palvelujen käyttöä. Postin yritysasiakkaille tiedotetaan uudistuksen etenemisestä sähköpostin välityksellä.

Aiemmin Postin sähköisten palveluiden käyttö on edellyttänyt palvelukohtaisten kirjautumistunnusten käyttöä. Vuoden 2020 aikana toteutettavan uudistuksen myötä Postin palvelujen käyttäjät tarvitsevat vain yhdet tunnukset.

Samoja henkilökohtaisia tunnuksia voi jatkossa käyttää sekä kuluttaja- että yritysasiointiin. Samoilla tunnuksilla voidaan jatkossa hoitaa myös usean yrityksen tai organisaation asioita.

Yrityskäyttäjiä koskeva muutos tapahtuu vuoden 2020 aikana. Muutoksesta tiedotetaan kaikkia yrityskäyttäjiä sekä yritysten pääkäyttäjiä sähköpostitse hyvissä ajoin. Kuluttaja-asioinnissa uudistuneen tunnuksen käyttö on otettu jo käyttöön OmaPosti-palvelun käyttöönoton myötä.

Arjen sujuvuutta palvelujen käyttöön

Uudistuksen myötä Postin sähköisten palvelujen käyttö selkeytyy useiden eri tunnusten poistuessa. Palvelujen käyttäjät voivat myös muokata omia tietojaan kootusti yhdessä paikassa. Yksinkertaisempi asiointi parantaa myös tietoturvallisuutta.

Uudistus myös helpottaa Postin sisäistä palvelukehitystä ja mahdollistaa jatkossa entistä parempien sähköisten palvelujen kehittämisen kustannustehokkaasti ja nopeasti.

Miten uudistus etenee - mitä yritysasiakkaan tulisi nyt tehdä?

Uudistuksesta tiedotetaan sähköpostitse kaikkia Postin sähköisten palvelujen käyttäjiä ja organisaatioiden pääkäyttäjiä.

Ensimmäisessä vaiheessa kevään 2020 aikana pyydämme kaikkia Postin palvelujen käyttäjiä tarkistamaan, että käyttäjän tiedoissa on määriteltynä käyttäjän oma, toimiva sähköpostiosoite. Jatkossa kirjautuminen perustuu käyttäjäkohtaiseen sähköpostiosoitteeseen.

Toimi näin:

  1. Kirjaudu Postin sähköisten palvelujen tunnusten hallintaan osoitteessa https://www.posti.fi/yritysasiakkaat/tunnustenhallinta/

  2. Siirry palvelussa Omat tiedot -osioon.

  3. Tarkista, että tietosi ovat ajan tasalla. Varmista, että omat tietosi sisältävät sähköpostiosoitteesi.

Syksyllä 2020 toteutetaan varsinainen vanhojen tunnusten yhdistäminen ja siirto uuteen, yksien tunnusten järjestelmään. Tämän jälkeen vanhat, palvelukohtaiset tunnukset lakkaavat toimimasta.

Muutoksen tarkemmasta ajankohdasta tiedotetaan kaikkia käyttäjiä ja organisaatioiden pääkäyttäjiä hyvissä ajoin sähköpostitse ja tämän päivittyvän verkkosivun kautta.

Tärkeää tietää: uudistuksen loppuvaiheessa jokaisen käyttäjän täytyy vahvistaa sähköpostiosoitteensa ja päivittää salasanansa Postin sähköisiin palveluihin. Tästäkin tiedotetaan sähköpostitse jokaiselle käyttäjälle myöhemmin.

Mistä saan lisätietoa uudistuksesta?

Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin. Päivitämme listaa jatkuvasti.

Mitä palveluja ja tunnuksia uudistus koskee?

Uudistus koskee kaikkia kirjautumista vaativia Postin yrityspalveluita ja asiointikanavien sähköisiä palveluita. Kuluttaja-asioinnissa uudistuneen tunnuksen käyttö on otettu jo käyttöön OmaPosti-palvelun käyttöönoton myötä.

Säilyvätkö yritysten pääkäyttäjät ennallaan?

Kyllä. Jokaisella Postin asiakasyrityksellä on jatkossakin pääkäyttäjä.

Poistuvatko yhteiskäytössä olevat tunnukset?

Jatkossa Postin sähköisiin palveluihin kirjaudutaan henkilökohtaisella sähköpostiosoitteella. Suosittelemme, että jokaisella Postin palvelujen käyttäjällä on omat tunnuksensa.

Muuttuvatko itse palvelut uudistuksen myötä?

Uudistus koskee Postin sähköisiin palveluihin kirjautumista - itse palvelut pysyvät ennallaan. Kirjautumisuudistus kuitenkin tehostaa Postin palvelukehitystä ja vapauttaa resursseja yksittäisten palvelujen jatkokehittämiseen.

Voiko samoilla tunnuksilla hoitaa usean yrityksen tai organisaation asiointia?

Kyllä. Jatkossa voit hallita saman tunnuksen avulla useiden eri organisaatioiden asioita Postin sähköisissä palveluissa. Voit myös luoda eri yrityksille omat tunnukset, mutta tällöin jokaisen yrityksen tunnuksissa täytyy käyttää eri sähköpostiosoitetta.

Voinko käyttää eri tunnuksia kuluttaja- ja yritysasiointiin?

Kyllä voit. Jos haluat käyttää eri tunnusta kuluttaja- ja yritysasiointiin, käyttäjätunnuksena täytyy olla eri sähköpostiosoitteet.

Ketä uudistus koskee?

Uudistus koskee kaikkia Postin sähköisten palvelujen yritysasiakkaita.

Mitä teen, jos sähköpostiosoitteeni muuttuu?

Ennen uudistusta yritysasiakkaat voivat muuttaa omia tietojaan Postin sähköisten palvelujen tunnusten hallinnassa osoitteessa https://www.posti.fi/yritysasiakkaat/tunnustenhallinta/. Uudistuksen jälkeen kuluttaja- sekä yrityskäyttäjät voivat muuttaa omia tietojaan OmaPostissa.